Над 20 електронни услуги са достъпни за гражданите, бизнеса, държавните и общински администрации чрез новата кадастрално-административна информационна система на Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК). Чрез системата се предоставят скици за сгради и поземлени имоти, извлечения от кадастрални карти, от кадастралния регистър, от зоните на ограничение, схема за самостоятелен обект и др. Процесите по предоставяне на справки и документи от агенцията са напълно автоматизирани и сроковете за изпълнение на предоставяните услуги са значително съкратени, съобщиха от националния системен интегратор на държавната администрация "Информационно обслужване".

Платформата е уеб базирана. Тя е пусната в експлоатация на 16 декември 2024 г. от "Информационно обслужване", съвместно с "Мапекс" АД и "Есри България" по проекта "Развитие на специализираните информационни системи за пространствени данни на АГКК". Чрез нея скица за поземлен имот, сграда или самостоятелен обект в сграда се издава за няколко минути, докато преди това отнемаше 3 дни при бърза поръчка. От "Информационно обслужване" отчитат, че новата платформа спестява пренасяне на документи от едни институции към други, чакане по опашки и значителни разходи. Потребителите могат да получат веднага на личния си профил в системата генерираните за тях документи и справки онлайн навсякъде и по всяко време, без да се съобразяват с работното време на агенцията.

Платформата заменя действащата от 2006 г. остаряла информационна система на АКГГ без пълна интеграцията между различните регистри и услуги в агенцията, неадекватна и спрямо увеличения брой заявления за електронни услуги.

Нова кадастрално-административна и информационна система тръгва до края на 2024 г.

Нова кадастрално-административна и информационна система тръгва до края на 2024 г.

От 11 и 15 декември спират кадастралните услуги заради прехвърляне на данни

В новата кадастрално-административна информационна система са интегрирани всички налични системи за кадастрални и специализирани данни: Кадастрална административна информационна система (КАИС), Информационна система за кадастър и имотен регистър, Системата за управление на електронния архив на геокартфонд (СУЕАГ), Информационната система по закона за устройство на черноморското крайбрежие (ИСЗУЧК), Регистър на географските имена и др. Уеб базираната платформа е интегрирана с всички системи на електронното управление: е-автентикация, е-връчване, е-плащане, RegiX и др. Има и свързаност с Информационната система на Агенция по вписванията, Имотен регистър, ТРРЮЛНЦ, ГРАО, БНБ, "Български пощи", а също така и с фирми за комунални плащания на услуги.

Постъпилите заявления за предоставяне на административни услуги се разпределят на случаен принцип във всички териториални звена на АГКК в страната, независимо от местонахождението на имота, което ускорява значително изпълнението на заявките. В новата система са надградени процесите по предоставяне на вътрешни електронно-административни услуги между различните държавни и общински органи, което води до намаляването на административната и финансова тежест за гражданите и бизнеса.

Добавени са хронологични данни за имотите и може да се проследи историята им. Всички скици имат код за достъп и номер, по който може да се провери дали са издадени от агенцията и дали са актуални. За поземлените имоти в района на Черноморското крайбрежие е налична информация за зони А и Б, ако попадат тях. Добавени са и данни за географски наименования. Осигурен е също достъп до кадастралната карта и регистри в отворен формат, което позволява публичност на данните, достъпност и възможност за повторното им използване.