Великобритания определи Google като имаща стратегически пазарен статут в онлайн търсенето в петък, проправяйки пътя за "пропорционални, целенасочени" интервенции при първото използване на новите регулаторни правомощия на страната за справяне с доминацията на големите технологични компании.
Ходът на Комисията по конкуренция и пазари, който ѝ позволява да принуди американската компания да промени начина си на работа, не е констатация за нарушение и не въвежда никакви незабавни изисквания, заяви регулаторът.
"Установихме, че Google поддържа стратегическа позиция в сектора на търсенето и рекламирането чрез търсене - като над 90% от търсенията във Великобритания се извършват на неговата платформа", каза изпълнителният директор за дигитални пазари на CMA Уил Хейтър.
Федералната търговска комисия на САЩ започна разследване на рекламирането в търсачките на Google и Amazon миналия месец, докато Министерството на правосъдието на САЩ иска да принуди Google да продаде някои от своите инструменти за рекламни технологии.
В отговор на действията на Великобритания, старши директорът по конкуренцията на Google, Оливър Бетел, заяви: "Много от идеите за интервенции, които бяха повдигнати в този процес, биха възпрепятствали иновациите и растежа в Обединеното кралство, потенциално забавяйки пускането на продукти на пазара във време на дълбоки иновации, базирани на изкуствен интелект."
Google, която миналия месец обяви, че ще инвестира 5 милиарда паунда (5,6 милиарда евро) във Великобритания, се надяваше, че всеки резултат ще отразява целта на CMA "да гарантира, че рамката за конкуренция на Обединеното кралство отразява най-добрите интереси на британските потребители и бизнеси", добави той.
CMA, която може да налага глоби за неспазване и има правомощия за директно прилагане, заяви, че определянето ѝ позволява да обмисли пропорционални, целенасочени интервенции, за да гарантира, че услугите за общо търсене са "отворени за ефективна конкуренция".
През юни, когато за първи път предложи обозначението, компанията очерта стъпки, включително по-справедливо класиране в търсенето и предлагане на потребителите на по-голям достъп до алтернативни търсачки.
Регулаторът заяви в петък, че макар асистентът с изкуствен интелект Gemini на Google да не е в обхвата на обозначението, позицията ще бъде преразгледана предвид несигурността относно развитието на пазара.
Други функции за търсене, базирани на изкуствен интелект, като например AI Overviews и AI Mode, бяха включени в обозначението, добавиха от компанията.