Една година след приемането на предложението за нов пакт за миграцията и убежището Европейската Комисията представя доклад относно миграцията и убежището.
ЕК приема обновен план за действие на ЕС за борба с контрабандата на мигранти и съобщение относно прилагането на Директивата за санкции срещу работодателите. Инициативите, които са част от всеобхватния подход към миграцията в рамките на новия пакт за миграцията и убежището, имат за цел да се предотврати организираната експлоатация на мигранти и да се намали незаконната миграция в съответствие с целта на новия пакт за насърчаване на устойчивото и организираното управление на миграцията.
С инициативите ще се реагира както на постоянните предизвикателства при разбиването на организирани престъпни групи, така и на необходимостта от адаптиране към нови предизвикателства, включително финансирана от държави контрабанда на мигранти, в отговор на ситуацията по външните граници на ЕС с Беларус.
ЕС предприе много действия за подобряване на способността си да се справя с променящите се предизвикателства, свързани с управлението на миграцията. Понастоящем бързият и конструктивен напредък по законодателните досиета в рамките на новия пакт е от първостепенно значение и ще послужи за по-нататъшното укрепване на способността на Европа да защитава своите граници, да приема тези, които имат право да идват, при хуманни условия, както и да се отнася с достойнство към лицата, които нямат това право, в съответствие с ценностите и принципите на ЕС.
Предотвратяването на контрабандата на мигранти и борбата с нея са стратегически цели на новия пакт за миграцията и убежището и на Стратегията на ЕС за Съюза на сигурност, които изискват постоянно международно сътрудничество и координация. Въз основа на напредъка, постигнат в рамките на първия План за действие на ЕС за борба с контрабандата на мигранти, Комисията, като работи заедно с върховния представител:
Ще установи оперативни партньорства за борба с контрабандата с конкретни инструменти като част от всеобхватни, балансирани, съобразени с нуждите и взаимноизгодни партньорства в областта на миграцията, като продължи да разчита на доверието и взаимното сътрудничество;
Ще доразвие всички оперативни, правни, дипломатически и финансови инструменти, с които ЕС разполага, за да отговори на инструментализирането на незаконната миграция от страна на държавни участници, включително като вземе последващи мерки в редица области на политиката, например визите, търговията, развитието, финансовата помощ и други. Частичното спиране на прилагането на Споразумението за облекчаване на визовия режим с Беларус, което Комисията предлага днес, е конкретен пример за такива мерки;
Ще подобри на прилагането на правните рамки за санкциониране на контрабандистите, включително чрез Протокола на ООН относно контрабандата на мигранти по суша, вода и въздух, допълващ Конвенцията на ООН срещу транснационалната организирана престъпност, а в рамките на ЕС —Пакета относно лицата, подпомагащи контрабандата;
Ще подобри прилагането на правната рамка за защитата от експлоатация, включително Директивата за борба с трафика на хора, Директивата за правата на жертвите, Директивата относно разрешенията за пребиваване и Директивата за санкции срещу работодателите ;
Ще вземе мерки във връзка с променящите се онлайн практики и инструменти, които улесняват контрабандата, чрез засилено оперативно сътрудничество и обмен на информация между националните органи и агенциите на ЕС;
Ще засили изследванията и събирането на данни с цел по-добро разбиране на миграционните тенденции, естеството и обхвата на престъпните мрежи, въздействието на политиките за борба с контрабандата и начина на функциониране на престъпните мрежи.
Незаконната заетост е основен фактор за незаконната миграция. Тя е вредна както от човешка, така и от икономическа гледна точка, тъй като излага хората на риск от експлоатация и води до загуби за публичните финанси и накърняване на личностни и социални права.
Директивата за санкции срещу работодателите предоставя европейска правна рамка за предотвратяване и вземане на мерки срещу незаконната заетост на незаконни имигранти. В доклада се набелязват действия за подобряване на начина, по който Директивата се прилага на практика, за предприемане на мерки от страна на държавите членки във връзка с неефективното използване на правилата относно санкциите, защитните мерки и проверките за откриване на злоупотребяващи работодатели и за защита на мигрантите от експлоатация.
За да помогне на държавите членки да подобрят прилагането на съвместно приетите правила на ЕС, Комисията:
Ще насърчава диалога с органите и различните заинтересовани лица в държавите от ЕС, включително чрез възобновяване през 2021 г. на дейността на своята специална експертна група за незаконната миграция във връзка с Директивата за санкции срещу работодателите;
Ще подкрепя обмена на добри практики, като работи със заинтересовани лица, например национални трудови и имиграционни органи, профсъюзи, организации на гражданското общество, социални партньори, международни организации и европейската платформа за противодействие на недекларирания труд;
Ще следи постоянно изпълнението на Директивата и ще насочи вниманието си към нейното ефективно прилагане, като ще започне производства за установяване на нарушение, ако е целесъобразно.
До края на 2022 г. Комисията ще изпълни мерките и ще докладва за постигнатите резултати в следващия доклад за изпълнението, който трябва да бъде представен най-късно през 2024 г. В контекста на постигнатия напредък Комисията ще прецени дали са необходими изменения на съществуващата правна рамка.
Неотдавнашните цифри потвърждават, че пандемията от COVID-19 е оказала значително въздействие върху миграцията през 2020 г., като броят на законно и на незаконно пристигащите е намалял в сравнение с 2019 г. Предварителните данни показват, че населението на ЕС е намаляло с около 300 000 души през 2020 г., което се дължи отчасти на по-малка нетна миграция, но също и на по-големия брой смъртни случаи вследствие на пандемията.
Спадът в броя на пристигащите през 2020 г. е временен, тъй като наличните данни за 2021 г. сочат увеличение на годишна база.
По-конкретно такъв е случаят с незаконно пристигналите по маршрутите на Централното Средиземноморие, Западното Средиземноморие и източната граница (от Беларус). Държавите членки продължиха да работят за намаляване на броя на натрупаните заявления за предоставяне на убежище: в края на юни в ЕС имаше около 700 000 висящи заявления, което е най-ниското равнище от средата на 2015 г. насам.