Проблеми в работата на Единния европейски номер за спешни повиквания - телефон 112 в някои европейски страни все още има.

Това заяви ръководителят на секретариата на Инициативата за превенция и готовност при бедствия за Югоизточна Европа Мирослав Вуянич по време на семинара "Въвеждане на телефон 112. Добри практики и споделяне на опит", информират от пресцентъра на МДПБА.

Според него те са свързани основно с логистиката и езиковите проблеми, защото на много места страните не могат да осигурят специалисти в центровете 112, владеещи повече от един европейски език.

Решението за изграждането на националните системи 112 е политически акт.

В Австрия функционират телефоните на службите за спешни повиквания, функционира и телефон 112.
Това ще продължи дълго време, заяви Кристиан Крол, съветник във Федералното министерство на вътрешните работи по защита при кризи и бедствия. Системата се усъвършенства като залага на разширяването на обхвата си.

В Унгария и Хърватия телефоните на полицията, пожарната и медицинските служби също продължават да действат паралелно със системата 112. Страните, където вече тя работи, отчитат ръст на обажданията - много от тях са фалшиви, но нараства и броят за реалните инциденти. В Хърватия от миналата година досега броят на спешните обаждания се е увеличил с 53%.

Като проблем в работата на националните си системи 112 експертите определиха нежеланието на мобилните оператори да инвестират в посока прецизиране на позиционирането на местоположението на спешното повикване. В повечето страни в Европа мобилните оператори не искат да правят такива инвестиции.

Друг проблем е дефинирането на понятието спешен случай.
По думите на бригаден генерал Корнелио Григоре от Специалната телекомуникационна служба на Румъния, за спешен случай говорим, когато са застрашени човешки живот, имущество и околната среда. Тогава трябва да се търси телефон 112. В останалите случаи нуждаещият се от помощ може да сигнализира пожарната, полицията и другите служби.

Доброто действие на Закона за интегрираната система за спасяване от 2002 г, който се отнася и до телефон 112 в Република Словакия, подчерта Милан Сисулак от Министерството на вътрешните работи. Министерството е водещо при спешните повиквания и дейността му е обезпечена с осем регионални офиса, регионални и други спасителни екипи.

Унгарският модел, където местното самоуправление е доказало своите предимства, е базиран на 22-та центъра във всяка област на страната, които ще бъдат изградени, каза Орсула Герикс от Националната главна дирекция за управление при кризи към Министерството на местното управление и регионалното развитие на Унгария.

Работата на първия български регионален център за спешни повиквания презентира Стоян Граматиков, съветник на министъра на държавната политика при бедствия и аварии.

Той беше категоричен, че проблемите с въвеждането на телефонната линия в цялата страна са от технологичен, а не от организационен характер.

Изграждането на телефон 112 в България е отговорност на няколко ведомства - МДПБА, МВР, Министерство на здравеопазването и ДАИТС, подчерта Граматиков.

Необходима е много работа в посока интероперативност - съвместимост на отделните служби, категорични са експертите. Те обединиха около общото разбиране, че Единният европейски номер за спешни повиквания - телефон 112 трябва да продължи да работи паралелно с телефоните на различните институции като полиция, пожарна и другите служби за бърза реакция.

В семинара участваха експерти и от Италия, Беларус, Босна и Херцеговина, Македония, Словения и Украйна.