Приемането на елементи и части от подвижния железопътен състав и железния път от физически лица е строго забранено, напомнят от Българската асоциация по рециклиране (БАР). Нейните членове изразиха пред обществото и медиите тревогите си след инцидента с преобърнал се товарен влак на 17 януари край Мусачево вследствие на кражбата на скрепителни елементи на релсите.
С цел да бъдат предотвратени подобни случаи, от асоциацията предлагат да бъде стриктно спазвана забраната от преди две години за прием на: кабели и електропроводници; елементи на електронната съобщителна инфраструктура; елементи и части от подвижния железопътен състав, железния път, включително осигурителните, сигнализационните и съобщителните съоръжения и всякакви инсталации към тях; всякакви елементи и части от пътната инфраструктура като пътни знаци, мантинели, метални капаци от шахти, части от уличното осветление; воднонапоителни системи и съоръжения; металосъдържащи паметници или части или елементи от тях.
Поради рестриктивни мерки в ЗУО рязко са намалели площадките за изкупуване на скрап, което също допринася за увеличения брой закононарушения, тъй като повече от половината от „съкратените" площадки работят незаконно и изкупуват краден скрап, посочват специалистите.
Според тях, незаконните площадки не вземат личните данни на доставчиците и не водят отчетни книги за приетия скрап, нямат видеокамери и по никакъв начин не документират работата си.
Българската асоциация по рециклиране продължава да настоява да бъде облекчен режимът в Закона за управление на отпадъците така, че площадките от сивия сектор да излязат на светло и да узаконят своята дейност.
Крайно наложително е да се приемат предложенията на организацията за промени в проекта на нов Наказателен кодекс, плод на работата на експертна работна група, инициирана от Българска асоциация по рециклиране, с участието на представители на МВР, ГД „Национална полиция", МОСВ, ИАОС, Асоциация на рециклиращата индустрия (АРИ), НЕК, НКЖИ, БТК. С тяхна помощ ще се „ударят" всички незаконни пунктове, които изкупуват краден скрап от релсовите пътища, се посочва в изявлението на БАР.
От там припомнят, че в момента наказанието за кражба на елементи от обществено полезна инфраструктура е до 5 години затвор. Има осъдени но се броят на пръстите на едната ръка, тъй като по различни причини заловените получават оправдателни или условни присъди. Експертната работната група е на мнение, че наказанието трябва да бъде от една до пет години и глоба от 5 000 лв. до 30 000 лв., а кражбата да бъде разглеждана като терористичен акт.