През 1943 г. американски военни специалисти тестват съветски танкове. Те бяха доволни, но скоро откриха много проблеми: в трансмисията, в качеството на стоманата. И след 343 километра двигателят на бронираното превозно средство се скапва. Това пише в. "Ди Велт".
В началото на 1943 г. във военна база в Абърдийн, намираща се някъде между Балтимор и Филаделфия в Мериленд, те тестват два модела съветски танка T-34 и КВ-1. Те искаха да разберат какви решения са взети от съветските дизайнери, за да ги използват при разработването на собствени танкове.
Когато и двата танка бяха доставени от транспортен кораб от Мурманск до източния бряг на Съединените щати, Червената армия вече беше успяла да спре две офанзиви на танковите армии на хитлеристкия Вермахт - в битката за Москва и в битката при Сталинград на Волга.
Първите битки с немски танкове
Дотогава американските бойни превозни средства са били използвани само няколко пъти срещу германски танкове, а дори и тогава в специфичните условия на Северна Африка: в Ел Аламейн (Египет), британската осма армия, заедно с танковете M3 Грант, има още няколко модерни превозни средства M4 Шърман. В началото на 1943 г. в Тунис се провеждат първите битки между танковете "Шърман" и немските танкове Панцер IV.
Но този боен опит беше твърде малък, за да се оцени наистина качеството на танковете, слезли от поточните линии в САЩ. Ето защо американските инженери с удоволствие оценяваха възможностите на съветските бойни машини. От името на Главното разузнавателно управление на СССР на тестовете присъства полковник Василий Хлопов, помощник на началника на ГРУ, генерал Иван Иванович Иличев.
Свръхтежкият танк КВ-1 с тегло 43,5 тона, разработен през 1938 г. и въоръжен със остаряло оръдие по това време, очевидно не е бил особено приет от американски експерти. Този модел беше толкова лош по своите качества от американските танкове, че сравненията бяха просто неподходящи.
Проектиран от американец
Много по-интересен изглеждаше за американците Т-34 с нисък контур и наклонени стени на корпуса, който те определиха като "много по-добър от всеки американски танк". Очевидно те не са знаели, че американският дизайнер на танкове Джон Уолтър Кристи преди това неуспешно е предлагал на въоръжените сили на родината си прототип на подобен дизайн. Червената армия от своя страна взе два прототипа за основа. Трансмисията беше допълнително подобрена, след което Т-34 беше пуснат в масово производство.
Американците високо оцениха прицелното устройство за основното 76-мм оръдие.
Танкове Т-34 от първата серия със 76 мм оръдие имаха кула с място само за командира на екипажа. Това създаде много проблеми в бойните условия.
Освен това американците оцениха широките гъсенични вериги на Т-34: благодарение на тях съветският танк по-лесно се изкачваше по хълмовете, отколкото британските или американските модели.
Мокри амуниции
Резултатите от преодоляването на водните препятствия се оказаха почти срамни. Т-34 протичал силно. При пресичане на реки и дори при силен дъжд е имало опасност от късо съединение и освен това боеприпасите се намокряли.
И двете изпускателни тръби на дизеловия двигател бяха насочени директно в земята, така че танковете, движещи се по сухи повърхности, издигали облаци прах във въздуха, което се превърна в сериозна пречка за танковете от колоната.
Проблемна е била и скоростната кутия.
В съответствие с действащите технически съветски регламенти в началото на 1943 г. се счита, че танк е изпълнил задачата си, ако успее да измине разстояние от 343 километра и да избие поне един вражески танк, дори ако екипажът му е бил убит. В никоя друга армия в света животът на войник по време на Втората световна война не е оценяван толкова евтино, както в Червената армия.
Все пак присъстващата в САЩ съветска военна делегация вижда минусите на танка и прави своите препоръки. За щастие те са оценени от Сталин.
През 1943 г. моделът Т-34 е бил подобрен и оборудван с ново 85-милиметрово оръдие. Това не беше единственото подобрение: преработени бяха въздушните филтри, скоростната кутия, бронята и кулата, които станаха много по-просторни.
След това Т-34 се превръща в един от най-добрите танкове на Втората световна война. Само германският танк "Пантера" е бил, според експертите, още по-добър. Т-34 обаче е по-надежден от германския "Тигър", с по-добра броня от американския "Шърман", по-бърз от британския "Чърчил".
vladimir-vladimirov-4O21EtnM
на 01.12.2020 в 15:42:35 #10Виждам че (както и при АК-46/47) много хора пишат по тема,по която нищо не разбират Първо : Кристи е автомобилен конструктор,и пилот. Любител на високите скорости. Победител в авторалита. Като такъв той решава проблемът с ниските скоростни възможности на (тогавашните) гъсенични движители,т.е. ходови схеми. От една страна ,на всеки създател на скоростни автомобили е било ясно че аеродинамиката е изключителни важна. Поради което той създава танк със аеродинамична челна проекция! Нищо общо с балистиката! След това той измисля комбинирана схема - колела + гъсеница! По пресечена местност гъсеница,по асфалт колела! Именно на колесен ход неговият танк е рекордьор. Второ : Сталин закупува патента(160 000$), и на базата на танка на Кристи е създаден,т.е. копиран танкът от серията БТ. Всъщност,това което използуват руснаците при Т-34 е нещо съвсем друго- ходова част,гъсенична,което е съвсем друго изобретение на Кристи. И се използува и от англичаните,при създаването на техни танкове.(Днес окачването на Кристи е използувано единствено при танка Меркава, Израел.) Т.е. танкът на Кристи реално не е в основата на Т-34! Трето : Какъв закон казвате,забранявал нещо в щатите? Вижте сега,Сталин е забранявал доста неща. Но в САЩ основата на индустрията е частната инициатива. Ако проверите в интернет,ще разберете че след 1918 г. в съединените щати се работи върху създаването на много оръжейни системи,включително и танкове. Че начинанието не е много успешно,нова няма нищо общо с някакви измислени закони! Само малоумен(извинявам се) промит мозък би твърдял нещо от сорта на (не помня точните думи,но смисълът е този) : американците не са искали да воюват с никого,и...дъра-дъра,дъра-дъра! Още едно изключително МАЛОУМНО(без извинение) твърдение : животът на войника в Червената армия изобщо не се ценял! Тази вопиюща глупост няма да опровергавам. Само ще попитам : АКО Е ТАКА,ЗА ЧЕЙ ХУЙ СА ИМ БИЛИ ,НА РУСНАЦИТЕ,РАЗНИТЕ МЕДСАНБАТИ,ЛАЗАРЕТИ,И ПР.???
Obektiven_29
на 01.10.2020 в 00:04:54 #958енг, този път съм съгласен с теб. Чел си навремето, а и сега препрочиташ по нещо. Т34 е бил страшилище за германците до края на 1942 г. След това пускат тежките тигри, но са били малко на брой, с перфектно 88 мм зенитно оръдие, много дълга цеф и затова с висока начална скорост. Оптиката е била перфектна, никаква изненада. И са били с автоматична скоростна кутия, съгласно автора на "Тигри в калта", Отто Кариус. Били са бавни и тромави, също като пантерите са давали много дефекти. Но на разстояния 1-2 км, Т34 не е имал много шансове. Затова Т34 са бързали да скъсят дистанцията до 500 м. Но пък танкът не е произведен само да противодейства на други танкове, а основно за поддръжка на пехотата. А с тази задача Т34 се е справял чудесно. Да, качеството на стоманата не е било най-доброто, изработката също, но за съжаление това са били ...консумативите на войната.
dad
на 30.09.2020 в 01:26:25 #8На една Олимпиада в бягането на 100 м се пуснали 6 човека.Победил този дето бягал бос,по гащета.Другите-с фирмени гуменки и потници умрели от срам.Че и с танковете е така.Побеждава този,който е по -добър,комплексно по-добър!
emilioner
на 28.09.2020 в 01:30:32 #7Господа! Да обърнем внимание на историческите факти! Поназнайвайки ги ще можем да направим някакви що годе прилични умозаключения. Запознати ли сте че, САЩ имат специален закон непозволяващ,НИКАКВИ военни разработки и инвестиции в тази област от 1919 до 1941г? САЩ са показали на целия свят, и на целия си народ, че няма по никакъв начин да търсят военни стълкновения и за да гарантират това не са влагали пари във каквито и да е военни разработки. Така че, да учили са се! От когото вкачат и вкопчат.Защот другите са ги водили с десетина години. Но огромния потенциал и ресурс си казва своето.И накрая десетки хиляди самолети и танкове преобръщат войната.
Putler KAPUT
на 28.09.2020 в 00:58:32 #6Руската империя на Злото в едно изречение: "В съответствие с действащите технически съветски регламенти в началото на 1943 г. се счита, че танк е изпълнил задачата си, ако успее да измине разстояние от 343 километра и да избие поне един вражески танк, дори ако екипажът му е бил убит. В никоя друга армия в света животът на войник по време на Втората световна война не е оценяван толкова евтино, както в Червената армия."
58eng
на 27.09.2020 в 22:38:49 #5Френде,това със скоростната кутия е малко пресилено-за да бъде представен Т34 пред госприйомката Коикин лично го докарва в Москво от 2000 км. Калибърът на оръдието е ценен ,но при слаба броня не е решаващ. Прицелът не може да бъде сравняван с немския Карл Цайс! Тигър се е управлявал като автомобил в сравнение с Т34, а Пантерата си остава до края танк с много проблеми за решаване ,като добавим,че тежи 45т ,срещу 31 за Т34. А бе изводът е ,че от тази статия може да се съди за умственото равнище на писателя - под средното!
58eng
на 27.09.2020 в 22:31:13 #4От статията можеш да се досетиш ,че става въпрос за качество на материалите - стомана ,алуминий и т.н. Както писах,да се очакват чудеса от хората е било кощунство. Подготовката на механик водачите също не е била на висота - в доста случаи това са били трактористи или работници от танковите заводи,за които първия бой е бил и последен.
friend
на 27.09.2020 в 22:28:03 #358 Има и много други несъответствия. Т-34 е танк, който има гориво за 600 км, а скоростната му кутия издържа до 340 км. Добре че американците им казват да проминят калибъра на оръдието, иначе тигрите щяха да ги изядат с парцалите.
friend
на 27.09.2020 в 22:23:46 #2Годоро Все пак присъстващата в САЩ съветска военна делегация вижда минусите на танка и прави своите препоръки. За щастие те са оценени от Сталин. ----------------------------- Изводът е, че руснаците изпратили два танка за консултация, какво може да се подобри по тях. Американците правят своите препоръки и Сталин ги приема. След това Т-34 става по-добър танк. Не чети само заглавието, а прочети и текста в статията. Заглавията често са подвеждащи.
58eng
на 27.09.2020 в 22:17:46 #1Глупава статия...Първите Т34 и КВ1 имат едно и също оръдие. По това време не са имали достоен противник нито по броня,нито по окачване нито по огнева мощ нито по мощност на двигателя. След 1942г сменят оръдието на Т34 за да не е толкова беззащитен пред Тигрите,но бронята е недостатъчна,а и Т34 е среден так ,а Тигър и КВ 1 са тежки танкове. Последният лаф,че Т34 бил по - надежден от Тигър трепе всички стандарти и е взет от Чук и Гек. Да сравнявяш германската машина с руска,произведена под дъжда от жени и деца....трябва въобще да не ти пука ,какво дрънкаш!