Народното събрание започна днешния пленарен ден с разглеждане доклада на омбудсмана.

Докладът на Гиньо Ганев е озаглавен "Справедливостта е душата на добрата администрация"

От него става ясно, че до края на 2008 година жалбите и сигналите до омбудсмана са 8836.

По 87% от тях проверките са приключили, а по останалите продължават проучванията на обстоятелствата, както и събирането на допълнителна информация.

Този доклад повдига въпроси остри и тревожни, които изискват законодателни инициативи, заяви пред депутатите Гиньо Ганев.

Той добави, че в него е констатирана недостатъчна прозрачност и отчетност на органите на властта.

Липсват публични регистри на общинските ресурси-собственост, рекламни площи, европроекти и др.
Прекомерно се забавя въвеждането на механизмите за предотвратяване на конфликт
на интереси, посочи пред депутатите Гиньо Ганев.

Акцент е поставен и върху недостатъчната децентрализация.

Децентрализацията е един горчив сандвич, каза още той и допълни, че процесът на децентрализяция трябва да се развива мощно. Децентрализацията иска културна революция, смята Гиньо Ганев.

Кметове отиват при политиците, според омбудсмана, с луканки и местно вино, решават някакви проблеми "и се връщат сияещи" по родните места.

Според омбудсмана държавата се нуждае от дейна, но човечна администрация.

Освен това парламентът трябва повече да се вслушва в предложенията на обществения защитник.

Друга констатация в доклада касае недостатъчния и неефикасен граждански и парламентарен контрол върху МВР и службите за сигурност.

Често се нарушават правата на пациентите, не се зачитат потребителските
права от доставчиците на обществени услуги - ток, парно, телефон.

"Сгъстени облаци на обществено недоволство" Гиньо Ганев вижда в проблемите с "Топлофикация" и енергийната ефективност.

От доклада става още ясно, че в сравнение с 2007 година броят на жалбите се е увеличил с 30%.

Най-много са жалбите от София - 934, след това в Пловдив - 208, Варна - 155, Плевен - 87, Благоевград - 77, Бургас - 76.

От доклада става ясно, че най-много са оплакванията , свързани с устройство на територията и проблемите на собствеността - 25%.На второ място са жалбите за обществените услуги - 19%, а на трето - със социалните дейности- 11%.