Няма да има значително увеличение на цените на шофьорските курсове след въвеждането на задължителното обучение в учебни центрове от 10 юли тази година.
Това каза председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов на специална пресконференция.
По думите му в момента шофьорските курсове излизат на гражданите около 650 лв., но предварителните експертни оценки, съобразени единствено с инфлацията и увеличението на цените на горивата, ще доведе до евентуално увеличаване с още 130 лв. от 1 октомври.
Самите центрове и задължителната теоретична подготовка от 40 часа няма да променят цените в момента.
Според новите изисквания за обучение на водачи на МПС, влезли в сила преди шест дена, всички кандидат-шофьори ще минават задължително подготовка от 31 часа практическо обучение и 40 часа теория.
Те ще полагат и два вътрешни изпита - на 18-ия и на 31-ия час от кормуването, преди да се явят на държавния изпит пред ДАИ.
Кандидатите ще могат да започват обучението си за шофьори само с две дати от месеца - понеделниците на четните седмици.
Всеки курс на обучение ще има определена крайна дата, до която кандидат-шофьорът трябва да е присъствал на минимум 70% от теоретичните часове, за да премине успешно курса.
Задължителното въвеждане на учебните центрове е довело до закриването на 480 автошколи, сочат данните на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.
В момента в страната има 531 лицензирани учебни центъра, от които 75 в София.
Данните сочат, че по този начин 25% от занимаващите се с обучение на водачи на МПС, са прекратили временно практиката си.
Те ще могат да я възобновят в момента, когато създадат собствен учебен център или се присъединят към някои от вече съществуващите.
По думите на Йонко Иванов тези 25% са хората, които „не искат да има ред и контрол в обучението".
Според него по този начин сивата икономика е намаляла.
Той допълни, че по негови данни голяма част от протестиращите преди месеци пред храм-паметника „Св. Александър Невски" автомобилни инструктори вече имат изградени учебни центрове.
Иванов каза също, че „това е първата голяма крачка в реформите, касаещи обучението на водачи на МПС".
Според представителите на съюза втората голяма крачка касае самият изпит за правоуправление.
Конкретните предложения от страна на съюза са за:
- Свидетелство за правоуправление да може да се взима на 17-годишна възраст
- Изпитът да е в електронен вариант
- Създаване на обществени комитети към общинските съвети по въпросите, касаещи автоинструкторите и обучаваните от тях
- Общественополезен труд да полагат всички участници в ПТП-та, непритежаващи документ за правоуправление
- Поставяне на пътя на специални последователни радари, отчитащи скоростта на всеки движещ се автомобил. Тези радари ще могат да известяват КАТ в случай, че водачът не намали превишената скорост.
- Нова организация на движението по пътя.
От съюза предлагат да бъдат въведени още две категории за управление на моторно превозно средство на две колела, както и изпитът на полигон за тези превозни средства да бъде обновен с въвеждането на още четири задължителни маневри.
Предлаганите категории са АМ - даваща право на лицата над 14-годишна възраст да управляват мотопеди до 125 кубика и категорията А2 - регламентираща условията за придобиването на книжка на МПС-та с мощност над 350 кубика.
Йонко Иванов подчерта, че се задава голям проблем в началото на септември, когато трябва да се извърши преквалификацията за категория Д.
Той допълни, че до момента държавата не е регламентирала къде, как и от кого ще се извършва това.
bony83
на 17.07.2008 в 12:11:23 #14абе ора не знам какво да ви кажа ама мислиа 4е си излиза на сметка.у испанско е по 2000€ и тука си го карат като луди.ама аз поне изкам да си изкарам в бг 6тото е танканаж.
ло6ото е 4е те карат да си там в продалйение на месец време и ако те скасат ве4е си оплескал полужението.

Analitikat
на 17.07.2008 в 08:35:56 #13По-голяма глупост не бях виждал, още малко ще узаконят взимането на книжка в началното училище!!! Къде в Европа има такъв закон, който позволява на 14 годишни да управляват мотопеди до 125см3.? Ужас и безумие!!!
Ееееееее
на 17.07.2008 в 03:17:30 #12Проблема с движението може да се реши най-лесно с финансови мерки. 1500лв курс означава че не всеки 17 годишен сополанко ще има вазможност да взима книжка.ще трябва да си спестява от баничките и като събере парите по друг начин ще гледа на нещата щото като знае че ако му отнемат точките ще трябва да даде още 1500 лв ще си кара сватбарската и няма да се прави на безсмъртен. А сега какво е положението? за 250лв 17 годишен пиклъо в рамките на 2 седмици взима книжка,мята се в на тати 20 годишния Голф тройка и след още 2 седмици сменя Голфа-a с катафалка при това взима със себе си още най-малко 2ма човека. Основните отговорни фактори които за съжаление не осъзнават ключовата си роля в превенцията на ПТП са на първо мястоЦентровете за обучениеслед това КАТ и накрая Съда.
Велзевул
на 16.07.2008 в 22:04:38 #11Мче то и сега младежите се тренират на електронни варианти! По цяла нощ Про Стийт-а, после палят на тати вектрата.
null
на 16.07.2008 в 19:38:44 #10за да намалеят идиотите по пътищата курсът да стане 2 бона. сега всеки сополанко може да се качи в таралясника и да се прави на безсмъртен
raylight
на 16.07.2008 в 17:58:13 #9Трябва да отпаднат задължителните курсове и да останат само изпитите, като в САЩ
bulgarin
на 16.07.2008 в 17:26:57 #8Надявам се и качеството на услугата да се подобри барабар с цената.
azsum
на 16.07.2008 в 16:42:04 #7Да се взима книжка на 17 ???? Нека някой, разумен ми обясни за какво му е на 17 годишен ( ученик незавършил средно образование ) кола ? Да ходи с нея на училище ли ? Минимум 21, най-добре 23 години за получаване на тапията. Ми на 17 18 си е още детски гъз - заради някоя фуста ще претрепе не само себе си, но и някой друг.
gadnqr4eto
на 16.07.2008 в 16:29:43 #6"Няма да има значително увеличение на цените на шофьорските курсове след въвеждането на ......" Е ако 20% увеличение ми кажете че не е "значително увеличение" не ми се мисли както си представяте под тая фраза ! Сигурно 500% увеличение щеше да е ЗНАЧИТЕЛНО УВЕЛИЧЕНИЕ

null
на 16.07.2008 в 16:18:20 #5Нали намалиха кайсиите, кво се оплакваш? Смее се --- как бе, нали доматите и краставиците осигуриха тези 0,2% дефлация само, с кайсиите стават 0,5!!!
прякор
на 16.07.2008 в 16:13:40 #4Повечето /да не кажа-всички/ учебни коли са движат на газ или метан. Как точно цената на бензина влияя и налага увеличение на шофьорския курс, някой наема ли се да обясни?

judas
на 16.07.2008 в 15:59:36 #3Да бе да-дайте на 14 годишен 350 кубиков моторл Никакви книжки до 18 годишна възрастл Глоби за родителите позволили децата им да карат мотопеди и четириколкил
lilana
на 16.07.2008 в 15:56:20 #2Нали намалиха кайсиите, кво се оплакваш?
Минувач
на 16.07.2008 в 15:54:23 #1За цената на курса да се има в предвид и дефлацията от 0.2%.