Хакерска атака, поразила основни летища в Европа, последвана от навлизане на дронове в небето над Копенхаген и Осло, поставя на изпитание слабите места в авиационната инфраструктура на региона и поражда опасения за координирани атаки, водещи до засилени смущения в трафика.

В Дания дронове спряха полетите на основното летище в Копенхаген в понеделник за няколко часа. Премиерът Мете Фредериксен свърза инцидента с поредица от предполагаеми руски дронови навлизания и други нарушения в цяла Европа.

Паралелно с това в норвежката столица Осло също бе регистриран дрон, а само дни по-рано хакери удариха системите за чекиране с атака тип "ransomware" на летища, включително най-натовареното в Европа - лондонското "Хийтроу", както и в Берлин и Брюксел.

Дания не изключва Русия да стои зад появата на дронове над летището в Копенхаген

Дания не изключва Русия да стои зад появата на дронове над летището в Копенхаген

Безпрецедентен инцидент отмени и пренасочи над 150 полета от датската столица

Разследващите все още не са установили кой стои зад нарушенията, но експерти ги разглеждат като част от вълната от скорошни "хибридни заплахи" в региона, целящи да проверят как страните управляват критичната си инфраструктура.

"Първо се тества самият метод. В този случай той води до затваряне на летища", коментира Юка Саволайнен, директор на Европейския център за противодействие на хибридни заплахи. "Вторият тест е как реагираме ние."

Руският посланик в Дания Владимир Барбин заяви в позиция, изпратена до Ройтерс, че обвиненията за руска намеса са безпочвени. Ройтерс не успя независимо да потвърди кой стои зад дроновата атака или хакването на системата за чекиране на багаж.

Задържаха мъж във връзка с кибератаката, която засегна няколко големи летища в Европа

Задържаха мъж във връзка с кибератаката, която засегна няколко големи летища в Европа

Но вече е освободен под гаранция

Атаките показват уязвимостта на авиационния сектор

Нарушенията ясно показват колко уязвими могат да бъдат операциите на гражданската авиация, като проблемите във веригата се разпространяват по летищата и авиокомпаниите, водейки до стотици закъснели и отменени полети.

С разрастването на така наречените "хибридни войни" - включително атаки с дронове, смущения в GPS и кибератаки - експертите смятат, че авиационните регулатори трябва да предприемат по-активни стъпки за намаляване на рисковете за киберсигурността, навигационните системи и общата безопасност.

"Тази атака показва колко уязвими могат да бъдат силно свързани индустрии като авиацията", заяви Барт Салаец от американската компания за киберсигурност F5, коментирайки кибертатаката срещу софтуера за чекиране на Collins Aerospace.

Анализатори, с които Ройтерс разговаря, посочиха засилена активност на възможни руски актьори в Европа през последните седмици като стимул за регулаторите да дадат по-ясни насоки и да предприемат повече действия за защита на критичната инфраструктура.

"Активността на дронове се влошава и според мен няма да спре", каза Ерик Шаутен, директор на компанията Dyami за сигурност и авиационни консултации. "Авиокомпаниите гледат към правителствата и властите, летищата - също."

Москва последователно отрича участие в каквито и да е хибридни атаки в Европа.

Европейската организация за управление на въздушното движение Eurocontrol заяви, че оказва подкрепа на местните власти и националните институции за управление на последствията от подобни инциденти.

"Операторите трябва да могат динамично да оценяват риска, да имат планове за отклоняване на полети и мерки за смекчаване на заплахите," каза Матею Бори, офицер по разузнаването в консултантската компания за авиационна сигурност Osprey.

Самолетът на испанска министърка претърпя смущения в GPS сигнала над Калининград

Самолетът на испанска министърка претърпя смущения в GPS сигнала над Калининград

Опитите за нарушаване на навигационните системи са често срещани в небето над руския ексклав

Регулаторите трябва да затегнат стандартите

Разходите и тежестта на модернизацията на инфраструктурата могат да попречат на летищата да реагират бързо, дори когато загрижеността за сигурността в гражданското въздушно пространство нараства заради войната на източната граница на Европа след пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна през 2022 г.

Обновяването на технологиите на летищата - като системи за заглушаване, лазери и тракери за ограничаване на риска от хакове и дронове - може да струва милиони долари и да е тромав процес, който не всички оператори са готови да предприемат незабавно.

Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) заяви, че антидроновите технологии все още се развиват и често са извън възможностите на бюджетите на летищата. В САЩ Федералната авиационна администрация (FAA) съобщава, че получава повече от 100 сигнала за забелязани дронове близо до летища всеки месец.

Джейк Мур, съветник в словашката компания за киберсигурност ESET, подчерта, че атаките върху авиационните вериги за доставки водят до глобални смущения.

"Регулаторите трябва да затегнат още повече стандартите за критичните ИТ доставчици в авиацията", каза той.

"Без значение дали това е била умишлена атака за дестабилизация, финансово мотивирано изнудване или голяма техническа повреда, ефектът показва колко крехки могат да бъдат подобни системи в дигитално ориентирания свят."

Неопознат "голям" дрон забелязан над Малмьо след инцидента на летището в Копенхаген

Неопознат "голям" дрон забелязан над Малмьо след инцидента на летището в Копенхаген

Безпокойство в Северна Европа