46% от българите са кандидатствали за кредит онлайн през 2021 г. Това показва, че тегленето на кредити през интернет продължава да е по-предпочитаният подход. Данните са от скорошно онлайн проучване на кредитния пазар, подготвено от маркетингова агенция и изцяло финансирано от водещата компания за небанкови потребителски кредити Кеш Кредит. В него взеха участие немалък кръг от хора от градско население.

Проучването показва още, че през 2021 г. предпочитаният размер на кредит е 1000 лв. с период на връщане 6 месеца. Най-чести причини за тегленето му са: домакински консумативи (38%), ремонти дейности у дома (30%), разходи по колата (14%) и медицински разходи (12%). Макар 72% от хората да предвиждат да намалят харчовете си, ако има следващ локдаун, често се появяват разноски, които трудно могат да бъдат избегнати и изброените по-горе са именно такива.

Данните показват още, че 48% от българите обръщат най-голямо внимание на условията по кредита, когато настъпи моментът да избират компанията, на която да се доверят. Те се интересуват и правят сравнения къде условията са най-изгодни спрямо техния финансов профил и на база на това формират избора си. За 30% от потребителите водещ фактор са промоциите, а 29% се влияят от разпознаваемостта на компанията. Над половината от участниците в проучването биха взели кредит от същата кредитна институция, на която са се доверили и предходния път, което обаче не е сигурна индикация за лоялност. Причината е по-скоро предпазливостта и съмненията им, че друга компания може да предложи кредит със "скрити такси", което неизбежно увеличава рисковете.

На база проучването се формира още едно заключение: за 37% от българите основната причина да сменят компанията, на която първоначално са се доверили, са по-добрите лихвени такси. 23% от потребителите ще предпочетат конкурентна компания, ако намерят по-добри условия по кредита, а 21% биха били отблъснати от лошо обслужване и некоректно отношение на служителите.

"Две от основните ни ценности в компанията, доверие и прозрачност, ни служат като компас, който да ни навигира за посоката, в която трябва да вървим, когато градим отношенията ни с клиентите. Проучването ни показа за пореден път колко е важно за клиентите ни да знаят, че може да разчитат на надежден партньор, който да им предлага максимален комфорт при обслужване и прозрачни условия. Все повече сме устремени към идеята да градим доверие у клиентите си и да се вслушваме в техните нужди и потребности", каза Станислава Стратиева, маркетинг мениджър на Кеш Кредит.

Проучването сочи още, че 2/3 от анкетираните предпочитат да изплатят кредита си на равни месечни вноски, което индикира търсенето от клиента на сигурност и предвидимост - нещо напълно обяснимо, предвид вече 2-годишния живот в условия на пандемия.

Любопитен факт е, че в сравнение с преходни години, сега се наблюдава леко повишаване на интереса към стандартното офис обслужване при взимане на кредит. 33% от хората искат да имат реален контакт със служител на компанията, което се обяснява от чисто човешкото усещане за по-голямо доверие и прозрачност, които клиентът търси по време на пандемия.