Р.Б. - Господин Цеков, късно вчера внесохте в парламента законопроект за Избирателен кодекс. С какво той е по-добър от сега същуствуващите паралелно три избирателни закона?
Б.Ц. - Проектът за Избирателен кодекс, който внесохме в деловодството на Народното събрание, обхваща за първи път в българската история всички избори-за народни представители, президент и местна власт. По отношение на парламентарните избори се предлага нова избирателна система, която дава възможност на гражданите за личностен избор без диктат от партийните централи.
Предвижда се 120 депутати да се избират мажоритарно. От друга страна балансира интересите и конституционната норма на политическите партии за представителство на политическата воля на гражданите, като се предлага останалите 120 депутати да се избират по пропорционална система с национална листа. Това е така наречената немска избирателна система, която съчетава много добрите страни от чиста пропорционална и чиста мажоритарна система.
Р.Б. - Коя е чистата пропорционална система, тази на Д’ Онт ли?
Б.Ц. - Тази която действа в момента. Като говорим за метода за изчисляване на изборните резултати, методът Д’ Онт се сменя с “Метода на най-големия остатък” - метода Хеер, който според специалистите е далеч по-добър с оглед получаване на една по-реална картина на изборните резултати, съответно парламентарно представителство.
С новата избирателна система ще се скъси до голяма степен разстоянието между избирателите и техните политически представители, защото един мажоритарно избран кандидат е далеч по-отговорен и по-зависим от своите избиратели и по-малко от партийните си началници, тъй като понастоящем изборните листи се пишат от партийните централи и това дали един депутат от Смолян се харесва на избираелите си или не, няма никакво значение, защото парлтийният му началник следващият път ще го напише от Търговище и той пак ще влезе в парламента.
Сега този еднозначен диктат на партийните централи се разбива. На вотро място, по отношение на местните избори и в частност избори на общински съветници, се въвежда преференциална пропорционална система - всяка община се разделя на няколко - според броя на населението - четиримандатни избирателни райони, в които се гласува за листи на партии и коалиции, като избирателите имат право да изразяват предпочитания в рамките на самата листа, така нареччените “гъвкави листи”. Тоест, ако избирателят не харесва първия в списъка, а харесва четвъртия, го слага начело.
От една страна, чрез раздробяването на избирателните райони в рамките на общината до размер, обхващащ един или няколко квартала, се постига по-голяма “познаваемост” на самите кандидати, по-голям персонален ангажимент на тези кандидати към населението в тази далеч по-малка общост.
От друга страна, преференциалният вот дава реална власт на избирателя да решава кой става и кой не става. Кой би могъл да реши даден проблем и кой не. Достойнство на проекта е радикално промененият начин за контрол и прозрачност за финансиране на партии в предизборните кампании. Въвежда се изискване, всички разплащания, свързани с предизборната кампания да се осъществяват през една банкова сметка, която е предварително депозирана в Централната избирателна комисия, включително разплащанията за участие в медиите. Така ще се избегне “скритото финансиране”, което е проблем в цял свят.
Р.Б. - Не мога да не ви попитам, каква е подкрепата за законопроекта в самата парламентарна група на НДСВ, след като колегата ви от групата Диляна Грозданова внесе свой законопроект ден след вашия?
Б.Ц. - Проектът на Грозданова е резултат от работата на същата група експерти, които помогнаха за изготвяне на нашето предложение. Само че на един много по-ранен етап и в много по-суров вид. Преди време една част от тези експерти паралелно предоставиха текста на проекта на избирателен закон за парламентарните избори на партията на Софиянски. Грозданова сега се опитва да превърне това нещо в една партийна инициатива.
Ние отидохме по-нататък, създавайки този Избирателен кодекс. Внесохме го в парламента с подписите на 41 колеги от парламентарните групи на НДСВ, ОДС и Коалиция “За България”.
Що се отнася до групата на НДСВ, по същество, принципната идея за смяна на избирателната система в посока на мажоритарен елемент е част от предизборната платформа на управляващото мнозинство и в този смисъл самата философия на законопроекта се подкрепя от всички.