Руски фирми участват в транспортирането на нефт от Венецуела, въпреки наложените от САЩ и други страни санкции срещу режима на Николас Мадуро и венецуелската държавна компания PDVSA.

При разследване на руското издание РБК са идентифицирани четири свързани с Русия компании, които са оперирали с венецуелски петрол. РБК уточнява, че не разполага с преки документални свидетелства за дейността на компаниите - като договори или пристанищни документи.

Информация по темата обаче се появи и в други медии. На 10 ноември Reuters съобщи за подобна дейност на московската компания "О Джи Икс Трейдинг", учредена в средата на март 2020 г. Един от танкерите, превозващи венецуелски петрол тази година е бил ангажиран от компания, записана във вътрешните документи на PDVSA като Wanneng Munay. "О Джи Икс Трейдинг" през тази година е регистрирала в Русия нови купувачи на венецуелски петрол — Xiamen Logistic Grass, Olympia Stly Trading, Zaguhan & Co, Karaznbas, Kalinin Business International и Poseidon GDL Solutions.

По данни на управляващия партньор на базираната в САЩ инвестиционна банка Caracas Capital Markets - Ръс Далън , през юни 2020 г. петролният танкер "Сиера" (Sierra) е акостирал в порт Хосе, където е разположен основният експортен терминал на страната. Влизането му в пристанището е било "толкова секретно", че в пристанищните документи на PDVSA, с които журналистите разполагат, не се посочва за кого корабът превозва петрол, в какъв обем и за какъв сорт петрол става дума, посочва Далън в писмо до свои клиенти от края на юни.

Танкерът на два пъти през тази година е превозвал петрол от Венецуела, разкрива пред РБК съоснователят на американската компания TankerTrackers Самир Мадани. По думите му, преди влизането си във венецуелски пристанище за извозване на венецуелски петрол, превозвачите могат да изключват своите AIS-транспондери, които предават данни за позицията на плавателния съд в реално време.

TankerTrackers обаче продължава наблюденията, дори на съдове с изключени транспондери - чрез спътникови снимки от провайдъра Planet Labs, пояснява Мадани.

Спътниковите снимки позволяват да се установи колко дълбоко е потопен във водата даден кораб чрез плътността на сянката му върху водата.

"Чрез сенките можем да определим колко петрол има на борда на плавателния съд", допълва Мадани.

Танкерът "Сиера" е регистриран в Руския международен регистър на плавателните съдове. Той е сменил панамския флаг с руски през 2019 г. През юли 2020 г. той вече не е собственост на компанията ООО "Новогрейн" от Ростов на Дон, показват данните от регистъра, а новия собственик не е посочен.

В международната база данни на морските кораби Equasis се казва, че от средата на 2020 г. "Сиера" се експлоатира от компанията ООО "Рустанкер" ( с регистрация в Новоросийск) - микропредприятие според регистъра на малкия и средния бизнес. Като негов собственик е посочена офшорната компания Makandi Marine Inc., регистрирана на Маршаловите острови.

По данни на TankerTrackers, петрол от Венецуела е превозвал и танкерът "Павиноспирит" на владивостокската компания ООО "Павино-Танкер".

Мадуро и съюзници печелят парламентарните избори във Венецуела

Мадуро и съюзници печелят парламентарните избори във Венецуела

Мадуро вече има пълен контрол над политическите институции в страната