Командването на ВВС полага всички усилия българската авиация да изпълнява задълженията си - да гарантираме суверенитета и независимостта на държавата и да защитаваме териториалната ѝ цялост. Това заяви пред БНТ началник щаба на ВВС полковник Димитър Георгиев.

Той увери, че независимо от трудностите и дългогодишното неглижиране и недофинансиране на бойната авиация, се полагат всички усилия българското небе да остане чисто.

Независимо от сложната международна обстановка ще направим всичко възможно това да се случи и да разчитаме на български летци да пазят небето ни, подчерта Георгиев.

Той изрази надежда, че няма да се стигне дотам българските бойни пилоти да участват във война.

"Но искам да ви уверя - тези бойни пилоти 24 часа в денонощието са готови да изпълнят своите задължения и да защитят въздушния суверенитет на страната. Българските бойни пилоти пазят българското небе, пазят Родината", категоричен бе Георгиев.

Преговаряме за двигатели за МиГ-29 с Полша и Словакия

Преговаряме за двигатели за МиГ-29 с Полша и Словакия

Според новата стратегическа концепция на НАТО България има предна отбрана

Той изтъкна, че ние сме сред първите държави в Европа и света, които за първи път използват авиацията за изпълнуение на бойни задачи.

По отношение на изтребителите МиГ-29 началник щаба на ВВС каза, че наистина те са в края на експлоатационния си цикъл. Той обясни, че това е най-вече поради изтичането на ресурса на т.нар. агрегати с ограничен брой летателни часове. Най-критично е положението с авиационните двигатели, които са причината летателната годност на МиГ-29 да бъде ограничена до края на 2023 г.

Той посочи, че Министерството на отбраната вече е водило на няколко пъти разговори с правителството на Полша и в момента сме в напреднала фаза за придобиването на два авиационни двигателя и впоследствие - за сключване на междуправителствено споразумение между нашите две държави и още шест.

"С получаването на двигателите от полската страна ще получим глътка въздух в осигуряването на повече летателни часове на нашите изтребители. Но междуправителственото споразумение с Полша не трябва да бъде разглеждано като панацея. Ние нямаме нужда само от двигатели. Имаме нужда от други агрегати, които за съжаление конфликтът в Украйна затвори вратите за получаване на други резервни части за самолетите МиГ-29 и няма как да бъдат решени. За сега нямаме индикации от други партньорски държави, които могат да ни предоставят такива агрегати", отбеляза Георгиев.

Шест МиГ-29 ремонтираме в Полша, пазим небето си до средата на 2023 г.

Шест МиГ-29 ремонтираме в Полша, пазим небето си до средата на 2023 г.

Служебният военен министър търси изтребители на лизинг

ВВС са направили задълбочени анализи и са предложили на военното министерство мултивекторен подход, който да предполага паралелни дейности, които включват: опция за удължаване на ресурса на двигателите на МиГ-29; при невъзможност да се удължи ресурсът - да се попълни нишен габ, който би се отворил. При втората линия усилията са насочени към придобиване на т.нар "заместващ изтребител".

Според полковник Георгиев това, което най-добре ще пасне, е изтребител, който да бъде доставен за най-кратък период от време, пилотите и техническият екип да бъдат обучени за най-кратко време и да отговаря на изискванията на съществуващата инфраструктура в момента.

По негови думи са идентифицирани няколко опции и Министерството на отбраната е изпратило официално запитване до няколко държави. Получени са отговори от Швеция, Франция, очакват се отговори от САЩ и Израел.

Проведени са първоначални преговори с Франция за употребявани "Мираж 2000" и с Швеция за новопроизведени "Грипен". Работи се в посока за 8-10 самолета.

Шефът на ВВС обясни, че няма конкретни оферти и ценови предложения, защото това са първоначални разговори.

Полша пак ще ремонтира българските изтребители МиГ-29

Полша пак ще ремонтира българските изтребители МиГ-29

По думите на служебният министър Димитър Стоянов въпросът за използването на самолетните е "критичен"