Кметът на София Васил Терзиев представи новите изисквания към сметопочистващите фирми, които се обявяват заедно с обществените поръчки за изпълнение на дейностите по чистота и извозване на отпадъците в столицата. Това съобщиха от Столична община.
Столичният градоначалник и екипът му очакват след сключване на новите договори чистотата в София да се подобри. Фокусът пада върху следните аспекти:
- - Подмяна на сивите контейнери в София с нови, механични, затворени такива, за да няма преливащи отпадъци;
- - Улиците и прилежащата инфраструктура да са реално измити, а не само намокрени, както често е било при старите договори;
- - Навременно почистване от снега на площадите, малките улици и тротоарите около училища и детски градини;
- - Връщане на контрола върху чистотата в града на СО с по-строги клаузи в договорите спрямо сметопочистващите фирми, за да не плащат гражданите сметката за недобро изпълнение;
- - Софиянци да получават по-добра услуга, без източване на средства в схеми.
Васил Терзиев посочи, че един договор е толкова добър, колкото са инструментите в него, с които можем да накараме другата страна да си свърши съвестно работата.
По думите му са събрани редица инструменти, които да защитават интересите на общината и на софиянци и да бъде променен балансът от предишните договори, които защитаваха в немалка степен интереса на фирмите. Той подчерта, че се цели СО да си върне контрола върху чистотата на София.
Повишените изисквания в новите поръчки акцентират върху:
- - Повече механизирано чистене и извозване на отпадъците;
- - Повече техника с цел да се намалят ръчните дейности, пропуските и злоупотребите;
- - Автоматичен контрол с умна система от сензори, камери, бордови компютри и алгоритмични модели;
- - По-високи санкции при неизпълнение и по-улеснен режим на налагане на санкциите.
През 2025 г. изтичат 7 от договорите с фирмите за почистване и сметосъбиране на 20 от 24 района на Столична община, което налага да бъдат подписани нови споразумения. Те ще са валидни до 2030 година. Обявените поръчки са за районите, за които договорите за сметопочистване изтичат през 2025 година, с обща прогнозна стойност 515 473 737 лева с ДДС за петте години, както следва:
- - Средец, Лозенец, Студентски - 81 060 384 лв.
- - Възраждане, Оборище, Триадица (център) - 51 945 303 лв.
- - Подуяне, Слатина, Изгрев - 80 885 448 лв.
- - Сердика, Илинден, Надежда - 71 912 059 лв.
- - Искър, Кремиковци, Панчарево - 91 019 863 лв.
- - Връбница, Нови Искър, Банкя - 57 516 337 лв.
- - Красно село, Люлин - 80 234 393 лв.
От СО поясняват, че за районите Младост, Витоша, Овча купел и част от Триадица настоящите договори изтичат през 2027 година. Красна поляна се обслужва от общинското дружество "Софекострой" ЕАД, чийто договор се подновява всяка година.
За да подобри чистота в града, екипът на Васил Терзиев залага няколко ключови подобрения в изискванията към фирмите, които ще дадат по-добра възможност на Столична община за контрол на дейността.
ПОВИШЕНИ ИЗИСКВАНИЯ В НОВИТЕ ПОРЪЧКИ
- - Предвиждат се по-високи санкции. Ще бъде въведена умна система за автоматичен контрол и гаранции при неизпълнение.
РАЗМЕР НА САНКЦИИТЕ
В новите договори е заложено от 2 до 10 пъти увеличение на размера на неустойките за установено неизпълнение на различните дейности, както следва:
- - Пропуснато обслужване на контейнер - санкцията се увеличава от 500 лв. на 1000 лв. за всеки брой;
- - Непочистени отпадъци около контейнерите за битов отпадък след обслужването им - от 200 лв. на 500 лв.;
- - Неспазване на изискванията за въвеждане, предаване на данни и прекъсване на връзката в GPS системата - от 1000 лв. на 10 000 лв.
- - За системно неизпълнение на дейностите - от 30 хил. лв. на 100 хил. лв. в новите договори.
НАЧИН НА ПРИЛАГАНЕ НА САНКЦИИТЕ
Освен размера Столична община променя и начина, по който се налагат санкциите за неизпълнение на дейностите по договорите:
- - Те вече се налагат като неустойка, с нов режим на констатиране, който е облекчен като процес и оформен така, че да не допуска двусмислено и спорно тълкуване.
- - Констатирането на нарушенията вече ще се извършва от Столичния инспекторат в реално време, ще се удостоверява с електронен подпис и ще се изпраща веднага по електронен път. Това ще отстрани всички стъпки, които досега сметопочистващите фирми са използвали като възможност да откажат връчване или да атакуват в съда впоследствие.
- - Въведена е клауза, която отчита бездействие - 3 констатирани случая на неизпълнение в рамките на месец вече ще се считат за бездействие и за него ще се начислява друг вид неустойка в допълнение към неустойките за всяка една от констатациите.
АВТОМАТИЧЕН КОНТРОЛ
За да подобри контрола и да освободи ценен човешки ресурс, ангажиран да следи камиони, да засича, документира и предотвратява системни злоупотреби, Столична община задължава фирмите да интегрират нова умна система за проследяване на изпълнението на задълженията, която включва камера, множество сензори, бордови компютър и Алгоритмични модели с изкуствен интелект, които засичат обема и теглото на всеки обслужен контейнер. Новата система ще е собственост на и ще се инсталира от Столична община и данните ще постъпват в администрацията в реално време под контрола на общината, за да се премахне възможността за манипулиране на данни.
НОВИ ГАРАНЦИИ
До момента фирмите се възползваха от възможност за гаранция за изпълнение на задълженията във вид на застраховка - почти невъзможна за възстановяване. Новите гаранции са:
- - Единствено банкови гаранции
- - От 1%, те вече са 2% или около 10 млн. лв. общо за седемте нови договора.
Повече техника и повече механизирани дейности по събиране на отпадъците
- - В срок до 8 месеца ще бъде въведена автоматизирана система за сметосъбиране.
- - Столична община ще задължи сметосъбиращите фирми да повишават капацитета си за механизирано събиране и извозване на отпадъците:
- - Трябва да се подменят старите сиви контейнери и камионите, които ги обслужват с такива, които са максимално автоматизирани, за да се намали човешката намеса, която води до злоупотреби.
Повече камиони за ЕГО
Сметосъбиращите фирми ще трябва да осигурят по-голям брой камиони за едрогабаритни отпадъци - от един до два камиона за събиране на ЕГО в зависимост от зоната. Броят и видът техника, заложени в новите поръчки, е изчислен на база анализи на броя курсове и обеми от всяка от зоните.
Повече механизирано чистене и миене на улиците
Новите договори залагат и по-високи изисквания в техническата спецификация към почистващите фирми за извършване на повече механизирано метене на тротоари и пътни платна:
- - Ясни изисквания за налягането на дюзите (мин. 15 бара и макс. 50), с които се извършва миенето на улиците, за да се гарантира по-високо качество на дейността;
- - Нова техника: по 3 броя вакуумни прахосмукачки тип ремарке за механизирано събиране на листата във всяка зона;
- - По 3 броя специализирани машини за почистване на пътни знаци във всяка зона;
- - По 1 машина за почистване на мантинели във всяка зона;
- - Ясни изисквания за набора от четки, с които фирмите да извършват по-ефективно механизираното метене на различни видове трасета и различен тип на замърсяването.
По-ефективно снегопочистване
- - Ясни срокове и недвусмислени критерии за почистването на тротоари след снеговалеж;
- - Наличност на по 3 броя ръчни роторни снегорини за почистване на тротоари и велоалеи във всяка зона;
- - Наличност на малогабаритна техника за почистване на малки улици.
Столична община посочва, че новите изисквания за наличност на техника са направени на база на анализ на нуждите във всеки район, за да се постигне оптимален ефект, при който от всеки вид техника има достатъчно и да се избегне задължение на фирмите да поддържат ненужни мощности.