Бетонни плочи от предпазно съоръжение паднаха върху кола, след като то бе закачено от камион, превозващ багер, и две жени едва не загинаха. Тежкият инцидент стана на пътя Девня - Суворово, когато камионът опитал да премине под съоръжението, което предпазва пътя от преминаваща над него въжена линия. За късмет случаят се размина без жертви, но показа, че в България липсват добра нормативна уредба и адекватен контрол, отнасящи се за превозването на тежки и извънгабаритни товари. Това се казва в позиция на Европейския център за транспортни политики във връзка с инцидента, при който камион с извънгабаритен товар срути мост върху лек автомобил и пострадаха две жени, пътували в колата.
От неправителствената организация заявяват, че разпоредби в това отношение са разписани само в Наредба №11 на МРРБ, според която било достатъчно извънгабаритните товари да бъдат конвоирани от превозно средство със сигнална лампа и знак А39 на метална конструкция с малки размери. От Европейския център за транспортни политики допълват, че разрешителното за това се издава от Агенция "Пътна инфраструктура" и би следвало маршрутът за превоз на съответния товар да е добре проучен, а процесът да е максимално обезопасен.
В позицията се отбелязва още че добрите практики в Европа са резултат от адекватна нормативна база, което включва много аспекти, като сред тях са превозване на тежки и извънгабаритни товари през нощта, създаване на временна организация на движението с помощта на видни отдалеч мобилни електронни пътни знаци, наличие на поне един конвоиращ автомобил, а в повечето случаи и на два - отпред и отзад.
Във връзка с инцидента край Девня от Европейския център за транспортни политики задават следните въпроси:
- Имал ли е водачът на камиона разрешително за превозване на багера, издадено от АПИ?
- Ако е имал такова разрешително, това ли е бил указаният маршрут?
- Ако е имал такова разрешително и това е бил указаният маршрут, дали е било обозначено наличието на съоръжение с височина, непозволяваща преминаването на камиона и неговия товар?
- Спазил ли е водачът всички указания в евентуалното разрешително?
- Не е ли време държавата в лицето на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) да влезе в ролята си и да извършва адекватен контрол при превоза на такива товари?
- Каква е координацията между АПИ и ИААА по отношение на превоза на такива товари?
- Не е ли време спешно и незабавно нормативната уредба в Република България да бъде преразгледана и поправена в съзвучие с добрите и адекватни европейски практики?
- Кой ще носи отговорността за нанесените на двете жени емоционални, физически и материални щети, както и за материалните щети по пътната инфраструктура?