"Представям си в края на 4-годишния мандат да има съдебна система, която да има по-високо доверие от страна на обществото. Това е най-добрият мерител, че нещата се случват правилно и има усещането за справедливост". Това заяви правосъдният министър Надежда Йорданова по време на изслушването си в ресорната парламентарна комисия. Тя отговори на въпрос на парламентарната група на ДПС за това как си представя правосъдието и съдебната система в евентуален 4-годишен мандат.
Йорданова очаква още в края на мандата си България да е влязла в Шенген и поне два от трите мониторингови механизма в правосъдието да са приключили. Има няколко спешни мерки в антикорупционната политика - КПКОНПИ, закриване на специализираните съдилища, промяна във ВСС, поетапно въвеждане на съдебен контрол в отказите на прокуратурата да разследва престъпления. Йорданова ще продължава да настоява още за конституционните промени - разширяването на възможността на кръга на субектите, които могат да сезират Конституционния съд.
Тя увери, че темата за санкциите "Магнитски" няма да бъде изоставена, като се надява да няма други такива случаи на срамно зашлевяване в лицето на България от други подобни случаи.
За Специализираната прокуратура и съдилища позицията остава същата, но е доразвита и подобрена. След като бъдат закрити, за спецсъда ще има преходен период, който да се разгледат висящите в досъдебна фаза дела. Предвижда се съвсем скоро законопроектът за специализираните съдилища да бъде обект на обществено обсъждане.
Във връзка с механизма за търсене на отговорност на главния прокурор. Йорданова обясни, че той обхваща разследването на главния прокурор в случая, в които има данни, че обвинител номер едно е извърши престъпление. Предвижда се механизъм, при който да бъде определен нарочен разследващ магистрат като механизма за избор на този магистрат да бъде аналогичен на случайното разпределение на делата или преписките в прокуратурата, поясни правосъдният министър.
Подборът трябва да включа различни магистрати със съответната квалификация и високо ниво. След като се определи такъв магистрат, трябва да има гаранции за това, че главният прокурор няма да се намесва в неговата работа, посочи Йорданова.
Предвиждат се и гаранции за това разследващият магистрат след приключване на неговата работа да не бъде обект за саморазправа от главния прокурор. "Всеки един от тези елементи все още продължава да бъде обект на консултации и изчистване на детайли особено с оглед на критериите, които постави Конституционният съд", изтъкна Надежда Йорданова.
"Най-добрия начин за решаване на проблема е изменение в Конституцията. Това е най-сигурният механизъм, с който можем да решим структурния проблем за съдебната система във връзка с разследването на главния прокурор", настоя тя.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за КПКОНПИ все още се обсъжда и ще бъде представен скоро на вниманието на народните представители. Законопроектът няма предвидени разпоредби за промяна на кръга на лицата, а от гледна точка на разследващите функции няма да има припокриване. Предстои доработване на законопроекта в коалиционен формат, уточни Надежда Йорданова.
За ревизия на висящите правомощия, Йорданова уточни, че това, което е предвидено в коалиционното споразумение обхваща частта за незаконното придобито имущество. Оценката на имуществото, което е обект на процедури се извършва по произволен начин без ясни критерии, обясни тя и добави, че част от исковете не са уважени или са уважени в частичен размер. Един от дефицитите на законопроекта е да се предвиди методика за оценка на активите, които са обект на производство.