Европейската комисия представи варианти за реформиране на общата европейска система за убежище и за разработване на безопасни и законни възможности за миграция в Европа, съобщават от Комисията.
Реформата на общата европейска система за убежище (ОЕСУ) представя: варианти за справедлива и устойчива система за разпределяне на кандидатите за убежище между държавите членки; допълнително хармонизиране на процедурите и стандартите за предоставяне на убежище, като по този начин се създадат равноправни условия в Европа и се намаляват факторите на привличане, предизвикващи вземането на мерки за намаляване на незаконните вторични движения; и укрепване на мандата на Европейската служба за подкрепа в областта на убежището (EASO).
В същото време Комисията представя и мерки за осигуряване на безопасни и добре управлявани възможности за законна миграция в Европа.
Комисията набеляза пет приоритетни области, в които общата европейска система за убежище следва да бъде структурно подобрена:
Създаване на устойчива и справедлива система за определяне на държавата членка, компетентна за разглеждането на молбите на търсещите убежище: За по-доброто справяне с високия брой на пристигащите лица и за да се гарантира справедливото поделяне на отговорността, Комисията може да направи предложение за изменение на Регламента от Дъблин или чрез рационализирането и допълването му с коригиращ механизъм за справедливо разпределяне, или чрез преминаване към нова система въз основа на коефициент за разпределение.
Постигане на по-голямо сближаване и намаляване на търсенето на по-изгодни варианти за получаване на убежище (asylum shopping): Комисията възнамерява да предложи по-нататъшно хармонизиране на процедурите по предоставяне на убежище, да осигури по-хуманно и равноправно третиране на територията на ЕС и да намали факторите, привличащи хората към малък брой държави членки. Комисията може да предложи нов регламент, който да замени Директивата за процедурите за предоставяне на убежище, както и нов регламент, който да замени Директивата за признаването. Също така могат да бъдат предложени целенасочени изменения на Директивата за условията на приемане.
Предотвратяване на вторичните движения в рамките на ЕС: За да се гарантира, че функционирането на дъблинската система не се нарушава от злоупотреби и търсене на по-изгодни варианти за получаване на убежище, Комисията би могла да предложи мерки с цел възпиране и санкциониране на незаконните вторични движения. По-специално, би могло предоставянето на някои права да се обвърже с изпълнението на определени условия, като регистрация, снемане на пръстови отпечатъци и престой в държавата от ЕС, определена за кандидата за убежище.
Нов мандат за Агенцията на ЕС в областта на убежището: Комисията би могла да предложи изменение на мандата на Европейската служба за подкрепа в областта на убежището с цел тя да може да изпълнява нова роля при прилагането на политиката в тази област, както и да засили оперативните ѝ функции. Това би могло да включва управление на механизма за разпределение по изменената дъблинска система, мониторинг на спазването от страна на държавите членки на правилата на ЕС в областта на убежището, определяне на мерки за отстраняване на недостатъците и капацитет за предприемане на оперативни мерки в извънредни ситуации.
Укрепване на системата Евродак: В подкрепа на прилагането на една изменена дъблинска система, Комисията би могла да предложи да адаптира системата Евродак и да разшири нейната цел, улеснявайки по този начин борбата с незаконната миграция, по-доброто съхраняване и обмен на дактилоскопични отпечатъци и оказването на подкрепа за връщанията.
Комисията също ще работи по редица мерки относно законните пътища за миграция в Европа и политиките за интеграция:
Структурирана система за презаселване: Въз основа на съществуващи инициативи Комисията ще представи предложение, предоставящо рамка на политиката на ЕС в областта на презаселването. Това предложение ще въведе хоризонтален механизъм с общи за ЕС правила за приемането и разпределението, за статута, който да бъде даден на презаселените лица, за финансовата подкрепа, както и за мерките за предотвратяване на вторичното движение.
Реформа на Директивата за синята карта на ЕС: засилването на ролята ѝ на обща за ЕС система чрез разработването на хармонизиран подход, съдържащ по-гъвкави условия за прием, а за висококвалифицираните граждани на трети държави би могло да се въведат подобрени процедури за прием и повече права.
Мерки, предназначени за привличане и подпомагане на иновативните предприемачи, които могат да доведат до засилване на икономическия растеж и да подпомогнат създаването на работни места.
Оценка по програмата REFIT на съществуващите правила за законна миграция с цел рационализиране и опростяване на настоящите правила за различните категории граждани на трети държави във връзка с пребиваване, работа или учение в ЕС.
Продължаване на тясното сътрудничество с трети държави като част от съществуващите диалози относно политиките и оперативно сътрудничество в рамките на глобалния подход към миграцията и мобилността (ГПММ), за да се осигури по-ефективно управление на миграционните потоци.