Комисията за защита на конкуренцията установи, че миналогодишният скок в цената на пилешкото и яйцата е бил спекулативен, съобщи БНР.

Комисията глоби 26 производители с 293 000 лв.

Отделните фирми са санкционирани с по между 5 000 и 30 000 лв.

Рязкото увеличение на цената на едро на пилешкото месо в началото на август 2007 г., се е осъществявало с активното участие на "Съюза на птицевъдите в България" и "Градус" ООД, гр. Стара Загора, сочи информация, публикувана на сайта на КЗК.

Според нея техните представители са съобщавали в медиите конкретни прогнози и препоръки относно равнищата на цените на пилешкото месо, като дори са оповестявали конкретните моменти, в които цените следва да бъдат увеличени.

Съюзът на птицевъдите е организирал срещи между членовете си с предварително поставена антиконкуретна цел - координиране и съгласуване на търговското и ценовото пазарно поведение с цел ограничаване, нарушаване или предотвратяване на конкуренцията.

Съгласуваното повишаване на цената на яйцата през месеците юни-август на 2007 г. е толкова драстично, че тя е надминала и средно европейските цени, съобщават още от комисията.

Цените на пилешкото месо също не са се формирали в условията на ефективна конкуренция.

В периода от май до септември 2007 г. се наблюдава едновременно и рязко покачване на цените от всички производители.

Те са провели дори нарочно пресконференция по повод затрудненията на птицевъдния бранш при намирането на зърнените компоненти, в която се е посочило, че от „следващата" седмица на септември цената на замразеното пиле "ще мине 4 лева на рампа и ще гони 5 лв. по магазините".

Икономическият анализ показва, че ръстът на цената на яйцата и пилешкото месо е изпреварвал ръста на цената на фуража.

КЗК счита, че действията на ответните дружества противоречат на Закона за защита на конкуренцията и са предизвикали неоправдано увеличение на продажните цени на продуктите.