През 2009 г. до националния омбудсман Гиньо Ганев са подадени 2686 оплаквания, което е с 12% повече от 2008г. Това стана ясно при представянето на петия му годишен отчет за 2009 г., озаглавен "Правото на достоен живот, кризата в икономиката и дългът на държавността", съобщава БиТиВи.

Омбудсманът се е произнесъл със становище по 96% от тях. Най-много са жалбите от София-град - 1054.

От 2005 г. да края на 2009 г. до омбудсмана са подадени общо 11 543 жалби.
Основен проблем пред хората остават доставката и плащането на топлинна енергия. Разпределението на сметките е крайно несправедливо, е позицията на хората, съобщиха експерти на омбудсмана.

Работата на енергоразпределителните дружества също е тема за оплаквания, като най-много оплаквания през 2009 г. има от ЧЕЗ.

Телекомуникационните услуги са все по-често са повод за жалби на хората и най-вече - договорите с клиентите, които са направени така, че да не могат да бъдат прекратени, посочиха още експертите.

Според Гиньо Ганев приетите антикризисни мерки са каталог на ограниченията.

"Кой е казал, че държавата трябва да абдикира от дълга си към гражданите, нали е създадена, за да улеснява живота на гражданите? Държавата трябва да създаде условия за малкия и средния бизнес да се развиват", коментира още той.

В доклада се препоръчва и цялостна ревизия на общинските наредби от гледище на европейските правозащитни стандарти.

Оплакванията на гражданите свидетелстват за редица тревожни практики на общинско ниво свързани със социалните услуги, незачитане на свободата на религиите и нарушаване на правозащитните стандарти чрез принудителното извеждане на ромите от техните единствени жилища.