Мостовете в Европа са в опасно състояние, пише британският вестник "Гардиън", позовавайки се на експерти.
Страховете се увеличиха във връзка със състоянието на инфраструктурата в Европа след трагичния инцидент в Генуа, при който загинаха близо 40 души.
Във Франция транспортният министър предупреди, че пътната мрежа в страната е в "критично състояние" след наскоро публикувано изследване на френското правителство, установило, че 1/3 от пътните мостове се нуждаят от ремонт и 841 носят потенциален риск. В доклада се пояснява, че състоянието на инфраструктурата се влошава, особено на мостовете и виадуктите.
От 12 000 моста в мрежата 1/3 се нуждаят от ремонт...често малки ремонти, за да се предотврати влошаване на инфраструктурата. В 7% от случаите повредите са по-сериозни и могат да доведат до риск от срутване, пише в доклада на френското правителство.
Френският министър на транспорта Елизабет Борн заяви, че през следващия месец ще предостави ново законодателство за преглед на инфраструктурата на държавата. Правителството също предложи план от 1 милиард евро за спешни ремонти и "защита на пътната мрежа".
Борн каза още, че около 50% от пътната настилка трябва да бъде сменена и почти 1 на всеки 10 моста е в лошо състояние.
Последният инцидент с мост във Франция беше на 15 май, когато подпорна стена на виадукт на магистрала A15 северозападно от Париж се срути, което доведе до затваряне на магистралата в двете посоки.
Кристиан Тридон, президент на Strres, която представлява френските компании, които ремонтират инфраструктурата, се опасява, че проблемите във Франция са далеч по-големи от представените в правителствения доклад, защото в него са включени само "мостовете, които ние знаем, които редовно са инспектирани".
"Има много кметове в малки населени места, които имат един или два моста и никой не отива да разговаря с тях за помощ", добави той.
В Италия около 300 моста са пред риск от срутване, включително и мост до Агридженто, Сицилия, който е проектиран от Рикардо Моранди. Той е същият инженер на падналия в Генуа мост. Властите в Сицилия затвориха съоръжението заради повреда на стълбовете.
В страната се инспектират няколко моста.
Доклад от миналата година в Германия показва, че докато само 12,4% от мостовете са в лошо състояние, 12,5% се разглеждат като в добро състояние. Много от мостовете са изградени през 60-те и 70-те г. на миналия век и не са пригодени за тежкотоварни автомобили като днешните.
От проучването става ясно, че инфраструктурата в Източна Германия като цяло е в по-добро състояние, тъй като голяма част е обновена с голяма програма през 90-те г. на XX век и миналото десетилетие след обединението на Германия. Мостовете в Западна Германия са значително по-стари и по-натоварени от трафик.
Въпреки че пътната мрежа в Германия е в относително добро състояние по европейските стандарти, страната често е критикувана, че не отделя достатъчно средства за регионалната инфраструктура.
В Холандия лобистката група в транспортния сектор TNL съобщи, че е обезпокоена от състоянието на пътните мостове, поддържани от провинциалните власти, но е относително доволна от състоянието на тези, които са под контрола на централната власт.
Според вестник Dagblad 14 моста се разглеждат като "неприемлив риск от рухване" в провинция Северна Холандия.
От TNL подчертават, че ключовите тунели и мостове в Европа, построени през 60-те и 70-те г. на XX век, са в края на живота си.
По-голямата част от инфраструктурата в Италия датира от 50-те и 60-те г. на миналия век.
Експерти предупреждават, че тогава са били използвани строителни материали с трайност 50-60 г.
В България властите обявиха планове за ремонт на повече от 200 моста. Повечето от тях са построени преди 35-40 г. и в момента са в лошо състояние.