Комисията за защита на потребителите (КЗП) е установила при проверки в магазини в страната системно начисляване на допълнителни такси за опаковки, които не са били поискани от потребителите и дори не са им били дадени. В други случаи клиентите са били лишени от право на информация и са подвеждани да плащат по-високи цени от обявените, съобщиха от институцията.
От КЗП изтъкват, че тези практики са нелоялни и представляват сериозна заплаха за икономическите интереси на потребителите. Комисията предупреждава търговците, че всяко нарушение на правата на потребителите ще бъде санкционирано с цялата строгост на закона, като мерките ще бъдат безкомпромисни включително за въвеждане на клиентите в заблуждение и прилагане на нелоялни търговски практики.
Според КЗП засечените нарушения сочат, че търговците продължават да прилагат нерегламентирани механизми, за да печелят скрито за сметка на потребителите.
Институцията отчита тази тенденция като особено тревожна предвид очакваното въвеждане на еврото, при което ще бъдат въведени допълнителни изисквания, включително и нови правила за двойно обозначаване на цените на стоките и услугите. Комисията уверява, че в преходния период към единната европейска валута контролът ще бъде засилен допълнително.
"Няма да бъдат толерирани никакви нарушения - нито технически "грешки", нито оправдания, свързани със "сложност на системите". Законът е еднакво задължителен за всички", предупреждават от КЗП.
От Комисията за защита на потребителите се обръщат към търговците: Спазвайте изискванията, бъдете прозрачни и лоялни към своите клиенти. Държавата ще използва всички механизми, за да гарантира правата на потребителите - както сега, така и при прехода към еврото."
От институцията допълват за установените нарушения се налагат административно-наказателни мерки, включително глоби и имуществени санкции, както и забрана за прилагането на нелоялните търговски практики.