Проверките са част от новата кампания на „Пътна полиция" „Светлина".
От 1 до 9 ноември ще тече превантивната част от кампанията, при която всички шофьори ще могат да се информират за изискванията на КАТ и да направят безплатни технически прегледи на светлинната уредба на своите автомобили.
От 1 ноември е задължително използването на къси светлини, дори и през светлата част на денонощието.
Глобите за нарушенията на това правило са в размер до 20 лв. без отнемане на контролни точки.
Целта на акция „Светлина" е да намали предпоставките за тежки пътнотранспортни произшествия.
Кампания „Светлина" ще продължи до края на зимния сезон, а проверките на органите на КАТ за включени светлини и изправност на светлинната уредба няма да спрат.
През есенно-зимния сезон на 2007-2008 г. са били проверени общо 246 100 броя МПС в столицата.
Най-много нарушения са били установени именно за светлини - 6354.
До края на тази година се очаква по пътищата на страната да бъдат убити около 135 души, а ранените да са от порядъка на 1540 души
КАТ
По тази причина и във връзка с провеждането на акция „Светлина" отдел „Пътна полиция" СДВР ще започне огледи на уличното осветление в населените места и на вертикалната сигнализация, хоризонталната маркировка и неравностите по пътното платно.
Тези действия ще се извършват съвместно с представители на съответната община.
Като част от кампания „Светлина", всички шофьори ще имат възможност да направят консултации за осветителните си системи в техническите центрове на СБА.
Говорителят на „Пътна полиция" Красимир Костов заяви, че до края на тази година се очаква по пътищата на страната да бъдат убити около 135 души, а ранените да са от порядъка на 1540 души.
Такива са цифрите за убитите и ранените през последните 2 месеца на миналата година.
През периода октомври - декември 2007 г. пък са били ранени 2448 души.
Най-многобройни от всички видове ПТП са „блъскане на пешеходец", като близо 40% от загиналите пешеходци са убити по тъмно, а 76% от всички са блъснати в населените места, предимно в градовете.
Най-често загиват и получават травми възрастните пешеходци, сочи статистиката на КАТ.
3dfx
на 30.10.2008 в 21:53:36 #17Според мен трябва да се въведе контрол и сериозни глоби за всички, които карат с нерегулирани фарове и заслепяват наред. Да не говорим за разни измислени монтажи на китайски ксенонови kit-ове във фарове, които не са пригодени за ксенонови крушки...
Miki
на 30.10.2008 в 18:44:44 #16До края на годината щели да бъдат убити 135 човека. Мисля, че ще са повече въпреки факта че ще светиме с фарове и тази смърт ще е факт не заради тове че караме с или без включени фарове а заради това, че КАТ и законодателите са тъпи и неспособни да се справят с убииците по пътищата. Нещо повече те не желаят да го направят. Имам чувството, че те тенденциозно желаят тази смърт.
Perrin
на 30.10.2008 в 18:02:51 #151човек, не ме разбирай погрешно - аз лично карам дори и лятото със включени къси светлини, защото смятам, че това повишава безопасността по пътищата. Просто мразя некомпетентни и корумпирани хора. Едните ме ощетяват пряко, а другите косвено. От нашите данъци се плаща на полицаите, а те дори не знаят закона. Пак от нашите данъци се плаща на политиците, а те са направили такъв закон, че движението по пътищата става по-трудно и опасно. Примери мога да ти дам много, но не мисля, че е нужно - всеки шофьор ги вижда тези неща.
Perrin
на 30.10.2008 в 17:55:14 #141човек, не знам откъде си ги цитирал тези неща, но ако отвориш сайта на МВР http://www.mvr.bg/NR/rdonlyres/5279C541-3329-44DE-81D1-9E74E9E7F521/0/ZDvP_BG.pdf в закона за движение по пътищата можеш да промчетеш следното: "Чл. 70. (1) При движение през нощта и при намалена видимост моторните превозни средства и трамваите трябва да бъдат с включени къси или дълги светлини, габаритни светлини и светлина за осветяване на задната табела с регистрационния номер. (2) Използването на дългите светлини е забранено: 1. при разминаване; в този случай превключването от дълги на къси светлини става, когато разстоянието между превозните средства е не по-малко от 150 метра или в момента, в който насрещният водач подаде сигнал чрез превключването на светлините; 2. при движение по осветени участъци от пътя; 3. при движение зад друго моторно превозно средство на разстояние, по-малко от 50 метра. (3) (Изм. - ДВ, бр. 61 от 2006 г.) Моторните превозни средства през периодите: 1. от 2 март до 31 октомври могат да се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини; 2. от 1 ноември до 1 март задължително се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини" Най-интересно е че никъде не се регламентира понятието "светлини за движение през деня" и ако не се лъжа точно на това основание миналата година паднаха много актове. Дори го даваха и по няколко телевизии. Не съм вещ в правото - просто това е текста който открих на сайта на МВР и на Министерство на транспорта.
stojkica
на 30.10.2008 в 17:41:21 #13В Австрия движението на фарове е задължително целогодишно, няма зима, няма лято. Според мен за извънградско движения трябва да са задълйителни светлините по всяко време. За в града - по желание. Радостно е, че към момента тенденцията е все повече хора да карат с включени фарове по вдяко време. И другата тенденция е, че тези, които карат без включени светлини са основно някави стари жигулита и москвичи.
totopz
на 30.10.2008 в 15:57:51 #12carLazar не е вярно това за ксенона! Може ксеноновите светлини да са малко по-силно, но ако са настроени правилно в никакъв случай не заслепяват. А иначе по пътищата е пълно с коли на които фаровете не са регулирани. Аз като карам и гледам насрещно движищите се - всеки 3 ми блести с някой от фаровете си, а понякога и с 2-та. И на такива образи като им удариш дългите почват да се чудят защо...
zig
на 30.10.2008 в 15:19:27 #11NProstakov, само да уточня - това е по желание. Не е задължително, просто доста от германците си карат на къси.
zig
на 30.10.2008 в 15:11:20 #10NProstakov, на къси (или на никакви)
d0ni
на 30.10.2008 в 15:09:35 #9като не взимат контролни точки, защо миналата година като бях забравил да си пусна фаровете, ми взеха талона и ми писаха акт? с обяснение, че по принцип можело и с фиш, обаче не била избрана фирмата, която да печата фишовете и затова акт.
NProstakov
на 30.10.2008 в 14:47:08 #8понеже германците сапо хитри от нас те на какви светлини карат от ноемри ако някой знае да ми каже - Блаодаря му предварително !!!
1chovek
на 30.10.2008 в 14:39:56 #7Perrin, в грешка си пич: " Чл. 70 1. (1) При движение през нощта и при намалена видимост моторните превозни средства и трамваите трябва да бъдат с включени къси или дълги светлини, габаритни светлини и светлина за осветяване на задната табела с регистрационния номер. " и още: "(3) За подобряване видимостта на автомобилите и осигуряване безопасността на движението през деня те могат да се движат с включени къси и габаритни светлини." и " Чл. 76 1. Забранено е използването на други светлини, освен предвидени в този закон и издадените въз основа на него нормативни актове. " следователно каране САМО на габарити е забранено. Ако не вярваш питай в КАТ
Perrin
на 30.10.2008 в 14:26:34 #6От 1 ноември е задължително използването на къси светлини, дори и през светлата част на денонощието. =========================================================== Това въобще не е вярно. Катаджиите се правят на луди за да ви взимат парите. Влезте в сайта на МВР и вижте какво пише в Закона за движение по пътищата Чл.70 ал3 т.2 от 1 ноември до 1 март задължително се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини. Можете спокойно да си карате на габарити и никой не може да ви каже нищо. Никъде в закона не пише, че карането на къси светлини е задължително.
Bulgarian
на 30.10.2008 в 14:17:27 #5Мутрите с джипките, дето изпреварват в насрещното, пререждат се на кръстовищата и минават на червено, когаще ги погнете? Мръсни комунистически милиционер-боклуци!
carLazar
на 30.10.2008 в 14:10:19 #4Да забранят тея сихкави гнусни ксенонови светлини.Сигурно не малък процент от катастрофите нощем се дължат именно на тях.Ужасно заслепяват
Чорлав
на 30.10.2008 в 13:35:14 #3Е аз одеве видях "едноока" патрулка. Как искат да имаме изправни светлини, след като те самите не дават пример за това.
XML
на 30.10.2008 в 13:01:00 #2Такива са цифрите за убитите и ранените през последните 2 месеца на миналата година. === чети
Lavro
на 30.10.2008 в 12:57:14 #1"....До края на тази година се очаква по пътищата на страната да бъдат убити около 135 души, а ранените да са от порядъка на 1540 души...." Вие около Коледа кажете как сме с плана, да не изтървем премиите. Само полицаи могат "научно" да прогнозират подобни неща.Може и да са 1000, а дано са по - малко от десетина.Но как стогнаха до цифрата 135, а не 150 примерно?