Компанията, разработваща третия по популярност Web браузър в света, предложи неговата първа безплатна версия, надявайки се с това да привлече потребителите на своите най-сериозни конкуренти - Microsoft и AOL/Netscape.
Делът на Opera Software на пазара за Web браузъри е микроскопичен - по-малък от един процент.
Пускането на спонсорирана чрез реклами версия на Opera 5.0 за Windows има за цел увеличаването на конкуренцията, заяви един от основателите на компанията - Джон фон Тецчнър.
"Статутът на Opera просто като алтернативен браузър за повечето разбиращи потребители вече го няма и ние се поставяме твърдо в средата на кипящата браузърна война" - каза фон Тецчнър.
Това, което досега отделяше Opera от Internet Explorer и Netscape, беше, че близо 1.5-те млн. потребители на браузъра плащаха по 39 долара за програмата, докато конкурентните продукти се предлагаха безплатно.
Opera планира да разпространи милиони компакт дискове, които да се предлагат с компютърни списания, както и да предлага браузъра чрез други софтуерни производители и в Web.
Opera възниква като проект на норвежката държавна телефонна компания Telenor, която възлага на Тецчнър и неговия партньор Геир Иварсой разработването на браузъра от нулата. След което компанията загубва интерес и предоставя правата на двамата му създатели, които през 1995 г. основават Opera Software.
Слухът за браузъра плъзва в Интернет и не малко Web потребители са привлечени от скоростта и простотата на Opera. Браузърът нямал реклама, която да го бави, можел да стартира няколко прозореца, да увеличава Web страниците и да бъде управляван чрез клавиатурата без нужда от мишка.
Предлаганата сега безплатна версия ще включва реклами, но това няма да намали скоростта, твърди компанията.
"Рекламите с размери на банер са доста малки и се изтеглят от браузъра само веднъж седмично, а запаметяват за по-късно" - каза Хаакон Лие от Opera Software.
Компанията е определила строги ограничения на рекламата и няма да включва неща, които са прекалено разсейващи, като например звук. Потребителите на безплатната версия ще могат по всяко време да се прехвърлят към платената версия - която ще бъде без реклами.
Приходите на Opera Software напоследък са се увеличили значително от продажбите на лицензи на производителите на безжични устройства.