След приемането на новите правила за електрическите тротинетки, в бранша се появиха сериозни критики заради практически трудното им изпълнение, съобщи БНТ. Промените в Закона за движението по пътищата, гласувани преди лятната ваканция на НС, въвеждат задължителна регистрация, застраховка "Гражданска отговорност" и забрана за движение през нощта.

Новите изисквания влизат в сила от 7 септември, като от 5 февруари 2026 г. водачите, които не са регистрирали и застраховали тротинетките си, могат да бъдат санкционирани.

Потребителите обаче срещат сериозни пречки - тротинетките нямат номер на рама, което прави невъзможно тяхното официално регистриране и сключване на застраховка. Валери Тошев, редовен потребител на електрическа тротинетка, изрази притеснения, че това може да го принуди да използва автомобил, увеличавайки трафика.

От страна на застрахователите се посочва, че нормативна база за издаване на "Гражданска отговорност" за електрически тротинетки липсва. Според експерти са нужни промени в Кодекса на застраховането, както и анализ на пазара и рисковете.

Общините ще имат четири месеца да приемат съответната нормативна уредба, а собствениците - шест месеца да регистрират превозните си средства. Въпреки това, на местно ниво възникват въпроси относно валидността на регистрацията в различните общини и евентуални различия в правилата за ползване.

От Българската асоциация за електромобилност критикуват бързината на приемането на закона и липсата на обществено обсъждане. Според асоциацията, България е първата държава в света, която налага забрани и задължителни застраховки на екологичен транспорт с минимални инциденти и щети.

Експерти и представители на бранша са единодушни, че законодателните промени трябва да бъдат преразгледани и коригирани за по-ефективно прилагане.

Дете с тротинетка блъсна друго в Карнобат

Дете с тротинетка блъсна друго в Карнобат

Пострадалото дете е без сериозни наранявания