МетроМинистър-председателят на Индия, Атал Бихари Ваджпаи тържествено откри първата линия на столичното метро. С това той осъществи 50-годишната мечта на 19-милионния град да се пребори със задръстванията и да улесни придвижването.

Столицата е вторият индийски град след Калкута, който се сдоби с метро.

Ваджпаи купи първия билет за първото пътуване по маршрута, който е дълъг 8 километра и лично включи зеления светофар в тунела. Метрото използва мотриси, произведени в Южна Корея и ще бъде отворено за граждани утре, точно на 78-мия рожден ден на индийския премиер.

Строежът на първия етап, който струва 1.7 милиарда евро, започна през 1998 и ще приключи до 2005 година. Линията ще бъде дълга 62 километра и на места ще излиза над повърхонстта на земята. Очаква се всеки ден железницата да бъде използвана от 2 милиона пътници. До 2020 година се предвижда маршрутите й да достигнат 240 километра.

Единственото притеснение на властите е дали строгите ограничения в метрото няма да отблъснат индийците от този превоз. В метрото е забранено да се плюе, да се досажда на жените, да се пие мляко от бутилка, както и да се носи обемист багаж.

Освен проблема с придвижването, властите се надяват метрото да се пребори и със замърсяването, което се предвижда да намалее два пъти.

Всяка зима облаци смог захлупват Ню Делхи. Основната причина за него е транспорта. Своя принос в замърсяването дават и 10-те хиляди автобуса, пътуващи по улиците на столицата, припомня електронното издание NEWSru. Освен това, по улиците на Ню Делхи има 4 милиона превозни средства.