С цел да се намалят фаталните инциденти по пътищата в Европа Европейската комисия предложи леките автомобили след 2009 г. да бъдат оборудвани задължително с помощна спирачна система (BAS - Brake Assist System).

Ако всички автомобили в Европа бяха оборудвани с тази система, годишно 1100 човешки живота щяха да бъдат спасени.
Всяка година в Европейския съюз на пътя загиват около 8000 уязвими участници в пътното движение, пешеходци и колоездачи.

Използването на помощната спирачна система може значително да намали спирачния път на автомобила при извънредна ситуация и по този начин да се избегне напълно блъскането на пешеходец, или поне да се намали скоростта на удара.

Предложението е част от един по общ пакет мерки за защита на пешеходците.

Според заместник-председателя на Комисията Гюнтер Ферхойген, отговарящ за предприятията и индустрията - "Това е едно добро предложение и то е от съществено значение за безопасността на всички участници в пътното движение и особено на уязвимите групи като пешеходци и колоездачи.
В същото време ние предлагаме да се намали съществено обема на законодателството, тъй като това предложение за регламент ще отмени две директиви и 27 национални законодателства от тази област. Ще имаме по-малко по обем законодателство, но подобрена безопасност", казва още Ферхойген.

Едно проучване на Комисията сочи, че безопасността на пешеходците може значително да бъде подобрена чрез съчетаване на активни и пасивни мерки.

Пасивните мерки допринасят за намаляване на нивото на нараняване при удар чрез въвеждането на по-меки повърхности.

Активните мерки облекчават условията при удара, като например намаляването на скоростта при удара.
Едно такова съчетаване на мерки ще увеличи нивото на зашита с 80% в сравнение настоящите разпоредби.

Новите коли трябва да минат през определен брой изпитателни тестове в две фази.

Фаза I, стартирана през октомври 2005 г., както бе изискано от Директива 2003/102/ЕО (въз основа на препоръките от Съвместния изследователски център).

Към преразгледаната Фаза II (основана на препоръките на Европейския комитет за подобряване на безопасността на превозните средства) основно се отнася настоящото предложение.

В рамките на пет години след началото на Фаза II всички нови видове превозни средства ще трябва да отговарят на изменените изпитателни изисквания и най-късно девет месеца след влизането в сила на регламента да са снабдени с помощната спирачна система.