Нашата образователна система преподава на всички деца български език като майчин, а само за България 20% от първокласниците са с друг майчин език. Това посочи като проблем Огнян Исаев, програмен директор във фондация "Тръст за социална алтернатива".
В момента в България има около 20 хил. деца от Украйна, а едва за стотина от тях има информация, че реално са влезли в българските училища и детски градини. По думите му, това показва отново, че често държавната подкрепа не стига не само до ромите, но и до най-нуждаещите се и това е по различни причини.
Според него, проблемът е, че и българските институции администрират документи, които са само на български, няма медиация на живо, която да подпомогне родителите на деца от Украйна.
Той даде пример и с ромите, които от години се сблъскват с проблема, че нашата образователна система не отчита културологичните им особености, както например това става в Германия, каза Исаев. Само за година и половина ромските деца, които отиват в Германия, успяват успешно да се интегрират и да овладеят език, който преди това не са чували. След това успяват да се интегрират и на пазара на труда.
През 2011 година делът на ромите, завършили средно образование беше 13 процента, а към 2019-а е към 23 процента, имаме с десет процента увеличение, но в същото време средно за страната гражданите със средно образование са над 50 процента, посочи експертът. Той допълни, че по данни на Световната банка в следващите 10-15 години всеки пети, който влиза на пазара на труда у нас ще е от ромски произход.
По думите му, ако искаме да имаме икономика с висока добавена стойност, първо трябва да инвестираме в своя човешки ресурс, да го развием, защото друга работна ръка към този момент в България няма да дойде. Ако ние продължаваме със същата политика, ще изтървем тази работна ръка, защото виждаме какво се случва - Западна Европа изсмуква работна ръка, включително и ромската, хората успешно се реализират там с високи доходи, заключи той.
bajbor
на 30.03.2022 в 16:17:56 #1"...нашата образователна система не отчита културологичните им особености, както например това става в Германия, каза Исаев. Само за година и половина ромските деца, които отиват в Германия, успяват успешно да се интегрират и да овладеят език, който преди това не са чували..." Много ми е интересно какво точно се прави в Германия, различно , за ромските деца?!?! Различна учебна програма ли?!? Повече часове ли?!?! Не съм чул някъде да се комуникира с децата на различен от немски език... Напротив, всички деца се третират по един и същи начин и така е правилно .... Другаде е заровено кучето..... Ако чаветата ходят на училище=200+ евро за всяко, ако са повече от 2 - допълнителни данъчни облекчения, помощи за жилище от общината и тн....