Ново проучване на НАСА прогнозира рекордни и опустошителни наводнения през 2030-те години, заради колебания на Луната и засилени от изменението на климата

Луната изглежда се "клатушка" и "колебае" в космоса поради наклона, скоростта и формата на своята орбита, за около 18,6 години. Половината от цикъла потиска приливната активност, като прави приливите по-ниски от нормалните и отливите по-високи от нормалните. През другата половина ефектът е обратен, което се нарича фаза на усилване на прилива на Луната.

Очаква се този цикъл да се случи в средата на 2030 г. и заедно с повишаването на морското равнище, може да доведе до наводнения с повече приливи. Това, което ги прави опасни е, че ще се комбинират с повишаването на морското равнище поради затоплянето на планетата, което ще доведе до опустошителни наводнения на Земята.

Тези наводнения ще станат по-чести и нередовни до средата на 2030 г. По-голямата част от бреговата линия на САЩ ще се сблъска с три до четири пъти увеличаване на приливите и отливите в продължение на поне десетилетие, според проучването.

НАСА също така предупреди, че тези наводнения няма да се разпространят равномерно през годината, очаква се те да се обединят в рамките само на няколко месеца. Комбинацията от гравитационното привличане на Луната, повишаването на морското равнище и изменението на климата ще продължи да изостря крайбрежните наводнения по бреговете на САЩ и по целия свят.

Наводненията с приливи и отливи - наричани още неприятни наводнения или наводнения през слънчевия ден - вече са познат проблем в много градове на бреговете на Атлантическия океан и Персийския залив. Националната администрация за океаните и атмосферата (NOAA) отчете общо над 600 такива наводнения през 2019 г.

Водено от членовете на научния екип на НАСА за промяна на морското равнище от Хавайския университет, новото проучване показва, че приливите и отливите ще надвишават известните прагове на наводненията по-често. Нещо повече, наводненията понякога ще се случват в клъстери с продължителност един месец или повече, в зависимост от позициите на Луната, Земята и Слънцето. Когато Луната и Земята се подредят по специфични начини помежду си и Слънцето, произтичащото гравитационно привличане и съответната реакция на океана може причинят наводненията всеки ден или два.

"Ниско разположените райони в близост до морското равнище са все по-застрашени и това само ще се влоши", каза администраторът на НАСА Бил Нелсън. "Комбинацията от гравитационното привличане на Луната, повишаването на морското равнище и изменението на климата ще продължи да изостря крайбрежните наводнения по нашите брегове и по целия свят. Екипът на НАСА за промяна на морското равнище предоставя ключова информация, за да можем да планираме, защитим и предотвратим увреждане на околната среда и поминъка на хората, засегнати от наводнения".

"Това е натрупаният ефект с течение на времето, който ще окаже въздействие", каза Фил Томпсън, асистент в Хавайския университет и водещ автор на новото проучване, публикувано този месец в Nature Climate Change. Томпсън посочи, че тъй като приливите и отливите включват малко количество вода в сравнение с ураганните бури, има тенденция да се разглеждат като по-малко значим проблем като цяло.

"Но ако наводняват 10 или 15 пъти месечно, бизнесът не може да продължи да работи под вода. Хората губят работата си, защото не могат да работят... това се превръща и в проблем за общественото здраве."

Защо градовете по бреговете на планетата ще започнат да изпитват тези по-високи нива на наводнения почти по едно и също време?

Основната причина е редовното колебание в орбитата на Луната, което отнема 18,6 години. В колебанието няма нищо ново или опасно, за първи път е описано през 1728 г. Новото е как един от ефектите на колебанието върху гравитационното привличане на Луната - основната причина за приливите и отливите на Земята - ще се комбинира с повишаване на морското равнище в резултат на затоплянето на планетата.

В половината от 18,6-годишния цикъл на Луната редовните дневни приливи на Земята се потискат: Приливите са по-ниски от нормалните, а отливите са по-високи от нормалните. През другата половина на цикъла приливите се усилват: приливите се увеличават, а отливите се понижават. Глобалното покачване на морското равнище тласка приливите и отливите само в една посока - все по-високо. Така половината от 18,6-годишния лунен цикъл противодейства на ефекта от повишаването на морското равнище върху приливите и отливите, а другата половина увеличава ефекта.

Сега Луната е в усилваща прилива част от своя цикъл. Въпреки това, по повечето брегове на САЩ, морското равнище не се е повишило толкова много, но нещата ще се променят, когато цикълът се появи, за да усили приливите и отливите, в средата на 2030-те. По-високите води, усилени от лунния цикъл, ще доведат до скок в броя на наводненията на почти всички континентални брегове на САЩ, Хавай и Гуам. Само далечните северни брегови линии, включително Аляска, ще бъдат пощадени за още десетилетие или повече, защото тези суши се увеличават поради дългосрочни геоложки процеси.

Изследователите разкриха тези повратни точки в броя на наводненията, като изучиха 89 места за измерване на приливите и отливите във всеки крайбрежен щат и територия на САЩ, освен в Аляска. Те създадоха нова статистическа рамка, която картографира широко използваните сценарии за повишаване на морското равнище на NOAA и праговете за наводнение, броят пъти, когато тези прагове са надвишавани годишно, астрономически цикли и статистически изображения на други процеси, например събития като "Ел Ниньо", които са известни, че влияят на приливите и отливите. Те прогнозираха резултати до 2080 г.

Бен Хамлингтън от лабораторията за реактивно задвижване на НАСА в Южна Калифорния е съавтор на статията, а също и ръководител на екипа на НАСА за промяна на морското ниво. Той отбелязва, че констатациите от новото проучване са жизненоважен ресурс за крайбрежните урбанисти, които може да са фокусирани върху подготовката за екстремни събития, а не за по-големи приливи и отливи.

"От гледна точка на планирането е важно да знаем кога ще видим увеличение", каза Хамлингтън. "Разбирането, че всичките събития са групирани в определен месец или може да има по-сериозно наводнение през втората половина на годината от първата - това е полезна информация." Инструментариум за наводнения с прилив, разработен от Томпсън, вече съществува на уебпортала за морско ниво на екипа на НАСА, ресурс за вземащите решения и широката общественост. Инструментариумът ще бъде актуализиран в близко бъдеще с констатациите от това проучване.