Масови протести готвят преподавателите в Австрия на 12 март, съобщиха от Синдиката на учителите в страната.

Преподавателите ще излязат на улиците следващия четвъртък, като в същия ден ще провеждат занятия, но само до 11 или 12 часа. След това учениците ще бъдат разпуснати.

Причината е несъгласието на преподавателите с решението на новия министър на образованието Клаудия Шмит да увеличи работното им време в класните стаи с два часа повече от следващата учебна година в рамките на задължителната 40-часова учебна седмица. За допълнителния труд няма да се заплаща.

Крайната цел е да се спестят 381 милиона евро, подчерта министър Шмит. От спестените средства ще бъдат заделени пари за съставяне на малки хомогенни групи в клас и за обновяване на кабинетната база по специалните предмети, добави още тя.

Според изчисленията на Шмит се налага бюджетът за образование да бъде свит и да се направят икономии. Затова или педагозите трябва да се съгласят на извънредните часове работа,с което да оправдаят заплатите си, или ще се наложи възнагражденията им да бъдат намалени, уточни Клаудия Шмит.

В сравнение с останалите си колеги от Европа австрийските учители прекарват най-малко време в клас, но въпреки това получават надници като на учители, които се трудят повече в други страни, показват същевременно данни от изследването OECD-Studie 2008, което цитира образователният министър.

По думите на председателя на Синдиката на австрийските учители Валтер Риглер, от 115-те хиляди членове на сдружението над 85 000 ще участват в протестите в Австрия срещу решението на образователната шефка. Според него в резултат на този експеримент се очаква над 10 000 учители да останат безработни през 2009 година.

Набиращият популярност независим вестник „Ди пресе" коментира във водещия си материал от вчера, че министър Шмит печели все повече симпатии сред родителите заради готвената от нея промяна.

Това е отзвук от все по-нарастващата тревога на австрийското общество, че децата получават слаба подготовка в средния курс през последните години.

Тази тревога беше подкрепена тези дни и от излизането на новото проучване PISA, което цитира тревожните данни, че почти всеки 15-16-годишен ученик в Австрия е „проблемен ученик", което означава, че не може да чете или да смята и има огромни пропуски в природните науки.