Първото on-line интервю на американския президент Бил Клинтън преди около година се превърна във водеща новина, като фактът какво точно сподели държавният глава на САЩ тогава нямаше особено значение.

Първото интервю в мрежата на премиера Иван Костов или президента Петър Стоянов може би пък ще стане реалност в новия електронен вестник BG report.

Първоначалният вариант на изданието предстои да се появи в мрежата след 15 декември, а негов главен редактор ще бъде бившата шефка на правителствената информационна служба Стояна Георгива. Идеята за електронен вестник “витаела във въздуха” сред приятели и съмишленици отдавна, докато преди два месеца решили да я материализират. Част от екипа, както и първоначалната инвестиция също са осигурени от приятели.

“Това ще бъде първата нова медиа с медиа, защото сме се събрали хора, които са се занимавали с журналистика и професионално мениджиране на информация. За нас е предизвикателство да не приличаме нито на уебстраниците на вестниците, нито на останалите български новинарски сайтове”, разказа Стояна Георгиева.

Електронният вестник ще събира най-важните новини от България, Балканите и света, без да претендира за изчерпателност как върви жътвата в Плевенско например. “Основният информационен дефицит в момента е нормална интерпретация на случващото се. Много ми се иска да шокираме с нормалност”, разясни редакционната политика Стояна Георгиева. Макар и в нетрадиционния за вестник формат електронното издание ще следва класическите правила в журналистиката.

“Основното в този електронен вестник е съдържанието. Създаваме нещо, което дава възможност на журналистите да работят в областта на новата медиа, от друга страна, предлагаме на потребителите качествена услуга, която не е в стил copy-paste. Искаме, когато човек влезе в мрежата, да има информационен източник, на който да вярва, и това да е нашето издание”, обясни Владислав Ламбрев от фирма “Елидо”, която е партньор в проекта. Той отговаря за техническата част на електронния вестник. “Защото, ако инженер Владо напише нещо в интернет, няма да е със същата стойност, както ако читателят прочете материал от журналист, познат му вече от друга медиа”, разсъждава техническият редактор.

Идеята на “издателите” е след края на всеки материал да има отправки към свързани страници, използвани източници. “Ако човек не вярва на данните в статията, да кликне и да посети например страницата на Европейската комисия, регулация №... за да се убеди сам. “Досието” с информация няма да остане заключено в чекмеджето на журналиста, а ще се складира в мрежата”, образно описва макета на сайта Владислав Ламбрев.

“Достъпът на потребителя до чекмеджето намалява и възможностите за манипулация на информацията”, смята Красимира Георгиева, зам.-главен редактор на изданието. Тя е позната от бизнесотдела на в. “Труд”, след това е работила в пресслужбата на МС и в Главно данъчно управление.

Екипът на BG report мечтае да направи интернет-медиа, сравнима със западните образци в мрежата като CNN, Time, Wall Street Journal. Уебстраницата ще има варианти на английски, немски и руски език. Млад екип ще репортерства, а известни журналисти ще коментират горещите новините.

Сред полезните идеи попада и решението в BG report да се събира колекция от публикации за България в чужди издания. Ще има секция Lifestyle (“Начин на живот”) с новини и магазинна информация за мода, градинарство, дизайн, образование, здравеопазване, като целта й е да спечели за читатели значителна дамска аудитория.

Създателите замислят да информират и представят неправителствените организации, чието развитие като проекти и бюджет е в бъдеще време, но имат стойностни идеи, които заслужават коментар.

За финансирането на новия вестник на електронната сергия ще се разчита на постъпванията от реклама, като тарифата дава възможност в сайта продукти и услуги да популяризират както големи компании, така и фирми с малки рекламни бюджети.