Турция разкри маршрута на планиран канал, който трябва да намали трафика на кораби през натоварения Босфор и ще превърне европейската половина на Истанбул в остров, информира "Ройтерс".
Транспортният министър на страната Ахмед Арслан обясни, че работата по 45-километровия канал, свързващ Черно море с Мраморно море западно от Босфора, ще започне през тази година.
По думите му той е част от най-скъпия строителен проект на Турция.
Босфорският проток е един от най-натоварените коридори в света. През пролива за 2016 г. са преминали 42 000 кораба в сравнение с 16 800 през Суецкия канал същата година.
Той е единственият морски изход към океаните за България, Румъния, Украйна, Грузия и за черноморските пристанища на Русия.
С градските проекти по бреговете на канала и логистичните центрове на Черно море Канал Истанбул ще бъде най-скъпият проект на Турция, поясни Арслан.
Той не съобщи колко ще струва проектът, но разкри, че ще бъде финансиран с държавни и частни средства.
По думите му Конвенцията от Монтрьо за режима на Проливите няма да обхваща новия канал, което означава, че Турция ще може да налага такси на корабите, които го използват.
Документи на турското министерство на околната среда показват, че каналът ще бъде на 25 метра дълбочина и широчината му ще е от 250 до 1000 метра, като ще зависи от разположението на пристанищата.
Каналът ще бъде до редица проекти в Северен Истанбул, включително до третия мост над Босфора, който беше отворен през 2016 г., както и до третото летище в града, което в момента се строи.
Изкопаната земя за канала ще бъде използвана за селско стопанство, както и за изкуствени острови и пристанища на Мраморно море, поясни Арслан.
Планът е критикуван от мнозина. Дори президентът Реджеп Ердоган се шегува и го нарече "луд проект", когато за първи път беше обявен през 2011 г.