В открито писмо бившият зам. изпълнителен директор на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средни предприятия ‎‎(ИАНМСП) Никола Стоянов опровергава обвиненията по свой адрес, чиито източник е официално прессъобщение на ИАНМСП. В съобщението е посочено, че сигналите за нередности идват от бизнеса и във връзка с това е освободен от длъжност именно Стоянов.

Процедурата по Национален иновационен фонд е опорочена и ще бъде прекратена

Процедурата по Национален иновационен фонд е опорочена и ще бъде прекратена

Фондът подпомага проекти за научно развойната и иновационната дейност

В писмото си Никола Стоянов, коментира замесването на името му с проблемите в Националния иновационен фонд (НИФ). Според Стоянов официалното прессъобщение на ИАНМСП съдържа неистини. В писмото си той опровергава твърденията на Изпълнителния директор на ИАНМСП Мариета Захариева и заявява, че ще търси отговорност от разпространените по негов адрес клевети.

Никола Стоянов е категоричен, че твърденията, че е бил освободен поради сигнали за нередности в НИФ са лъжа, той пояснява , че до датата на освобождаването му няма нито един официално постъпил сигнал за нередности. Стоянов подчертава, че изпълнителният директор на ИАНМСП оттеглил всички възложени към него пълномощия още през февруари, когато техническата проверка на проектите тепърва стартирала и фактически, тъй като Стоянов не е имал каквито и да е права, няма как да носи отговорност за действията или бездействията на изпълнителния директор.

Доказателство за липсата на сигнали за нередности, според Никола Стоянов, е официалният протокол от последното заседание на Управителния съвет на НИФ от края на април, под председателството на зам. министър Любомир Ганчев. Стоянов напомня, че досега няма класиране на фирмите, не са обявявани никакви оценки на проектите и съответно нямало как някой да се оплаква от несъществуващи резултати. Бившият зам. изп. директор на ИАНМСП припомня, че след края на срока за подаване на проектни предложения на 8-мата сесия на НИФ 31 октомври 2016 г. е стартирала административната проверка на проектите за тяхната допустимост. Чрез конкурс са избрани около 60 външни независими оценители и техният списък е бил утвърден от министъра на икономиката. Техническата оценка на проектните била завършена края на април 2017г. , но гражданските договори на външните оценители не били подписани от изпълнителния директор и не са разплатени и одобрените им хонорари за вече извършената до края на април работа.

Още по-притеснително е недоволството на формите-кандидати, но не от нередности в проверките, а от огромното забавяне на класирането на проектните предложения. "Скоро ще бъде стартирана следващата, 9-та сесия, за която е предвиден финансов ресурс от още 5 милиона лева в бюджета за 2017 г. При сегашното забавяне, рискът от загуба на тези средства е огромен, което значи, че иновативни български фирми няма да развият идеите си, а бизнеса ще загуби тези средства", се казва още в писмото.

На редакционната поща на news.bg беше изпратено и обяснение на хронологията на събитията около 8-ма сесия на Националния иновационен фонд, съставено с помощта на група външни експерти към фонда, които също се чувстват засегнати от развитието на ситуацията.

Прилагаме текста без редакции.

Защо се бави вече една година класирането на проектите за финансиране от Националния иновационен фонд?

Осма сесия на Фонда - всички страни са недоволни, а решение все още няма

Когато става дума за иновации, един от основните фактори е времето. Иновацията е успешна, когато се случи възможно най-бързо, защото темповете, с които се развиват технологиите в съвременния свят, не търпят забавяне за реализирането на добрите идеи.

В нашата страна през 2004 г. е създаден Националният иновационен фонд, чиято цел е да се подкрепят иновационни проекти с държавно финансиране. През годините са проведени 7 сесии, през които са финансирани над 450 проекта. Според направените анализи, резултатът е повече от приличен за фонд, управляван от държавата.

Другият позитивен аспект от работата на фонда е, че въпреки честите смени на ръководствата в агенцията, която администрира фонда (Изпълнителна Агенция за Насърчаване на малките и средни Предприятия - ИАНМСП, част от Министерство на икономиката), НИФ успява да се опази от скандали и през годините често е даван за пример (за разлика от подобния на него Научен фонд в МОН).

Освен добрата работа на НИФ до този момент, преди старта на 8-мата сесия на фонда се случи още нещо позитивно. Беше направена промяна, която бизнесът прие много добре, а именно - продължителността на изпълнението на проектите да стане от 36 на 18 месеца. За съжаление, съкращаването на сроковете за изпълнение загуби своя смисъл, заради дългото време, в което се проточи процесът. Страните, ангажирани с оценяването са си свършили работата, но вече 5 месеца няма класиране и решение.

А ето и хронологията и фактите:

През есента на 2016г. стартира осмата поред сесия на фонда. Въпреки забавянето на сесията с една година, с цел актуализиране и модернизиране на правилата, сериозната информационна кампания (довела до рекорден брой от 192 кандидати) и като цяло добрата подготовка за сесията, събитията се развиваха в неочаквана посока.

Най-общо, в целия процес има 3 страни: администрацията, в лицето на ИАНМСП (тук от една страна е екипът от експерти, които участват в проверките, а от друга - изпълнителният директор, с чийто административни актове процедурата се придвижва напред), независимите експерти ( повече от 60 водещи в своята област учени от различни катедри на БАН, с високи научни титли и постижения), които оценяват проектите и кандидатите (фирмите подали проектни предложения).

И тук не става въпрос за ситуация, в която след излизане на резултатите от класирането, фирмите, които не са класирани, са недоволни. Това е ежедневие във всички програми и процедури за финансиране, но в НИФ проблемите са от съвсем друго естество. Подобно на Европейските програми и тук, след подаване на документите в края на 2016г., се извършва административна проверка на проектите от експерти на Агенцията. Преминалите проекти се дават на подбрани предварително външни независими експерти, специалисти в различни области (учени, предимно от БАН, професори, доценти и др.), които да направят т.нар. техническа проверка на проектите и в крайна сметка да ги оценят. Работа, която научните работници успяват да финализират към края на април 2017 г. Дотук всичко върви според правилата, но до този момент, 5 месеца по-късно, класиране и решение все още няма.

Забавяне на класирането от повече от година би притеснило всеки кандидат, но тук положението е още по-лошо, защото става дума за иновации. Докато в другите държави се подкрепят иновации, които са разковничето на прогреса в икономиката в наши дни, в България, фирмите, които не могат да си позволят сами да финансират идеите си, вече една година чакат ИАНМСП най-накрая да си свърши работата.

Недоволни от тази ситуация са всички фирми, тъй като класиране няма и до ден днешен. Недоволни и излъгани са и външните експерти - учените, които оценяват проектите. Когато през есента на 2016г. Агенцията обявява подбор на учени от различни области, около 60 от кандидатите покриват критериите и влизат в списък с независими експерти, утвърден от Министъра на икономиката. Това са предимно водещи в своята област учени от различни катедри на БАН, с високи научни титли и постижения.

Проверките започват в началото на 2017г. и въпреки студената зима и грипните епидемии, вървят в отлично темпо, като се работи и в събота, поради големия брой кандидати и важността на бързото реализиране при иновационните проекти. Междувременно, експерти на Агенцията подготвят гражданските договори с независимите експерти, съгласуват всички необходими документи и цялата преписка стига до изпълнителния директор на Агенцията, който трябва да разпише договора на всеки от учените, за да може трудът му по проверката да бъде заплатен, според тарифи, утвърдени в правилата за управление на фонда. Тези договори обаче, остават неподписани и до днес, съответно никой от независимите експерти не получава дължимото му заплащане близо 6 месеца, след като си е свършил работата.

Имайки предвид, че парите са на разположение, документацията е разработена по правилата и съгласувана на всички нива в Агенцията, според учените няма никаква причина договорите да не бъдат разписани. Всички са си свършили работата, фирмите са подали проекти, експертите от Агенцията са ги проверили и разпределили на независимите оценители, последните са проверили и оценили отделните проектни предложения.

Фирмите започват да губят търпение, виждайки че оплакванията им не дават резултат и търсят други възможности за финансиране, разбрали, че за пореден път не могат да разчитат на държавата. Научните работници продължават да се надяват най-накрая да си получат парите и се заричат никога повече да не работят за Иновационния фонд (нещо, което поставя под сериозен въпрос евентуални бъдещи сесии на фонда, които са предвидени в Държавния бюджет).

В тази ситуация, и учените, и собствениците на фирмите-кандидати апелират за отговорно отношение на държавата към иновационните идеи на българските фирми и се надяват процедурата да бъде финализирана, участниците - класирани, а външните оценители ще получат своето възнаграждение.