Фалшиви интернет страници, фалшиви новини, фалшиви профили, фалшиви снимки, мемета, дипфейк видеа, дори фалшиви лица на несъществуващи хора, генерирани от изкуствен интелект...

В последните няколко години непрекъснато се говори за дезинформацията и всички вкупом се предупреждаваме за нея, летят обвинения за разпространение на такава, както и списъци с фалшиви новини и опроверженията им.

За дезинформацията и за нейното "борене" Европейската комисия създаде план, отпуска и финансови средства по програми, за които се кандидатства, изготвят се проекти със заявени дългосрочни цели от тук до победата (неясно коя, каква?), правят се семинари, канят се лектори, обучават се журналисти, учители, навярно скоро и чиновници, да не забравяме и майките, бабите и т.н. Правят се едни събития и активности, четат се едни декларации, дори се пишат и научни трудове вече. Европейският парламент издаде дори и кратка схема с препоръки*, тъй като е знакова със стилизацията на компас за ориентация в информационния поток.

Въобще, всички борим дезинформацията, но се оказва, че докато се придържаме към опорната линия на борбата, пропускаме, че всъщност "дезинформация" е само новото име на лъжата. А пък тук е мястото да напомним една поговорка - Преоблякъл се Илия, погледнал се - пак в тия...

Повод за написаното до тук и надолу по никакъв начин не се включва в ежедневните усилия на News.bg да информира, дори бихме казали ни отклонява от тях. Спазвайки в продължение на 24 години професионална и колегиална етика, не сме си и позволявали да критикуваме или опровергаваме до този момент наши колеги, напълно зачитайки правото на всеки да греши. Както и ние грешим.

Съзнателната грешка и не поправената грешка обаче се превръща в откровена лъжа. (Тук нарочно използваме първата дума, основната, а всеки, който иска да бъде политически коректен и модерен да си я замени с "дезинформация".)

На 5 септември 2022 г., в YouTube канала на Factcheck Bulgaria, както и на Facebook страницата на Европейската комисия в България е публикувано едно и също видео под следните две заглавия: 

  • Как работи дезинформацията: "Денацификацията" на Украйна
  • #НеСеЗаблуждавайте Как работи дезинформацията: "Денацификацията" на Украйна"

Видеото и на двете места е идентично и визуализира скрийншот от News.bg (както и от други медии), но в допълнение, под скрийншота News.bg се визуализира текст "Неонацистите от"Азов" тероризират руското население в Украйна?".

Текстът изписан под скрийншота няма никаква връзка със съдържанието на показаната статия от News.bg, като не е и изобщо съдържание в News.bg от друг период.

И от News.bg нямаше да реагираме, ако това видео беше направено без претенции от поредния ютюбър, според актуалния към момента жаргон, и ако не беше станало част от официалните канали на разпространение. С официално писмо поискахме сваляне на видеото и неговата преработка, както и проведохме няколко телефонни разговора с представляващи организациите - ЕК, АЕЖ, не и с Factcheck Bulgaria. До този момент реакцията обаче се изчерпва с едно официално писмо с извинение от представителството на ЕК в България и сваляне на видеото от Facebook. За да бъде публикувано отново след няколко дни, с единствената разлика, че логото на News.bg е заличено. Статията и цитатът, който монтажът на видеото иска да "пришие" към нея си стоят. Лъжата си е там, а ЕК я разпространява повторно.

Самото видео представлява класически пример за дезинформация, като заблуждава зрителите си/читателите си с несъответствието си между заглавие и съдържание, заглавие и изображение, съдържание и изображение.

А най-възмутителното е, че в устен разговор с представител от АЕЖ (от където обаче отричат да са част от редакционното съдържание на Factcheck Bulgaria), обясниха подбора на изображенията като случаен и "просто свален от интернет" "подбор в желанието да се илюстрира наратив".

Претенцията да се проследява и опровергава дезинформация с методите, по които всъщност работи дезинформацията - с обикновен рисърч или, както придоби популярност в последната година, с "гугълване" - е класически и елементарен пример създаване на дезинформация. И класически пример за потъване в дезинформация. Отново подчертаваме - в News.bg предпочитаме обикновената дума - лъжа.

По-лошото е, че това се случва на платформа с претенцията за борба с дезинформацията, демек с лъжата. Явно обаче Factcheck-ът се е побългарил и се е превърнал в свободно витаещ рисърч. Тази лъжа маскирана като "проверка на фактите" е заплатена от нашите данъци. Европейската комисия финансира производството на лъжата от страна на "АЕЖ" ЕООД (facktcheck.bg, дъщерно дружество на "Асоциацията на европейските журналисти България) и дори после сама я разпространява. Комисията е избрала възможно най-нестандартния подход за борба с дезинформацията: да я финансира и разпространява. Безкритично.

С подобен "витаещ рисръч" преди няколко месеца News.bg бе обявен за разпространяващ руска пропаганда и внушаващ, че ще има война, на базата на брой пъти използване на думите "Русия" и "Украйна" от месеците и преди войната. Едни си броят думи, други си рисърчват в гуглето. Фактът, че News.bg е първата българска медия изцяло блокирана от Роскомнадзор, още в първите дни на войната в Украйна, няма значение, това не участва в процеса на "проверка на фактите".

И... погледнал се, Илия...

И тъй като интернет пространството е пълно със съвети как да разпознаваме фалшивите новини (от News.bg ще ги резюмираме най-долу за всеки случай), първо ще припомним на "колегите" материала от 10 общообразователен клас по Български език. Урокът е за комуникативната ситуация и как, при какви условия комуникацията се счита за успешна и e релевантна:

Комуникативната ситуация съдържа: 1. отправител/адресант, 2. получател/адресат, 3. съобщение, 4. код, 5. контакт, 6. контекст. До усложнената схема със "стилистична норма" и "референт", няма да стигаме, тъй като тя е преобладаващо част от съдържанието за ВУЗ, заедно с думите "наратив" и "дискурс".

Снимка 588226

Източник: news.bg

Един текст/съдържание, за да постигне целите си - в случая гръмко обявена борба с дезинформацията - трябва да съобрази и постави в синхрон всичките тези шест изброени елемента и ако това не се случи, комуникативната ситуация се счита за пропаднала. И в повечето случаи за това вина има 1. адресантът/отправителят на съобщението.

И... Илия пак в тия...

Колеги, моля, четете ги тези текстове (и тези в учебниците), четете целите текстове, а не само заглавията, и не гледайте само картинките - бихме призовали в редакцията на News.bg. За да не бъдем всички просто 2. от схемата на комуникативната ситуация - предимно и само получатели както на (дез)информация, така и на еврофинансиране.

На кратко: Не как да борим, а как да се пазим от дезинформация

  1. Проверявайте източниците на информация и на първо място дали те са посочени.
  2. Проверете кой стои зад този сайт/платформа, има някой изобщо или е анонимен. Можете ли да се свържете с него.
  3. Заглавието съответства ли на съдържанието вътре в текста.
  4. Проверете темата на други места и сравнете.
  5. Погледнете цялостното оформление - има ли източници или се краде безразборно, текстът плътен ли е, има ли история или "пада от нищото". Смесица от факти и коментари ли е?
  6. Съмнявайте се - особено в заглавия, които се опитват да ви уплашат и/или стреснат. Страхът (от истината включително) е най-успешният манипулатор.
  7. Мислете със собствените си глави. И четете, четете много!

Съмнявайте и бъдете критични - това е основен съвет от всички специалисти по комуникация, а и наш, на екипа на News.bg включително.

Снимка 588225

Източник: news.bg