До няколко месеца ще бъде въведена единна електронна система за отчитане на щети по застраховки на автомобили в България в реално време, което ще позволи на компаниите да предлагат по-ниски цени на шофьорите с малко или никакви щети по автомобилите си.
За т. н. модел бонус-малус, при който собствениците, които не са причинявали пътни инциденти, плащат по-ниски цени за автомобилна застраховка от нарушителите, стана ясно по време на дискусията на тема „Застраховане", която е част от поредицата "Chivas 12 стола", съобщиха организаторите.
Заместник-председателят на Комисията за финансов надзор Борислав Богоев съобщи по време на дебата, че се работи по създаването на системата, в която всички застрахователи ще отчитат регистрираните при тях щети по полиците "Гражданска отговорност" и "Автокаско". По думите му системата ще бъде технически готова и изпробвана през март следващата година, а до края на първото полугодие тя ще започне да работи реално.
Достъп до новия регистър ще имат всички застрахователни компании, като това ще им помогне да прилагат гъвкави форми на застраховане и най-вече системата бонус-малус, при която застрахователят ще може да предлага по-добри застрахователни условия на изрядните шофьори.
За да бъде приложен този модел на застраховане обаче, е необходимо да се направят промени в Застрахователния Кодекс. Комисията по финансов надзор ще предложи нови текстове в нормативната уредба, които ще трябва да бъдат внесени за промяна на закона от Финансово министерство, стана ясно още на събитието.
Системата за отчитане ще бъде по-съвършен и работещ модел на сега действащия, влязъл през 2011 година регистър за отчитане на застраховките по "Гражданска отговорност". Към момента, по думите на Борислав Богоев, този регистър не функционира добре и създава много предпоставки за избягване на плащането на "Гражданска отговорност". Според него масовото сключване на застраховката "Гражданска отговорност" е повишило качеството на пътя като цяло, а в резултат на средствата, събрани от нея, са закупени по-съвременните системи за контрол и наблюдение на пътя като оборудване на пътните полицаи, пътни камери и други.
Над 86% от регистрираните автомобили в България имат "Гражданска отговорност", обяви Богоев и допълни, че се качва броят на застрахованите автомобили, които преди година са били около 70% от всички регистрирани. Той опроверга твърденията, че цената на застраховката ще падне и посочи като средна цена на застраховка към края на ноември 2013 г. сумата от 219 лв., която е с 19 лв. по-висока от предходната година.
На кръглата маса бяха обсъдени и възможностите за въвеждане на задължителна застраховка на дома с т. н. катастрофичен пул, който включва застраховки против различни бедствия и аварии.
Според Богоев обаче трябва много добре да се обмисли какво ще покриват въпросните застраховки, какви рискове ще влизат в пула и какво трябва да осигурява евентуално обезщетение. В идеите за катастрофичното застраховане - земетресение, наводнение, свлачище, не се включва застраховка пожар. По неговите думи един товар по време на превоз също може да пострада при земетресение.
naskotop
на 18.12.2013 в 10:12:16 #2Доживяхме! Сложността на тази задача е достойна за курсова работа по програмиране...
isheche
на 11.12.2013 в 18:04:02 #1Това е правилният начин да бъде научен Бай Ганьо да кара внимателно и съвестно! Системата трябва да отчита също така и всякакви нарушения като минаване на червено, превишена скорост и т.н. Като си тарикат - плащаш повече. Ако продължаваш и прекаляваш, ти се отказва застраховка и те спират от движение. Така е в белите страни, но едва ли ще бъде реализирано както трябва у нас.
Трябва да се превизпитат някак и "Ми ко 'ш праим ся"-тата...