Една година след приемането на предложението за нов пакт за миграцията и убежището Европейската Комисията представя доклад относно миграцията и убежището.

ЕК приема обновен план за действие на ЕС за борба с контрабандата на мигранти и съобщение относно прилагането на Директивата за санкции срещу работодателите. Инициативите, които са част от всеобхватния подход към миграцията в рамките на новия пакт за миграцията и убежището, имат за цел да се предотврати организираната експлоатация на мигранти и да се намали незаконната миграция в съответствие с целта на новия пакт за насърчаване на устойчивото и организираното управление на миграцията.

С инициативите ще се реагира както на постоянните предизвикателства при разбиването на организирани престъпни групи, така и на необходимостта от адаптиране към нови предизвикателства, включително финансирана от държави контрабанда на мигранти, в отговор на ситуацията по външните граници на ЕС с Беларус.

ЕС предприе много действия за подобряване на способността си да се справя с променящите се предизвикателства, свързани с управлението на миграцията. Понастоящем бързият и конструктивен напредък по законодателните досиета в рамките на новия пакт е от първостепенно значение и ще послужи за по-нататъшното укрепване на способността на Европа да защитава своите граници, да приема тези, които имат право да идват, при хуманни условия, както и да се отнася с достойнство към лицата, които нямат това право, в съответствие с ценностите и принципите на ЕС.

Предотвратяването на контрабандата на мигранти и борбата с нея са стратегически цели на новия пакт за миграцията и убежището и на Стратегията на ЕС за Съюза на сигурност, които изискват постоянно международно сътрудничество и координация. Въз основа на напредъка, постигнат в рамките на първия План за действие на ЕС за борба с контрабандата на мигранти, Комисията, като работи заедно с върховния представител:

Ще установи оперативни партньорства за борба с контрабандата с конкретни инструменти като част от всеобхватни, балансирани, съобразени с нуждите и взаимноизгодни партньорства в областта на миграцията, като продължи да разчита на доверието и взаимното сътрудничество;

Ще доразвие всички оперативни, правни, дипломатически и финансови инструменти, с които ЕС разполага, за да отговори на инструментализирането на незаконната миграция от страна на държавни участници, включително като вземе последващи мерки в редица области на политиката, например визите, търговията, развитието, финансовата помощ и други. Частичното спиране на прилагането на Споразумението за облекчаване на визовия режим с Беларус, което Комисията предлага днес, е конкретен пример за такива мерки;

Ще подобри на прилагането на правните рамки за санкциониране на контрабандистите, включително чрез Протокола на ООН относно контрабандата на мигранти по суша, вода и въздух, допълващ Конвенцията на ООН срещу транснационалната организирана престъпност, а в рамките на ЕС —Пакета относно лицата, подпомагащи контрабандата;

Ще подобри прилагането на правната рамка за защитата от експлоатация, включително Директивата за борба с трафика на хора, Директивата за правата на жертвите, Директивата относно разрешенията за пребиваване и Директивата за санкции срещу работодателите ;

Ще вземе мерки във връзка с променящите се онлайн практики и инструменти, които улесняват контрабандата, чрез засилено оперативно сътрудничество и обмен на информация между националните органи и агенциите на ЕС;

Ще засили изследванията и събирането на данни с цел по-добро разбиране на миграционните тенденции, естеството и обхвата на престъпните мрежи, въздействието на политиките за борба с контрабандата и начина на функциониране на престъпните мрежи.

Страните от ЕС решени да предотвратят безконтролната миграция от Афганистан

Страните от ЕС решени да предотвратят безконтролната миграция от Афганистан

Нямало да допуснат да се повтори хаотичният наплив на мигранти от 2015 г.

Незаконната заетост е основен фактор за незаконната миграция. Тя е вредна както от човешка, така и от икономическа гледна точка, тъй като излага хората на риск от експлоатация и води до загуби за публичните финанси и накърняване на личностни и социални права.

Директивата за санкции срещу работодателите предоставя европейска правна рамка за предотвратяване и вземане на мерки срещу незаконната заетост на незаконни имигранти. В доклада се набелязват действия за подобряване на начина, по който Директивата се прилага на практика, за предприемане на мерки от страна на държавите членки във връзка с неефективното използване на правилата относно санкциите, защитните мерки и проверките за откриване на злоупотребяващи работодатели и за защита на мигрантите от експлоатация.

За да помогне на държавите членки да подобрят прилагането на съвместно приетите правила на ЕС, Комисията:

Ще насърчава диалога с органите и различните заинтересовани лица в държавите от ЕС, включително чрез възобновяване през 2021 г. на дейността на своята специална експертна група за незаконната миграция във връзка с Директивата за санкции срещу работодателите;

Ще подкрепя обмена на добри практики, като работи със заинтересовани лица, например национални трудови и имиграционни органи, профсъюзи, организации на гражданското общество, социални партньори, международни организации и европейската платформа за противодействие на недекларирания труд;

Ще следи постоянно изпълнението на Директивата и ще насочи вниманието си към нейното ефективно прилагане, като ще започне производства за установяване на нарушение, ако е целесъобразно.

До края на 2022 г. Комисията ще изпълни мерките и ще докладва за постигнатите резултати в следващия доклад за изпълнението, който трябва да бъде представен най-късно през 2024 г. В контекста на постигнатия напредък Комисията ще прецени дали са необходими изменения на съществуващата правна рамка.

Неотдавнашните цифри потвърждават, че пандемията от COVID-19 е оказала значително въздействие върху миграцията през 2020 г., като броят на законно и на незаконно пристигащите е намалял в сравнение с 2019 г. Предварителните данни показват, че населението на ЕС е намаляло с около 300 000 души през 2020 г., което се дължи отчасти на по-малка нетна миграция, но също и на по-големия брой смъртни случаи вследствие на пандемията.

Спадът в броя на пристигащите през 2020 г. е временен, тъй като наличните данни за 2021 г. сочат увеличение на годишна база.

По-конкретно такъв е случаят с незаконно пристигналите по маршрутите на Централното Средиземноморие, Западното Средиземноморие и източната граница (от Беларус). Държавите членки продължиха да работят за намаляване на броя на натрупаните заявления за предоставяне на убежище: в края на юни в ЕС имаше около 700 000 висящи заявления, което е най-ниското равнище от средата на 2015 г. насам.

Централноевропейските лидери: Мигрантите не са решението на демографската криза

Централноевропейските лидери: Мигрантите не са решението на демографската криза

Увеличаването на европейските деца е важно за запазване на европейската християнска култура и други традиции за поколенията