От три седмици са спрени доставките на суровини през най-големия петролопровод от Русия за Европа. Темата обаче - кой знае защо - не тревожи нито ЕС, нито засегнатите страни, а цените растат ли, растат, констатира Дойче веле.
За поскъпването на горивата в Германия и много други страни в Централна Европа си има дежурно обяснение: то се дължи на американското петролно ембарго срещу Иран, както и на напрежението в района на Персийския залив. Малцина обаче предполагат, че може да има и друга причина за поскъпването: прекратяването на доставките на петрол от Русия за страните от ЕС през тръбопровода "Дружба".
Мнозина на Запад дори не са чували, че подобен тръбопровод съществува. Точно в това е проблемът! В ЕС, чийто най-голям енергиен доставчик е Русия, от години насам се води дебат за сигурността на доставките. От месеци горят страстите около "Северен поток-2", а Брюксел дори промени някои закони, за да се защити от реалните или предполагаеми опасности, произтичащи от строящия се руски газопровод.
Но ето, че временно отпадна най-важният път за доставките на руски петрол за редица страни в Европа - Германия, Полша, Унгария, Словакия и Чехия. А какво прави Европа? Нищо! Изглежда никой не се вълнува особено от тази тема. Вярно е, че някои водещи медии пуснаха кратки съобщения, когато в края на април се разбра, че по тръбата тече замърсен с отровни хлориди петрол, и че тези съединения ускоряват корозионните процеси, в резултат на което доставките бяха спрени. Много бързо след това обаче темата беше напълно забравена.
Единствено агенция Ройтерс продължи да следи случващото се около най-голямата катастрофа в историята на руската петролна индустрия, която може да има сериозни последици също и за европейските енергийни доставки. Междувременно Русия обяви, че е възстановила подаването на петрол по тръбопровода "Дружба", но докато той стигне до страните от Централна и Западна Европа ще трябва да име още време.
Пет милиона тона замърсен суров петрол
След проведена в Братислава среща на европейските фирми-оператори на тръбопровода агенция Ройтерс съобщи на 14 май, че не е ясно кога доставките на суровината ще се възстановят в пълен обем. Няма яснота и за това каква ще бъде съдбата на огромните количества замърсен петрол, които са задръстили хиляди километри от тръбопровода - между другото един от най-дългите в света.
Тези няколко цифри дават по-ясна представа за мащабите на катастрофата: в тръбопровода "Дружба" са проникнали до 5 милиона тона, (около 37 милиона барела) замърсен суров петрол, колкото е капацитетът на целия тръбопровод за един месец. За сравнение: унгарската петролна компания MOL се ангажира да изхвърли 100 хиляди тона от негодната суровина, а украинският енергиен доставчик Ukrtransnafta твърди, че ще са му нужни между 4 и 6 месеца време, за да изпомпа около 350 хиляди тона от замърсения петрол към Унгария и Словакия, където да бъдат складирани или унищожени. А трябва да се има предвид, че южното разклонение на петролопровода - до тези две страни и до Чехия, е по-маловажното в случая.
Северния участък на тръбата преминава през Беларус и Полша, за да стигне до Германия, която е третият най-голям купувач на руски петрол в света. В полския участък от тръбопровода, по информация на Ройтерс, има 1,2 милиона тона замърсен петрол. И докато те блокират тръбата, германските рафинерии в Шведт и Лойна, които снабдяват с горива източните германски провинции и столицата Берлин, ще трябва да внасят суровина с кораби - през пристанищата Гданск и Росток.
Кой ще плати сметката?
Това, разбира се, ще увеличи драстично разходите им и възниква въпросът дали те няма да бъдат прехвърлени върху последния във веригата - крайните потребители на горива. И още въпроси: ще породи ли тази извънредна ситуация недостиг на горива в Полша и трите балтийски републики? От белоруската рафинерия в Новополоцк, която снабдява въпросните страни с горива, съобщават, че заради замърсяването на тръбопровода са в състояние да произвеждат само половината от договорените количества суровина. Не е ясно и каква ще бъде съдбата на най-малко 10-те танкера, превозващи от руското балтийско пристанище Уст-Луга замърсен петрол, който никой не иска да вземе? Три от тези танкери вече се намират в пристанището в Росток.
Както се вижда, темата има много аспекти и поражда все повече въпроси. Но изглежда натискът върху политиката и бизнеса не е достатъчно силен, за да ги принуди да отговорят на всички тези въпроси. Петролната индустрия, която прилича на затворено общество от взаимно свързани фирми, засега мълчи и прави всичко по силите си да отклонява всички журналистически въпроси. А политиката повтаря мантрата си, че снабдяването с горива било сигурно. Експертите също предпочитат да си мълчат и да не отварят дума за възможните последици от това, че по старите железни тръби на "Дружба" текат отровни съединения.
Човек остава с впечатлението, че никой в Европа в момента не желае да се захване с тази парлива тема. Ако обаче Германия или ЕС наистина са така загрижени за сигурността на енергийните доставки, както твърдят, е крайно време да се занимаят с проблема за нефтопровода "Дружба".
58eng
на 17.05.2019 в 20:54:17 #19#20 - Ок,всички сме глупави,DW са овехтели...защо не погледнеш истината в наглите очи? Руснаците са ненадежни пияндури и крадци! И тези искат да командват света?! Те СССР угробиха ,та...
Кастело Белведере
на 17.05.2019 в 11:54:26 #18Колкото и путинофилите-русофоби да защитават варварското ръководство на евразийската държава, суровата истина е, че руснаците са ненадежни партньори с изостанали технологии и манталитет.
chafeto
на 17.05.2019 в 11:36:18 #17Принципно, естествено, че временното прекратяване на големи доставки би повлияло цените. Но всички много добре знаете (освен може би ISIS-Глупи), че при всяка нестабилност в Бл. Изток цените скачат. DW за пореден път в типичния си овехтял стил иска да измести фокуса от американо-юдейските дейтсвия и да хвърли вината изцяло върху руснаците. Нищо ново, тоя "филм" бече сме го гледали.
chafeto
на 17.05.2019 в 11:29:05 #16DW... няма смисъл да продължаваме
karamazov
на 17.05.2019 в 08:51:02 #151abv1 на 16.05.2019 в 21:29:24 "Поредният опит на тази адски компрометирана западна медия да насаждат русофобия." .......................................................................................................................... Ами те руснаците, с тяхната световно известна супер некадърност сами насаждат русофобията! Този случай с нефта е поредното доказателство! Няма как да бъде заметен под килима.
58eng
на 17.05.2019 в 03:08:11 #14А бе,Коми,ти пък защо скачаш,глупав грубиян. Руснаците са бляди боклучави.Тъкмо навреме се оляха пак сами,колкото да покажат колко надежден доставчик са. Помълчете скромно/ гузно.
halo
на 17.05.2019 в 01:40:53 #13В крайна сметка кой плаща?
hmmm
на 17.05.2019 в 01:31:29 #12седи малоумен поръчков кретен и набива глупости след поредната тъпа статия без да знае от коя година има търговски отношения и изобщо откога са петролопроводите, нито как се засича и че засечен определн участък и всичко е договорено, а че и се прави на зелен видиш ли
и сега след тоя мой коментар ще цъфне поредния трол да се опитава да набива още глупости по зададената им гьобелсова помиярщина
hmmm
на 17.05.2019 в 01:29:56 #11седи малоумен поръчков кретен и набива глупости след поредната тъпа статия без да знае от коя година има търговски отношения и изобщо откога са петролопроводите ни как се засича и че засечен определн участък и всичко е договорено, а че и се прави на зелен видиш ли
и сега след тоя мой коментар ще цъфне поредния трол да се опитава да набива още глупости по зададената им гьобелсова помиярщина
ISIS
на 17.05.2019 в 00:49:37 #10Алоо червение, та какво се прави я уточнете. Че са збранили на някой си там бляд да пие една седмица, това не значи че той ще изпие замърсеният петол и ще компенсира загубите на рефинерийте. Я цирайте: Който ще източи обратно замърсеният перол? Кой ще обезвреди тези 1.2млн тона отрова? - това екологическо престъпление Кой ще покрие загубите на рафинерийте и крайните потребители? А сега си представете какво ще стане с европа ако подобно нещо се случи с руските газопроводи.
Avatarx
на 16.05.2019 в 23:58:32 #9хммм, а в Русия не е така - там силните не мачкат хората изобщо! Всички са щаслтиви, че ги управлява педофил!
hmmm
на 16.05.2019 в 23:55:05 #8редовните поръчкови русофоби се правят на невинни пък под всяка статия се пенят като бесни помияри по точно определена нация и народ, ей така съвсем случайно.
Мърльовци страхливи, даже няматe смелост да си кажете какво сте.
Колкото до тукашното веле, всеки знае какво е, няма нужда да пиша че там им плащат американски фондации и на запад разните бедров и подобни никой не ги е чувал. Силните в Европа си гледат интереса, слабите ги мачкат разни сенатори ако не мине номера със поръчковите медии и грантаджии.
Avatarx
на 16.05.2019 в 23:25:27 #7Каква русофобия те гони, трибуквен? Има фирма, продаваща брак - руска в случая. Компенсации няма. Мухата пък кара руска кола, щото най хубавите коли естествено ги прави Русия...
1abv1
на 16.05.2019 в 22:21:21 #6Френде, това с точките ознава - пълен кре.тен! Ти верно си малоумен!
1abv1
на 16.05.2019 в 22:20:27 #5Френде, слабоумен ид.иот, ти получил ли си нефт от Русия, който не отговаря на стандартите? Бахти малоумното тъпо просто и ниско интелигентно животно си!!! Вечно бързаш да си покажеш малоумната русофобия! Пълен ***!
friend
на 16.05.2019 в 22:16:24 #4абв Иди.от! ----------------------------- Нискокултурен неук мелез
1abv1
на 16.05.2019 в 22:13:04 #3"Аз не съм получил никаква компенсация, а ти?" Иди.от!
friend
на 16.05.2019 в 21:39:31 #2абв Аз не съм получил никаква компенсация, а ти???
1abv1
на 16.05.2019 в 21:29:24 #1"Изглежда никой не се вълнува особено от тази тема" Ами не се вълнува, защото причините са изяснени, има наказани и компенсации. Само уродите от Дойче веле се мъчат да използват темата, за да разпалват глуповата русофобия. Поредният опит на тази адски компрометирана западна медия да насаждат русофобия.