Публикуваме текста от сайта plovdivforum.com. без редакция.

Холдингът на Васил Божков саботират цялата програма „Транспорт". Правителството панически натиска строителни фирми да давършат проекта с ангария.

Докато народните бунтове клатят правителството на Бойко Борисов, то е на път да падне само с шумен провал на любимия премиерски проект. Дори да изкара мандата до край, Борисов няма да може да среже лентата на последния етап от магистрала „Тракия" - участъкът от Ямбол до Карнобат, наречен ЛОТ 4.

Изпълнител на тази последна част от пътя до морето е "Сдружение Тракия ІV ДЗЗД". В него бяха 9 строителни компании, гравитиращи около "Холдинг Пътища" АД на Васил Божков. По договора сдружението трябваше да изгради 49 километра магистрален път срещу 209 646 720 лв с ДДС. До момента фирмите около Божков са усвоили 165 472 059,61 лв. с ДДС от бюджета. С тези пари обаче са завършени едва 16 км от магистралата. Целият участък трябваше да бъде завършен и открит този месец. В средата на миналата година отличничката в кабинета Борисов Лиляна Павлова дори заяви, че са надява работите да приключат през декември 2012-а. На 14 февруари обаче официално бе обявено, че от Агенция пътна инфраструктура (АПИ) удължават срока за приключване на строителните работи с три месеца.

На тайна сбирка край Зимница представители на пътната агенция и министреството на Павлова са привикали представители на строителния бранш, на които е оказан натиск да се включат спешно в довършването на пътния участък. В разписания бюджет на програмата обаче остават по-малко от 35 млн. лева, с които няма как да построи недовършения път. «От утре сваляйте костюмите и надявайте каските. Това ще е последния ви почивен уикенд», заявил пред строителите шефът на АПИ Лазар Лазаров. Браншовиците обаче се дърпат, защото не искат да вадят с ангария горещия картоф на ЛОТ 4. Според експертите за довършването на оставащите 30 км. при сегашното нивото на строителство, са необходими 10 месеца денонощна работа и поне още 100 млн. лв. Те недоумяват как фирмите около Васил Божков са успели да усвоят над 165 млн. от парите за участъка, след като в другите стратегически пътни проекти плащанията обикновено се бавят, а средства се получаават след тримесечно актуване на свършената и приета от пътната агенция работа. На всичко отгоре "Сдружение Тракия ІV ДЗЗД" не се е раазплатило с повечето подизпълнители, чийто работници няколко пъти опитаха да стачкуват и бяха на път окончателно да саботират ЛОТ 4.

По време на изграждането на пътя одобреното за изпълнител "Сдружение Тракия ІV ДЗЗД" на практика се разпадна под носа на няколко държавни комисии. С поредица от търговски и юридически хватки Васил Божков на практика се изтегли от бизнеса. Няколко дъщерни компании на основният играч «Ходинг Пътища АД» бяха обявени в несъстоятелност през последните години заради огромни дългове. В края на 2012 година се преобразува и самият «Холдинг Пътища АД». Той е продал участията си в ПСТ Холдинг АД (бившето Пътностроителна техника АД) - 32,17%, и Пътинженеринг-М АД - 32,16%. Продавач на въпросните дялове е Пътища и магистрали АД, дъщерно на Холдинг Пътища АД. Купувач на двата пакета от акции пък е Ди Ви Ти Джи България ЕАД, дъщерно на Железопътна инфраструктура - Холдингово дружество АД. Железопътна инфраструктура - Холдингово дружество АД и Холдинг Пътища АД обаче са свързани лица по линия на основните акционери.

През август 2012 г. благоевградската фирма "Галчев Инженеринг", хасковската АБ и търговищката "Пътинженерингстрой Т" напуснаха сдружението Тракия ІV ДЗЗД. Така в обединението останаха само фирми, доминирани от наследниците на Васил Божков - "Пътностроителна техника" с новото име "ПСТ Холдинг", "Пътинженеринг М" и "Видапътстрой".

През октомври 2010 година заради дълг към ОББ фалира първата фирма от строителния холдинг на Васил Божков - «Мостстрой». Тогава Росен Плевнелиев, по онова време министър на регионалното развитие, заяви пред журналисти, че няма притеснения за строителството на лот 4 на магистрала "Тракия" заради производство по несъстоятелност на "Мостстрой".

По-късно наследничката му Лиляна Павлова също успокои, че проблемите около фирмите на Божков не я притесняват и ЛОТ 4 ще се двърши в срок. На 1 юли 2012 отличничката на Борисов заяви: «Срокът за откриване на Лот 4 е февруари 2013, ще се опитаме да го направим до декември». След последните събития на строителния терен обаче е ясно, че това правителство със сигурност няма да реже лентата на ЛОТ 4.

Преди няколко месеца на заседание на МС премиерът Борисов предупреди Лиляна Павлова, че главата й е заложена на магистрала „Тракия" до нейното окончателно и завършване. Днес обаче, когато става ясно, че ЛОТ 4 е пред провал, Павлова е издигната до вицепремиер и се показва като златната кокошка на кабинета.

Според експертите Борисов няма да се предаде и ще заложи всичко на този проект. Не е изключено да се повтори историята със земеделските плащания, заради които от вчера фискалният резерв на страната падна под законовия минимум от 4,5 млрд. лева.

Експертите недоумяват, как и защо премиерът допусна провал в любимото си занимание - строителството на магистрали. От 3 години в бранша се знае, че на ЛОТ 4 не се работи. Парите на изпълнителя обаче не са спирани, не е осъществяван и реален контро. В министерството на Лиляна Павлова и АПИ са били наясно с огромните рисковете на ЛОТ 4, но явно не са предвидили най-лошия сценарии. Сега в ЛОТ « са вперили погледи експертите от Европейската комисия.

На практика някой е позволил една група фирми, гравитиращи около Васил Божков, да държи в партер цялата държава. Заради гафовете на ЛОТ 4 България рискува да бъде блокирана любимата на премиера Борисов програма «Транспорт». Бюджетът по нея е 2 003 481 163.68 евро за програмния период 2007-2013. По последни данни 95% от бюджета е договорен, a близо 45% от програмата вече е разплатена.

Фирмите, свързани доскоро с Васил Божков, са избрани още за изпълнители на ЛОТ 2 от магистрла «Марица» и пътя до ГКПП Капитан Андреево.