Няма да има значително увеличение на цените на шофьорските курсове след въвеждането на задължителното обучение в учебни центрове от 10 юли тази година.

Това каза председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов на специална пресконференция.

По думите му в момента шофьорските курсове излизат на гражданите около 650 лв., но предварителните експертни оценки, съобразени единствено с инфлацията и увеличението на цените на горивата, ще доведе до евентуално увеличаване с още 130 лв. от 1 октомври.

Самите центрове и задължителната теоретична подготовка от 40 часа няма да променят цените в момента.

Според новите изисквания за обучение на водачи на МПС, влезли в сила преди шест дена, всички кандидат-шофьори ще минават задължително подготовка от 31 часа практическо обучение и 40 часа теория.

Те ще полагат и два вътрешни изпита - на 18-ия и на 31-ия час от кормуването, преди да се явят на държавния изпит пред ДАИ.

Кандидатите ще могат да започват обучението си за шофьори само с две дати от месеца - понеделниците на четните седмици.

Всеки курс на обучение ще има определена крайна дата, до която кандидат-шофьорът трябва да е присъствал на минимум 70% от теоретичните часове, за да премине успешно курса.

Задължителното въвеждане на учебните центрове е довело до закриването на 480 автошколи, сочат данните на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.

В момента в страната има 531 лицензирани учебни центъра, от които 75 в София.

Данните сочат, че по този начин 25% от занимаващите се с обучение на водачи на МПС, са прекратили временно практиката си.

Те ще могат да я възобновят в момента, когато създадат собствен учебен център или се присъединят към някои от вече съществуващите.

По думите на Йонко Иванов тези 25% са хората, които „не искат да има ред и контрол в обучението".
Според него по този начин сивата икономика е намаляла.

Той допълни, че по негови данни голяма част от протестиращите преди месеци пред храм-паметника „Св. Александър Невски" автомобилни инструктори вече имат изградени учебни центрове.

Иванов каза също, че „това е първата голяма крачка в реформите, касаещи обучението на водачи на МПС".

Според представителите на съюза втората голяма крачка касае самият изпит за правоуправление.
Конкретните предложения от страна на съюза са за:

  • Свидетелство за правоуправление да може да се взима на 17-годишна възраст
  • Изпитът да е в електронен вариант
  • Създаване на обществени комитети към общинските съвети по въпросите, касаещи автоинструкторите и обучаваните от тях
  • Общественополезен труд да полагат всички участници в ПТП-та, непритежаващи документ за правоуправление
  • Поставяне на пътя на специални последователни радари, отчитащи скоростта на всеки движещ се автомобил. Тези радари ще могат да известяват КАТ в случай, че водачът не намали превишената скорост.
  • Нова организация на движението по пътя.

От съюза предлагат да бъдат въведени още две категории за управление на моторно превозно средство на две колела, както и изпитът на полигон за тези превозни средства да бъде обновен с въвеждането на още четири задължителни маневри.

Предлаганите категории са АМ - даваща право на лицата над 14-годишна възраст да управляват мотопеди до 125 кубика и категорията А2 - регламентираща условията за придобиването на книжка на МПС-та с мощност над 350 кубика.

Йонко Иванов подчерта, че се задава голям проблем в началото на септември, когато трябва да се извърши преквалификацията за категория Д.
Той допълни, че до момента държавата не е регламентирала къде, как и от кого ще се извършва това.