Преди няколко седмици Едгар Дуорски влиза в хранителен магазин Stop&Shop в Съмървил, Масачузетс, като детектив, на местопрестъпление, пише NPR. 

Той пристъпва към рафтовете за зърнени храни, надява се да намери любим продукт, но вече е твърде късно, магазинът е заменил старите кутии на General Mills - като Cheerios и Cocoa Puffs - с по-нови, сякаш отпечатъците на заподозрения са изтрити.

Тогава Дуорски се насочва към задната част на магазина. Със сигурност в края на една от пътеките са подредени стари кутии. Той грабва стара кутия и я сравнява с новата. Аха ... General Mills са намалили съдържанието на своите кутии.

Дуорски отива до касата с двете кутии - отново удивление - те са на една и съща цена. General Mills е поредният извършител на "шринкфлация" с ненамалени количества и грамажи в стоки - нечестив братовчед на инфлацията.

Дуорски е бивш помощник-прокурор на Масачузетс и дългогодишен адвокат на правата на потребителите. Десетилетия той проследяване случаи на компании, които намаляват продукти. Той го споменава с оригиналното му име, "свиване", но икономистът Пипа Малмгрен го прекръсти на "шринкфлация" преди около десетилетие и терминът остана - компаниите намаляват размера или количеството на своите продукти, като цената остава същата или дори е по-висока.

"Това е наистина подъл ръст на цените", казва Дуорски. "Потребителите са склонни да съзнават цената. Но те не са наясно с нето теглото. Те могат да разберат незабавно дали са свикнали да плащат $ 2,99 за картонена кутия с портокалов сок или $ 3,19. Но ако кутията с портокалов сок бъде намалена малко като размер или количество, те вероятно няма да забележат."

Ако потребителите бяха рационалните същества, изобразени в класическата икономическа теория, те щяха да забележат свиването. Проучване на Джон Горвил и Джонатан Кохлер анализира данните от пазара за зърнени култури и други сектори и установява, че потребителите са много по-лековерни, отколкото прогнозира класическата теория. Те са по-чувствителни към промени в цената, отколкото към промени в количеството. Фирмите, разбира се, знаят това много добре от години.

Дуорски си спомня и образно обяснява, че някога е купувал по-големи вафли и по-големи ролки тоалетна хартия. Оригиналната ролка тоалетна хартия Charmin, казва той, бе с 650 листа. Сега трябва да доплатите за "Мега ролки" и "Супер мега ролки" - и дори те имат много по-малко листа от някогашните. 

Намаляването на размера вероятно е толкова старо, колкото и масовото консуматорство. През годините Дуорски документира намаляването на всичко - от Doritos до бебешки шампоан до облека за ранчо. "Намаляването има тенденция да се случва, когато производителите се сблъскват с някакъв ценови натиск", казва той. Например, ако цената на бензина или зърното се повиши.

Ето защо, когато правителството започна да отчита нарастването на инфлацията преди няколко месеца, Дуорски започна да търси нечестивия й братовчед. Сега виждаме вълна на свиване, от сладолед Tillamook до котешка храна Royal Canin.

Инфлацията в САЩ достигна 5%, 13-годишен връх

Инфлацията в САЩ достигна 5%, 13-годишен връх

Последно инфлацията в САЩ е била 5,4% през август 2008 г.

"Тъй като сега наблюдаваме нарастване на инфлацията, затова мисля, че ще видите намаляване на повече елементи. И може би това ще бъде с двойно ударение: Ще видим, че някои продукти се покачват като цена, а в същото време, получавате по-малко."

По-голяма кутия не вина означава повече продукт. Не всички потребители са слепи за "шринкфлацията".

Джонатан Фицър е голям фен на Cinnamon Toast Crunch, друга зърнена култура от General Mills. Преди няколко седмици той отива в местен хранителен магазин в Тампа, Флорида, но на рафта има две различни версии на продукта. Новата кутия е по-висока и "кльощава" и е украсена с реклама на Space Jam, нова версия на филм с участието на Леброн Джеймс.

На Фицър би могло да му бъде простено, ако вярва, че по-високата кутия означава повече зърнени храни. "И тогава погледнах отдолу и видях, че няма цифри "о, я стига, тук вече ме лъжете", казва той.

Миналата седмица General Mills обяви нарастващи разходи за съставки, опаковки, труд и транспорт, което ги принуждава да обновят бизнеса си. Те заявиха, че предприемат "ценови действия" и други стъпки, за да се преборят с инфлацията. Свързахме се с General Mills относно доклади, че намаляват размера на зърнените култури като част от стратегията си.

"General Mills работи за създаване на последователност и стандартизация на нашите зърнени продукти, което улеснява купувачите да различават размерите на рафта. За потребителите, търсещи най-добрата цена за грамаж, най-голяма стойност обикновено има в нашите по-големи кутии зърнени култури", коментира Келси Роемхилд, говорител на General Mills. "Тази промяна също така позволява по-ефективно натоварване на камиони, водещо до по-малко камиони на пътя и по-малко използвани литри гориво, което е важно както за намаляване на глобалните емисии, така и за компенсиране на увеличените разходи, свързани с инфлацията."

Формулировката на General Mills за тяхната "шринкфлация" е доста типично за Корпоративна Америка. Компаниите често продават намаляването на размера като начин да се помогне на околната среда, да предложат на потребителите по-голям избор или да подобрят качеството на своите продукти. Когато говорител на Charmin, например, се сблъска с репортери относно намаляването на размера на тоалетна хартия, говорителят обясни, че това е резултат от "иновации", които позволяват на потребителите "да изтриват дупетата си по-ефективно"...

Ако тази тенденция се запази, може би някой ден всички ще живеем в лилипутска дистопия, където сме принудени да ядем миниатюрни бонбони, да пием миниатюрни напитки и да се избърсваме с миниатюрни квадратчета хартия.

Или може би потребителите ще започнат да забелязват и да изразяват негодуванието си и силата на потребителското търсене ще принуди компаниите да слушат и да се съобразяват за своите продукти. Докато това се случи, нашите молитви остават с потребителите.

Регулатори уверяват Байдън, че финансовата система на САЩ е силна

Регулатори уверяват Байдън, че финансовата система на САЩ е силна

Пауъл: Фед ще подкрепя икономиката докато се възстанови напълно