В сряда централната банка на Русия обяви нови мерки за ускоряване на продажбата на чуждестранна валута десетократно, за да подкрепи колебливата рубла. Въпреки че спадът в обменния курс на рублата след пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна е несъвършен индикатор за истинско финансово здраве, не може да се отрече, че финансовите санкции на Запада, контролът върху износа и други икономически мерки имаха значително въздействие върху руската икономика. Макроикономическите проблеми на Русия само се увеличават, тъй като нейните приходи от износ - особено на въглеводороди - продължават да намаляват, а вътрешната й икономика все повече се фиксира върху военновременното производство за сметка на реалното икономическо развитие, пише Atlantic Council.
Но може ли да продължи? Тъй като бяха наложени по-сурови санкции, руските усилия за укриване се засилиха. За да увеличи допълнително натиска върху режима на руския президент Владимир Путин или дори да поддържа този натиск, докато Москва усъвършенства мерките си за укриване, Западът ще трябва да засили санкциите и други инструменти за икономическо държавно управление. Разпадащата се руска макроикономика и нестабилната вътрешна политическа сфера, след неуспешния преврат на основателя на Вагнер Евгений Пригожин и последвалата му смърт, може да подтикнат западните политици да се възползват от възможността да извадят Путин и неговите центрове на власт още повече от равновесие.
Тези мерки за икономическо държавно управление съставляват само един политически път от няколко в борбата срещу руската агресия - включително военна, икономическа и дипломатическа подкрепа за Украйна - и е малко вероятно сами по себе си да принудят Русия да се изтегли от Украйна в близко бъдеще. Но те могат да причинят проблеми на руската система, включително намаляване на военното производство.
По-долу са пет основни области, в които икономическият натиск може да бъде допълнително засилен.
1. Засилване на контрола върху износа
Веднага след като руските сили започнаха пълномащабна инвазия в Украйна на 24 февруари 2022 г., Съединените щати наложиха най-широкия контрол върху износа срещу Русия от края на Студената война. Те направиха това в партньорство с Групата на седемте (Г-7) и множество други страни, предимно европейски, но включително Южна Корея, Австралия и Тайван. Целите на контрола включват по-специално високотехнологични артикули, като микрочипове и "широк набор от артикули, с които Русия се стреми да развие стратегическите си амбиции", според Министерството на търговията на САЩ, водещата агенция за прилагане и контрола върху износа. Недостигът, добавя Министерството на търговията, "следователно ще навреди на ключовите индустриални сектори на страната".
Трудно е да се преувеличи обхватът на наложения контрол върху износа, дори ако медиите често го представят на второ място след финансовите санкции и тавана на цената на петрола. Както бившият помощник-министър на търговията на САЩ Кевин Улф го характеризира през май, "има малко останало за контрол, освен основните търговски артикули и дори много такива артикули стават обект на американски и съюзнически контрол, ако са от вид, който може да бъде преназначен да помогне на руската военна машина".
Правилата, дори и многостранните, са едно. Друго е ефективното правоприлагане. Докладите изобилстват от забранени технологии и стоки, достигащи до Русия чрез сложни схеми на трети страни за избягване на експортния контрол. Спирането на тези незаконни канали е трудоемко и администрацията на Байдън засили усилията си, за да посрещне предизвикателството. От февруари 2023 г. Бюрото по промишленост и сигурност на Министерството на търговията на САЩ и Министерството на правосъдието на САЩ засилиха сътрудничеството си за насочване към укриването, базирано в Съединените щати. Освен това висши служители на САЩ пътуват по света, за да предупреждават правителствата да избягват да се превръщат в транзитни точки за незаконна търговия.
Това са добри стъпки, но за разлика от финансовите санкции, които действат като пречка в сравнително малък брой големи глобални финансови институции, износителите на стоки са много по-широко разпространени и, което е от решаващо значение, не са били обект на същия интензивен поглед от страна на САЩ, като банковия сектор. По-ефективното правоприлагане би изисквало повече амбиция и значителни инвестиции в съществуващата инфраструктура за координация и правоприлагане на контрола на износа в страните от Г-7.
Старата CoCom ("Координационен комитет") група от правителства, които подкрепяха експортния контрол срещу Съветския съюз по време на Студената война, предоставя прецедент за такава международна координация. След Студената война CoCom се разшири, за да включи Русия и се превърна във Васенаарското споразумение. Съединените щати и техните партньори може да се стремят да съживят координационен механизъм за контрол на износа, насочен срещу Русия в настоящата глобална среда. CoCom 2.0 може да служи като постоянна група за постигане на консенсус относно ограниченията за износ и средствата за противодействие на укриването в партньорските страни. Такъв механизъм вероятно ще се съсредоточи върху разработването и прилагането на споделени стандарти по аспекти на контрола на износа на национална и международна основа. Този тип подход на изравняване на игралното поле би направил противодействието на укриването по-проста задача, отколкото е днес.
Например, принципите на "опознай своя клиент" са интернализирани в рамките на банковата индустрия. Би било логично Министерството на търговията на САЩ, което преразгледа своя подход към правоприлагането през последните години, да бъде по-близко до този на Службата за контрол на чуждестранните активи (OFAC) на Министерството на финансите на САЩ, за да прилага подобни концепции към високотехнологичните производители , спедитори, застрахователни фирми и други надолу по веригата на доставки. Тези стандарти биха могли да бъдат хармонизирани между страните с еднакво мислене чрез активен механизъм за координация. OFAC често казва, че налага, за да насърчи спазването от други, а Министерството на търговията на САЩ може да предприеме подобен подход чрез действия за прилагане срещу компании, посредници, брокери и различни посредници, които проявяват небрежност, за да обезсърчат другите. Споделянето на информация относно укриването и прилагането, което вече се извършва между Съединените щати и ключови партньори, може да се хармонизира редовно.
Експортният контрол срещу Русия никога няма да бъде херметичен; в края на краищата съветската шпионска агенция КГБ, в която Путин е израснал, посвети цял отдел на кражба на западни технологии. Но перфектното прилагане не трябва да пречи на доброто изпълнение. Триенето, неефективността и допълнителните разходи на дори несъвършения контрол върху износа имат значително въздействие, особено върху икономика като руската, чиято клептократична природа отгоре надолу я лишава от устойчивост.
2. Затегнете цената на петрола
През септември 2022 г. Г-7 стартира нова мярка, предназначена да намали приходите на Русия от продажби на петрол, като същевременно запази доставките на руски петрол, за да избегне недостиг и ценови шокове. Таванът на цените на петрола се налага чрез заплахата от отказ на страните от Г-7 за доставка, застраховане и финансови услуги за всякакви продажби на руски петрол над тавана на цената от шестдесет долара за барел. Първоначално таванът на цените беше отхвърлен като неприложим от скептични анализатори и ръководители на енергийни компании, често с насмешка. Но досега - и въпреки многобройните обвинения в измама - целите на високо ниво на тавана на цените изглежда са работили по предназначение: приходите от руски петрол са намалели значително - поради някаква комбинация от външни макроикономически фактори, избягване на риска на пазара и Г-7 таван на цената — и без голям ценови шок.
Независимо от въздействието върху руските приходи, последните доклади сочат, че прилагането на горната граница на цените се тества с нарастването на световните цени на енергията. Наистина, средната цена на руския суров петрол наскоро надхвърли горната граница от шестдесет долара за барел и според съобщенията Русия се опитва да заобиколи горната граница, като увеличава разходите за доставка. Представители на Министерството на финансите на САЩ твърдяха преди, че без корекции ефективността на икономическия натиск има тенденция да отслабва с времето. Ако Съединените щати и техните партньори искат да поддържат постоянен натиск върху икономиката на Русия занапред и да го направят, без да натискат глобалните енергийни пазари, тогава един от начините е да се съсредоточат върху усилията за прилагане, които са насочени към измамата на ценовата граница.
Тези усилия могат да включват разследвания на петролни брокери, спедитори и доставчици на застраховки от Г-7 за руски петролни сделки. Тези актьори са по-натрапчиви за спазване на ограниченията на тавана на цените и западните власти им показаха ясно, че укриването чрез непазарни тарифи за доставка е нарушение на разпоредбите за "безопасно пристанище" за таван на цените. Западните власти също биха могли да дадат пример срещу измамник на горната граница на цените, като наложат санкции на корабна фирма, заобикаляща горната граница, въпреки че подобно действие може да изплаши други, работещи в рамките на горната граница на цените, за да намалят риска от транзакции с руски петрол и неволно да отнемат повече предлагане от пазара, отколкото Западът възнамерява. Страните от Г-7 биха могли също така да се насочат към руските усилия за натрупване на петролни танкери, които работят извън ограниченията на Г-7, като забранят на такива кораби да плават в техни води, защото поддържат неадекватна застраховка или като направо санкционират руските подставени компании, които купуват тези "кораби призраци" и самите плавателни съдове.
Много наблюдатели, включително бившият посланик на САЩ в Русия Майкъл Макфол, се застъпиха за намаляване на тавана на цените, за да се увеличи натискът върху руската икономика. Щетите, които подобна мярка може да причини на руската икономика, която вече се бори под тежестта на намалените приходи от въглеводороди, изглеждат ясни. Съединените щати обаче вероятно ще претеглят всяко подобно действие спрямо рисковете от неволно изваждане на повече руски продукти от световните енергийни пазари, които вече са изправени пред по-високо търсене и повишени цени.
Първата фаза на санкциите след инвазията на Русия в Украйна през 2014 г. включваше ограничения върху технологията за добив на петрол от по-висок клас, предназначена да ограничи руското развитие на бъдещ капацитет, като например шисти, дълбоководни и арктически резерви. Бъдещото разработване на газ не беше изрично включено, но също беше предназначено да бъде цел. Насочването към газ остава възможна стратегия, но отново, прилагането и разширяването на тези санкции (напр. за включване на участието на Япония в прилагането на ограниченията) остават ключови предизвикателства. Няколко европейски държави успяха да се откажат от голяма част от руския газ - Полша след систематични и успешни усилия и Германия по спешност. Европейският внос на руски втечнен природен газ (LNG) обаче остава висок. Както при петрола, предизвикателството пред западните политици да преследват руския износ на втечнен природен газ е как да намерят баланс между натиска върху руските печалби и световната ценова стабилност. Като се имат предвид оценките на САЩ, че не-руският LNG ще стане по-изобилен през следващите две години, движението срещу руския износ на LNG може да бъде средносрочна цел на енергийните санкции, а не краткосрочна.
3. Използвайте обездвижените руски валутни резерви за възстановяването на Украйна
През февруари 2022 г. страните от Г-7 обездвижиха около 360 милиарда долара руски валутни резерви, държани в техните юрисдикции, с около над 200 милиарда долара, държани в Европа. Това беше един от най-смелите удари на икономически натиск срещу Русия, предприеман досега. Оттогава правителствата на Г-7 обсъждат дали да използват тези активи за възстановяване на Украйна. Защитниците посочват, че средствата са крайно необходими на Украйна; тяхното използване би облекчило тежестта върху Европа, Съединените щати и други източници на подкрепа и може да бъде оправдано от международното право. Скептиците твърдят, че правното основание за конфискуване на такива активи е съмнително и че това би създало опасен прецедент. Администрацията на Байдън изглежда разделена по въпроса дали да използва тези активи, а Европейският съюз (ЕС) изглежда против, поне за момента. Г-7 излезе с относително неутрално изявление на срещата си в Токио през май, че валутните резерви на Русия ще останат неподвижни, докато Русия не плати за щетите, които е причинила на Украйна.
Дори докато дебатът продължава, изглежда наистина се натрупва импулс от двете страни на Атлантическия океан, включително сред влиятелни членове на Конгреса на САЩ, за използване на руски активи под някаква форма, за да се помогне за възстановяването на Украйна. Преките ефекти върху Русия от трайното й лишаване от тези активи може да не засегнат Москва в краткосрочен до средносрочен план; Русия може да ги е смятала за загубени във всеки случай. Но символичните ефекти от отнемането на повече от половината суверенни активи на Русия за компенсация на жертвата на незаконната война на Русия биха били огромни. Нещо повече, насочването на руските средства към Украйна може да облекчи ключова точка на натиск върху западните правителства, много от които са увеличили разходите си, за да предоставят средства и оръжия на Киев. Този проблем може да е изпълнен със законови опасности, но е малко вероятно да изчезне.
4. Следвайте (и изкоренете) парите
От 2014 г. западните санкции са насочени към корумпирания вътрешен кръг на Путин. Активите на някои от приближените на Путин са замразени и дори иззети. Но разкриването на скрити руски активи - частни и свързани с държавата - не може да стане просто чрез преследване на санкционирани лица.
Използването на корумпирани финансови канали за укриване на лично богатство в чужбина и за прикриване на държавния контрол върху чуждестранни активи е оперативна характеристика на Кремъл, по-голяма при Путин, но предшестваща го. Един от аспектите е укриването на лично богатство от руски олигарси, приближени на Путин и както се твърди, от самия Путин. Друго е използването на руски средства за изкупуване на чужди компании, както за прикриване на богатство, така и за контролиране на европейски или други компании извън полезрението.
Законодателството и регулирането за създаване на по-голяма прозрачност в доминираната от Запада глобална финансова система се обсъжда от десетилетия в междуправителствената работна група за финансови действия и на други форуми и доведе до напредък в законодателството за идентифициране на действителните собственици и премахване на техники за финансово объркване като акции на приносител. Но има други области, идентифицирани от защитниците на прозрачността, които все още не са станали закон в големи юрисдикции като Съединените щати. Една идея би била да се разшири регулацията срещу изпирането на пари до небанкови финансови посредници като адвокати, счетоводители и фирми за недвижими имоти. Защитниците на тези мерки за прозрачност може да намерят симпатизиращи законодатели в западните столици, които искат да използват инструментите за прозрачност за борба с Русия.
5. Налагане на пълно финансово ембарго
След инвазията на Русия в Украйна през 2014 г., Съединените щати, ЕС и други членове на Г-7 процедираха внимателно предвид размера на руския финансов сектор - най-големият, който някога е бил обект на санкционен режим - спирайки до пълни блокиращи санкции срещу основните руски държавни банки. През 2022 г. Съединените щати и други държави от Г-7 наложиха пълни блокиращи санкции на най-големите държавни и частни банки в Русия, включително държавната Sberbank и частната Alfa-Bank.
През февруари 2023 г., една година след нахлуването на Русия, Съединените щати и западните партньори санкционираха по-голямата част от останалите руски банки от всякакъв размер или с международни връзки. Докато няколко по-малки руски банки все още могат да правят бизнес със Запада, руската финансова система не е толкова далеч от финансово ембарго.
Независимо от това, западните политици може да са загрижени, че най-големите руски банки крият собствените си транзакции сред тези, извършвани от несанкционирани руски банки, тенденция, подчертана в действието на санкциите от февруари 2023 г. Имайки предвид вече въведените мащабни мерки, политиците биха могли да преценят, че официалното финансово ембарго срещу Русия е постепенна, но ефективна следваща стъпка, а не действието, разрушаващо глобалната икономика, което би изглеждало през 2021 г.
Всяко такова финансово ембарго вероятно ще бъде придружено от отделяне. Като начало горната граница на цената почти сигурно ще остане, позволявайки на Русия да задържи приходите от износа на петрол. Храните, лекарствата и медицинските стоки също ще бъдат изключени, както е във всички други всеобхватни западни санкционни програми. И може да има други области на западно икономическо пресичане с Русия, които изискват известно изключение от широко финансово ембарго, като поддържане на патенти и парични преводи.
И все пак официалното финансово ембарго вероятно би изолирало още повече руската икономика - неговата символика може би е по-мощна от действителното въздействие. Това със сигурност би улеснило прилагането на съществуващите санкции и контрола върху износа. По-лесно е, например, за правоприлагащите органи да отменят цялото финансиране, включващо Русия и целия износ за Русия (с изключение на конкретни отделяния), а не само определени видове износ, попадащи под специфични продуктови кодове.
Ако бъде въведено пълно финансово ембарго, тогава Русия вероятно ще се опита да смекчи въздействието, като използва валути извън Г-7, като китайския юан или индийската рупия. Успехът на Русия обаче вероятно ще бъде ограничен, тъй като тези валути са полезни главно за покупки само от Китай или Индия, а не на световните пазари. Проблемите с получаването на глобално участие отвъд Г-7 ще бъдат сложни, особено с голяма част от колективния "глобален юг", който не желае да осъди Путин за инвазията. Въпреки това допълнителният натиск върху руската икономика прави тази мярка потенциално жизнеспособна следваща стъпка.
Путин се хвали, че Съветският съюз е управлявал като цяло автаркично икономическо съществуване и е преживял западните санкции, наложени в продължение на много години. Това изглежда неразумна аналогия, като се има предвид влошаването на икономиката на Съветския съюз, започващо в края на 70-те години на миналия век, което спомогна за ускоряването на неговия колапс. Постоянният икономически натиск с течение на времето ще отслаби путинистката система точно както отслаби съветската система, с политически промени, може би толкова драматични, колкото в началото на 90-те години на миналия век.
Philosopher
на 14.09.2023 в 07:20:25 #2Много добри идеи Изолация и бой за кочината на североизток
rambaldievskievich
на 10.09.2023 в 13:57:07 #1И въпреки това петте начина се осъществяват и русия (с малка буква р) го закършва все повече и повече. русия разпад; с един дебел отзад!!! А Ачката да ми олиже храчката. 'баси!...