Тази сутрин министърът на транспорта Петър Мутафчиев, новият директор на БДЖ - Христо Монов и депутати отпътуваха от столицата с влак по злополучната линия София-Кардам, съобщи БНР.

Инициативата е на няколко медии. Те предлагат 13 идеи за пътниците и железниците.
Сред тях е и идеята във всеки влак да има отговорник по сигурността, който да е връзката между машинист и шафнер и да овладява критичните ситуации.

Друга от идеите е спешно да се осигури допълнително финансиране на опасните участъци по ЖП линиите, а така също и на всеки 6 месеца да се прави тренинг за шафнери за реакция при екстремни ситуации.

Петър Мутафчиев сподели, че се старае поне три пъти в годината да пътува с влак, а когато е бил депутат е пътувал три пъти в седмицата.

Транспортният министър и народните представители пътуват с редовни билети за втора класа.
Те разговаряха с други пътници във влака за условията в българските държавни железници.

Условията им се сториха добри, но въпреки това сега след дискусията в Червен бряг се предполага, че ще имат забележки.

Роднини на загиналите при пожара във влака София-Кардам са поканени на среща в Плевен с наблюдаващия прокурор Валери Мирчев. Те искат независимо паралелно разследване и обмислят да съдят държавата.

По-рано министърът на транспорта Петър Мутафчиев каза, че няма да има изкупителни жертви и трябва да се изчака да приключи следствието. Тогава, по думите му, виновните ще понесат своята отговорност.

На въпрос за цените на билетите във влаковете министър Мутафчиев изтъкна, че у нас те са много по-ниски в сравнение с останалите страни, но не уточни дали предстои увеличение.

За набелязаните мерки той обясни: „Кушет-вагоните трябва да бъдат проверени и всички мерки, които се взеха, включително и от проверката на мобилните групи, беше с цел да се види как реагира системата след един подобен трагичен инцидент.

От направените проверки констатираха, че има пропуски, най-вече от страна на персонала по изпълнение на ангажиментите, включително и за пропуски в някои технически отношения. Мобилните групи констатираха, че мудно се работи в железниците по прилагането на тези мерки."

"Не беше направен график, което ме накара да взема и своите административни решения по отношение на ръководството на пътнически превози БДЖ", добави още Петър Мутафчиев.

Около 7 предложения, свързани с безопасността във влаковете се обединиха на дискусия в Червен бряг министърът на транспорта Петър Мутафчиев, депутати и експерти.

Сред предложенията са да има ръководител по сигурността във всеки влак; да се проверява багажа при дълги разстояния; всички нови вагони да бъдат със системи за аудио и видеовръзка, както и да има нова схема за автоматично заключване.

В Червен бряг днес са транспортният министър Петър Мутафчиев, депутати и експерти, които отчетоха създадената тежка ситуация в железопътния транспорт след инцидента с влака София-Кардам. Участниците в дискусията пътуваха преди това с пътнически влак от София до Червен бряг.

Според новия директор на БДЖ Христо Монов, железниците са реагирали адекватно с въвеждането на пакет от мерки, сред които светкавичната забрана на тютюнопушенето.

На дискусията бяха зададени много въпроси от страна на народните представители към експертите, свързани със системите за сигурност и датчици. Сред предложенията са също така вагоните да бъдат с трудногорими материали и да има ръководител по сигурността във всеки влак.

Най-сериозният проблем обаче, изтъкнат по време на тричасовата дискусия беше хроничното недофинансиране.

Съгласно приетият бизнесплан за 2008 година в железниците се предвижда заводски ремонт на 415 вагона. Предстои процедура за доставка на 25 електромотрисни влакове и на 30 рециклирани спални вагона.

Един нов спален вагон обаче струва между 1.5 млн. и 2 млн. лв., посочи директорът на БДЖ Христо Монов.

Министър Мутафчиев конкретизира, че за да може българските влакове да пътуват със скорост, с каквато са пътували през 80-те години на XX век, трябва в продължение на 5 години всяка година в българските железници да се инвестират по 500 млн. лв.