Целта на стратегията за реформа в образованието е завършилите всяко българско училище да могат да продължат образованието си във всяко училище в Европа, завършилите средното и висшето си образование у нас да намерят качествена реализация в европейското пространство.

Така резюмира вицепремиерът Пламен Панайотов далечните планове на приетата днес от Националния съвет на НДСВ стратегия за модернизация на българското образование.

Според него в гласувания неотдавна Бюджет 2005 със заложените допълнително 135 млн.лв. за наука и образование се гарантират реформите, набелязани в стратегията.
Икономиката на знанието, която е в основата на реформите ще позволи на българите не само да влязат в Европа през 2007 година, но и да влязат като достойни граждани, подчерта вицепремиерът.

Националният съвет даде мандат на политическия съвет на партията да започне преговори с парламентарно представените политически сили за постигане на национален консенсус за стратегията, съобщи още Панайотов.

Новини произведе и образователният министър Игор Дамянов.
Според него е възможно увеличаване на приема във висшите учебни заведения до 20%, като това обаче ще става за сметка на собствени приходи на висшите училища или иначе казано чрез завишаване бройката на платените места за студенти.

Пробните тестове през 2005 г. ще дадат отговор на въпроса по какъв начин ще завършат учениците заложените в образователната програма нива на средното образование – след 7- ти, 10-ти и 12-ти клас.

Според Дамянов виртуалната библиотека с одобрените от МОН учебници няма да наруши правата на издателите, тъй като този въпрос ще се регулира от Министерството на образованието.

Баланс е ключовата според Даниел Вълчев дума, когато става въпрос за предизвикателствата пред развитието на българското образование.

Според него опитът за модернизация на просветата у нас трябва да се базира на баланс между държавната намеса и либерализацията на системата, между традициите на българското образование и необходимостта от съобразяване със съвременните тенденции, между консервативността на системата и необходимостта от модернизация, между задължението на училището да образова и неговата роля на възпитател, между социалния статут на българския учител и преподавател и обществените очаквания към него.

Въпросът за модернизацията на образованието не е вътрешен въпрос на системата, който чака своите експертни отговори, а един от най-значимите въпроси на утрешното общество, смята Вълчев.
Именно това го прави и един от най-значимите въпроси днес и НДСВ не само открито го поставя, но и прави първите крачки по пътя към неговото решаване.