Конкуренцията е нежелано явление, особено когато можем да ползваме държавата, за да отстраним конкурентите и да си осигурим пазар, пък дори и да е за сметка на крайния потребител. Именно това е на път да се случи, ако бъде приет внесения в края на юли от социалистическата партия законопроект, който налага използването на един учебник по предмет за всеки клас, предупреждава в свой анализ Андриан Николов от Института за пазарна икономика.
В мотивите към законопроекта четем, че целта му е премахване на възможностите за корупция, свиване на цените на учебниците и оттам на разходите на домакинствата за образование, както и гарантирането на качеството на ползваните учебници. Според вносителите с ограничаването на избора на учебници би се повишила ефективността на системата на училищно образование, като то е "необходимо условие за ефективно реализиране на националните образователни програми". В такъв сценарий, изборът на преподавателите се ограничава до учебните помагала, в рамките на което те би трябвало да могат да се съобразят с особеностите на конкретните си ученици и образователна ситуация.
Предварителната оценка на въздействието на законопроекта поставя акцент върху качеството на ползваните учебници с аргумента, че поставянето на отговорността за избора на учебник за отделните класове и предмети в ръцете на Министерството на образованието и науката би довело до неговото повишаване. Това твърдение не е особено обосновано - дейността на министерството е отдалечена от реалния образователен процес, а оценката на достойнствата на отделните учебници по формални критерии може да отрази само част от качествата им. Подборът на учебници спрямо залаганите от Министерство на образованието и науката образователни стандарти изглежда до голяма степен логичен, тъй като в крайна сметка целта на учебниците е именно да покрият съдържанието на образователните стандарти. Още повече, че и учебниците които се предлагат днес минават през министерско одобрение, но без да се избира само един от тях. Предложението обаче е насочено в напълно грешна посока - вместо да цели повишаване на гъвкавостта на образователния процес и налагане само на най-общи рамки на отделните училища и преподаватели, то допринася за максимална стандартизация и ограничаване на избора.
Също толкова съмнителни са твърденията, че определянето на учебниците от страна на министерството би довело до ограничаване на корупцията. Възможността предпочитанията на отделни преподаватели да се определят от близостта им с отделни издателства определено съществува; с прехвърлянето на избора в МОН обаче аналогична хипотеза за риск от корупция се премества на по-високо ниво в самото ведомство, а не се премахва. Няма гаранция, че - както се случва често с обществени поръчки, например - изискванията към учебниците няма да бъдат нагаждани към предложението на коректно издателство.
От най-голямо значение обаче е ограничаването на свободата на вземане на решение на преподавателите. Налагането на министерски избор на учебник до голяма степен предопределя и начина на преподаване и структуриране на съдържанието. По всичко личи, че вносителите искат максимално да ограничат избора на преподавателите, за сметка на централизирани решения. Изборът на помагало в никакъв случай не е достатъчен, за да може преподавателят да се адаптира както към собствения си стил на работа, така и към потребностите на отделните ученици и класове, на които преподава. Още повече, че обикновено помагалата са съобразени със съдържанието на учебниците, което от своя страна означава, че изборът на конкретен учебник предопределя и избора на помагало.
Законопроектът напълно игнорира последствията за конкуренцията в сектора на издателите на учебници. Понастоящем дори и да не е най-популярният сред мнозинството от учителите, всеки учебник има шанс да бъде предпочетен поне от известен брой от тях. Налагането на избора на МОН обаче променя конкуренцията към ситуация на "всичко или нищо", където избраният издател получава целия пазар за конкретния клас и предмет, а усилията и работата на останалите за изготвяне на конкурентни учебници остават без никакъв резултат. Това със сигурност ще се отрази на мотивацията на издателите да възлагат на множество авторски колективи да предлагат свои различни учебници. В динамичен план паралелната употреба на различни учебници за един клас позволява постоянно сравнение, критика, осмисляне на грешки - независимо от първоначалните предпочитания, в средносрочен план практиката до голяма степен ще ориентира търсенето към по-подходящия и по-добър учебник. Вместо това фокусът им ще се премести от предлагането на възможно най-добрия учебник, който да бъде избран от максимално много преподаватели към този, който ще се хареса най-много на министерството. Възможно е, разбира се, крайната цел да е елиминирането на конкуренцията в сектора и връщането на държавата в издаването на учебници, както се случва в редица сектори през последните години - например държавната петролна компания, от която днес се чудим как да се отървем.
На фона на съмнителните положителни последствия, вредите от въвеждането на един, централизирано избран учебник за предмет и клас са повече от очевидни. Такава реформа обаче седи дори по-странно предвид, че есента заплашва с нова вълна на коронавирус, затваряне на училища и реорганизиране на образователния процес от разстояние - за конкретни учебни заведения или дори за цялата система на училищно образование. В контекста на тези далеч по-значителни проблеми реформа при учебниците в момента - особено в посока, която ограничава избора и конкуренцията - изглежда напълно излишна.
ТT
на 29.08.2021 в 05:08:31 #5Ами то турско робство не е имало, умнико. Отвори един речник и виж какво значи „робство“. Това с „присъствието“ е фалшива новина. Пишат го практически навсякъде „османско владичество“ - което е коректен термин.
Опако
на 28.08.2021 в 18:19:48 #4Честно казано, не се учудвам много на мнението на лумпен пролетариата, изказал се неадекватно и некомпетентно(както винаги) преди мен! Премахването на конкуренцията в създаването на учебно съдържание и прехвърлянето на отговорността за него изцяло на МОН има за очевидна цел създаване на корупционни практики между представителите на държавната институция и някое издателство. Това по абсолютно никакъв начин не гарантира ниски цени или добро качество на учебното съдържание. Лумпен пролетариатът, с нервното ако, е живото доказателство за това - те са убедени, че са имали качествено образование, а са напълно неспособни да разсъждават адекватно и самостоятелно, станали са зомбита, но не го осъзнават! БСП са литийното шествие на БКП, от образование разбират само доколкото им е жизнено необходимо да създават зомбита и да разтурват седенки на учители, протестиращи за по-високи заплати. Не само "комунистическата" им измама и авантюра претърпя провал, а и цялата им икономическа политика(4 фалита на държавата)! Да се плаши аудиторията със Сорос, когато у нас си имаме такава саботьорска и престъпна организация като БСП, е меко казано смехотворно, най-малкото е детински наивно! Преподавателите имат истинската власт да решават кое е качествено и това е правилният подход. Ако някой се съмнява в техните умения и знания, то тогава решението би било по-скоро в тяхната квалификация! Изместването на проблема към учебното съдържание е налудна постъпка!
58eng
на 28.08.2021 в 17:36:04 #3Головодник,ти за коя история се косиш ,тъпчо? Тази на Искра Баева,написана в Москва? Дето ни я пускаха в " Аспарух"- ама Аня Пенчева,а? Каква жена,а
null
на 28.08.2021 в 16:49:32 #2що не си пъхенш правото на избор където слънце не огрява? 40 години едни и същи хора пишат учебници. сега и децата на същите хора ще ги пишат. корупцията никога не е излизала от тоя процес. обемът на учебниците расте, теглото и цената се покачват, а познанието в тях намалява. преди беше достатъчен учебникът, сега е задължително да има И помагало, И учебна тетрадка, и всякакви други глупости. и отгоре на всичко на учениците ПАК ИМ СЕ ДИКТУВА В ЧАСА. резултатът: - функционално неграмотно поколение. - раницата на петокласник тежи 11 (единадесет) килограма. един учебник = единна програма = единен стандарт на държавния изпит и реалистично оценяване плюс корекция на програмата. в живота си не съм стъпил на частен урок, учебниците ми бяха достатъчни. сега са просто начин една окопала се група да печели пари. или матурите и изпитите да вървят според учебника, пак на конкурентни начала, че да измерим успеха на всеки авторски колектив и да дадем премии на регионалния инспекторат и проверяващите? като не те кефи - homeschooling (ако имаш деца, ама се съмнявам като ти чета АНАЛиза) или емигрирай, да ти пuкам на икономиста.
GolaVoda
на 28.08.2021 в 12:05:34 #1Кой им е дал право на специалистити на Сорос да се произнасят за детските учебници?? какво??? ще се се създава плурализъм в историята ли?? че един учебник ще пише че турско робство няма - има турско присъствие. в друг ще пише че има. в трети ще пише, че ангарията е била доброволна работа за беьовете ... а в четвърти ще пише, че щастливите българи с радост са приветствали войските на Баязит Светкавицата с хляб и сол и после е насъпило 5 вековно щастие и просперитет?? за това ли говорят избраниците на г-н Сорос?? по другите дисциплини също може да има плурализъм..!! по биология например.... и без това очевидно вирусологията не е била любимият предмет на коремните хирурзи у нас, пък какво остава на обикновените хора... по физика??? дали става ?? а кой ще сложи граница на плуралистичните концепции?? родителите сами как ще преценят..?? а неуките учителки в училище как ще преценят??? Соросоидите са вредни и опасни за обществото ни!!! те не трябва да участват в държавното управление!! трябва да се изключат от там със закони..