Около 50 души скандираха "Княжево не е магистрала" по време на протест в столичния квартал, информира БНР.

За кратко участниците в демонстрацията блокираха булевард " Цар Борис III" в тази част, която преминава през квартала, съобщава bTV.

Демонстрацията при трамвайното колело в квартал "Княжево" започна след 16,00 часа. Тя е насочена срещу липсата на диалог с Агенция "Пътна инфраструктура", постоянното реверсивно движение и срещу увеличаващия се транзитен трафик в кварталните улички.

Сдружение предлага решение за транспорта в Княжево и Владая

Сдружение предлага решение за транспорта в Княжево и Владая

Модул на жп спирка във Владая би решил проблемите

Причината е, че в момента се изгражда светофарна уредба за постоянна организация на движението - "реверсивно движение " между м.Черният кос и ул. 10-ти км в кв. "Княжево" без проведено обществено обсъждане и в ситуация на предизборна кампания, отбелязват от Сдружение за "Княжево" и недоволни жители.

Реверсивното движение е организация на движението, при което по пътя, състоящ се от три ленти, средната лента сменя предназначението си и се използва като допълнителна за натоварената посока. Например, когато има по-голям поток от влизащи в София автомобили, две от трите ленти се използват за влизане в града. Когато по-големият поток е от излизащи от града, две ленти ще се използват за излизане от града.

Жителите на Владая и "Княжево" блокираха Е79
Обновена

Жителите на Владая и "Княжево" блокираха Е79

За пети път: Протестиращите настояват за подобряване на обществения транспорт и инфраструктурата в района

Според недоволните жители на квартала реверсивното движение е предпоставка пътят през дефилето да се използва от все повече транзитно преминаващи автомобили, които при нормално регулиране на пътя биха използвали АМ Люлин. Платното на пътя между гара Владая и "Княжево" е с променлива ширина и брой ленти. Поради това пропускливостта на пътя не е равномерна. Това създава "тапа" (струпване на автомобили в тесен участък). В случая чрез реверсивното, тапата се измества от Владайското дефиле (което е извън населено място) в "Княжево". В стремежа си да избегнат задръстването по бул. "Цар Борис III", повечето от участниците в него започват да ползват всички възможни паралелни улички в "Княжево".

Вътрешнокварталните улици не са подходящи за такъв увеличен трафик. Създава се шумово и прахово замърсяване - в пъти над допустимите норми. Това влошава значително качеството на живот и здравето на живущите в кв. "Княжево", смятат недоволните граждани.

Въпреки констатацията на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), че облекченото преминаване през дефилето покрай Владая е за сметка на кв. "Княжево" (констатирано в документ на МРРБ с Nо 02-02- 211/30.07.2019 г.), в момента АПИ изгражда постоянно реверсивно движение с поставянето на светофари по бул. "Цар Борис III".

Увеличеният трафик вследствие на реверсивното движение води до натоварване на малките улички, невъзможност на живущите да се включат безопасно в потока по булеварда. Увеличеният трафик предизвиква повишено прахово и шумово замърсяване, възпрепятстване на градския транспорт и нарастване на пътните инциденти, подчертават те.

Протестиращите настояват за възстановяване на равномерното разпределение на трафика в зоната през "Княжево" чрез премахване на реверсивната организация за движение от ул. 10-км до Черния кос поради това, че не отговаря на нормите за проектиране на пътищата и създава критична пътна обстановка в населено място.

Смятаме, че изграждането на постоянно реверсивно движение в "Княжево" не е и не може да бъде решение в дългосрочен план за решаването на все повече увеличаващия се трафик през Владайското дефиле към София. Това е една спорна мярка на гърба на хората, попадащи в трафика и около него. Още повече, когато се извърша тихомълком, без проведено обществено обсъждане и в предизборна обстановка, категорични са протестиращите.

Според тях дългосрочното решение е изграждането на участък от Околовръстното шосе от бул. "Бъкстон" до АМ Люлин, пренасочване на транзитния трафик и създаване на безконфликтна връзка с магистралата при пътен възел Люлин.