Брюксел иска европейците да получават прилични минимални заплати. Европейската комисия планира нова директива, за да се случи това, но е изправена пред голяма опозиция по този път, пише "Политико".
Комисията ще представи правно обвързваща директива в края на октомври, според двама източници, запознати с плановете. Ще има за цел да гарантира адекватни минимални заплати в държави, където има задължителни минимални заплати и за държави, където заплатата е решавана на преговори между работодателите и синдикатите. Мярката също така трябва да покрие повече работници, добавиха източниците.
"Минималните заплати работят и е време тази работа да се отплати", каза председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен миналия месец по време на речта за Състоянието на съюза. Тя обяви, че Комисията ще представи предложение в подкрепа на държавите членки да изготвят работна рамка за минималната заплата.
Политическият ангажимент на Комисията към идеята идва от натиска на държави като Франция и Германия да се спре базираната на размера на заплатите конкуренция между страните членки, така нареченият "социален дъмпинг".
Но през последните месеци това е подкрепено и от въздействието на кризата с коронавируса върху пазара на труда. Над 15 милиона души са безработни в ЕС и много работници са изложени на риск заради вируса и несигурно бъдеще.
От държавите, където имат задължителна минимална заплата, ще бъде поискано да проверят дали нивото е "адекватно".
"Тези работници поддържат нашите общества и икономики живи, когато всички останали трябваше да спрат. Но парадоксално те ще бъдат засегнати най-тежко от кризата", предупреди през юни Никола Шмит, комисар, отговарящ за работните места и социалните права. Еврокомисарят добави, че инициативата е "важен елемент от нашата стратегия за възстановяване".
Но подобна идея среща голяма опозиция.
Скандинавските държави и някои страни от Централна Европа са против правно обвързващ инструмент по различни причини, както и работодателски организации, които се опасяват от ново увеличение на заплатите. Икономисти също подлагат на съмнение момента за подобно предложение, тъй като правителствата са изправени пред политически избор на фона на икономическа криза - между това да подпомогнат работниците или фирмите.
В Договорите на ЕС се подчертава, че Комисията не е компетентна по отношение на заплатите. Въпреки това Комисията е решена да приеме предложение с обвързващи правила на 28 октомври, подчертаха двамата източници. Предложението ще изисква различни подходи, като ще зависят от националната система.
Държавите, които имат задължително почасово заплащане, ще бъдат помолени да проверят дали нивото е "адекватно" с помощта на списък от параметри, включително сравняване със средната заплата и разходите за живот. 21 страни членки на ЕС и Великобритания имат минимално заплащане, то варира от 12,38 евро на час в Люксембург до много ниското 1,87 евро в България.
Където има колективни договори, Комисията няма да може да се намеси за нивото на заплатите, което се договаря на преговори между синдикатите и работодателите, но ще поиска от тях да продължат да разширяват обхвата на такива споразумения. Всички държави членки разчитат на колективни договори, но до различна степен. Само Австрия, Кипър, Дания, Финландия, Италия и Швеция разчитат изключително на този метод.
Това е само един от различните проблемни въпроси: Швеция, Дания и Финландия, където заплатите са по-високи от средните в ЕС, са против определяното от тях като посегателство върху методите им. Комисията вероятно ще разясни директивата, за да не се задължават тези страни да въвеждат минимална заплата.
Това също води и до разрив сред синдикатите, които като цяло подкрепят предложението с изключение на тези в скандинавските страни. Швеция предлага Комисията да насърчи синдикатите и работодателските организации да сключват трудови договори по общ модел в цяла Европа.
Отделно Унгария, Чехия, Словакия и Полша са против предложението на Комисията по няколко причини. Те мислят, че Брюксел няма правната база да се намеси в установяване нивото на заплащане. Полша би предпочела инструмент, който не е правно обвързващ.
Това е същата позиция и на работодателски организации като BusinessEurope, които подчертават, че Комисията няма компетенциите за нивото на заплатите.
Повечето профсъюзи призовават Комисията да се възползва от политическия климат. Те смятат, че увеличението на минималните заплати ще защити работниците от бедност.
Реалността обаче е различна: В Гърция планираното за юни 2020 г. годишно увеличение на минималната заплата е отложено с шест месеца, синдикатите в Ирландия напуснаха преговорите, след като бе взето решение да се намали наполовина увеличението на заплатите и в Германия решиха двугодишното увеличение на минималната заплата да се прави четири пъти по малко на всяко тримесечие, за да не засегнат фирмите.
Предишен опит може да даде някакви насоки. По време на финансовата криза през 2008 г. икономисти, включително и от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, се обявиха против защита на заплатите, надявайки се да помогне на компаниите да се възстановят по-бързо и да се намали безработицата. Но тогава това не се случи. Докато въпросът за минималната заплата не е единственият лек срещу бедността, икономисти промениха мненията си от открито противопоставяне на предварително одобрение.
borislav-kasabov
на 06.10.2020 в 20:31:10 #1Екаесът и евро-комисарите му да спрат да продуцират само празно политическо икономическо финансово социално или специализирано тяхно бръщолевене по отношение на евро-членките си . Те много добре са наясно с показателите на развития на подопечните си държави и на тези по ерм2 които са в чакалнята му . В българия няма отговорни и честни към бизнес и български народ професионални съюзи . Те са компрадорски придатъчни образования на властта и следват единствено нейните указания които са в разрез с истинското състояние на родните индустриални и селско-стопански произвадства на разпределението на работната квалифицирана сила по отрасли и география на райониране и съсредоточаване на финансовите обеми на средствата с които оперират бизнесът и банките в българия . Интересите на двата български профсъюза иначе много съсредоточено са фокусиране върху разпределението на средствата от различните евро-фондове за подпомагане за развитие на икономика и селско стопанство или за допълнително байпасно спасяване за тези свързани с подпомагане на здравеопазването по "корона-вируса" . Там им е насочен интереса защото те сядат на масата със завидна тяхна охота единствено в изкуствената "тристранка държава-работодател- профсъюзи/работници и служащи" за да изкъндъчат от държавата "пайката "си при технологичното счетоводно разпределение на евро-средствата уж като много важен "фактор" за справидливото и точното им "усвояване от на когото и колкото му трябва" . Защо частният бизнес в лицето на аикб/криб в българия така не потребиса делата си спрямо властта и екаеса че максимално да развие до максимални производствените ни български мощности във високи качествени и количествени стойности наемайки работна свободна българска ръка в огромни размери разширявайки само традиционните ни отрасли в земеделието в зърно-производтвата ни в животновъдството в зеленчуко-производствата и овощарствата в разумния дърводобив в местните индустриални специфични производства и само там където нааистина сме традиционни силни като икономо-стопанство . Всичко това да става за сметка - справездливо ии нормално е да е така - на тоталното ограничаване и спиране изцяло даже на същите търговски суровини и внесени готови продукти от екаеса на занижени цени които убиват нашите аналогични производства . Общата юридическа финансова икономическа и политологическа практически само пожелателна фразеология но и подплатена тя с огромни финансови евро-инжекции които потъват разбойнишки в касите на шестте ни евро- и другите банки временно - а след това тези големи пари се досещаме чии джобове и каси пълнят- не и за разумни политики и икономически развития на народо-стопанството - на евро-комисарите и на евро-депутатите в евро-парламента техните директиви таблиците прогнозите статистиките им всички те няма да решат проблемите на българия . Факторите в личностно нравствено изражение - бандитски и разбойнически корумпирани и държавна министерска и парламентарна и съдебно-наказателна и партийна власт и подобни такива опозиционни партии с представителите и бизнесите им/всичките досега/ не-сменяеми десетки години ошлайвани в мошенгии държавни чиновничества сервилни на всички една след друга власти които не дават път на способните хора и назначават надолу по йерархиите само слънчогледови техни не-кадърни егоистични склонни към документални служебни престъпления подобия масови корупции хищен егоистичен бизнес произвеждащ но не оплащащ достойно труда на стотици хиляди българи липса на квалифицирана работна ръка заради изсмуканата ни на запад при тях в екаеса интелигенции и работни квалифицирани ръце застаряване на нацията висока смъртност тайни държавни властови и частно-фирмени държавно-частни търговии на национални суровини и готови селско-стопански и индустриални на местните ни едри средни и дребни промишлености продукти колкото и да са малки и ограничени те за сметка на целокупния български народ в полза на държавните и на частните корпоративни и фирмени български мафии и олигархии зад гърба на евро-комисарите и екаеса ширещата се в българия нарко-дрога престъпност функция на ченгесарски български служби в съюз с изпечени български и чужди криминали и покровителствени от други ченгесарски вън от българия служби извратено обезличено и не-качествено образование етнически не-решени проблеми с българските цигани морален и политически разгул на българските телевизии и въобще на българските сми които не разясняват на народа истините и същността на политическите проблеми изкуствен интелигантски създаден телевизионерски и пошло развлеклателен огромен хайлайф смучещ с много милиарди левове и валута държавния български бюджет но произвеждащ ниско-качествени културни и духовни "продукти" които го опростачват а не го облагородяват народа ни отдавнашно не-променяно абсолютно несправедливо земе-разделение и съсредоточаването на националните български богатства орна земя гори язовири водоеми и речни води стара промишлена селско-стопанска и сградна строителна и индустриална инфраструктура в ръцете на ограничен брой човеко-подобия които не правят реален здрав хуманен капитализъм създавайки производства с технологии които да дават платена достойна работа на хората наемни работници по регионите а спекулират с тях за лична тяхна изгода неравномерно разпределяне и не целево в много случаи разходване харчене и крадене на средствата по европроектите с помощта на двойни документации и счетоводства като те се раздават приемуществено на едрия и на средния смукачески бизнеси а не на малките бизнеси да се развиват и да ги конкурират за сметка на задоволяване на нуждите на българите чрез родни производства по места в провинциите на българия опоскани пенсионни фондове и ниски пенсии за хора които реално са се трудили в миналото много а днес мизерстват и умират в мизерии и болести разсипано до неузнаваемост здравеопазване не-ефективни правосъдие полиция и армия които гълтат огромни пари от националния бюджет а не са в състояние да променят държавната форма на управление и да въдворят ред в държавата стара порочна конституция която позволява на държавните и на частните обиграни български мафии постоянно и дори формално на книга и на високопарни разговорни или специализирани фразеологии изменено те да пре-форматират само и наново да "формулират" и незаконно според и в ущърб на човешките и правовите истински закони те незаконно да "узаконяват" анти-хуманно за сметка на милиони българи на народа привилегиите си и да пре-продуцират властта си в българия и прочия има и още много за казване и за болезнен но справедлив укор . Екаесът и евро-комисарите в брюксел са наясно с всичко това но не-хаят словоблудстват и продължават да крепят на власт в българия престъпното лице тиквата бойко методиев борисов а ма ха я фак дем . Е-хааааааа ............................. .