Ремонтът на пистата в авиобазата "Граф Игнатиево" трябва да приключи до юли 2023 г. Това заяви служебният военен министър Димитър Стоянов пред журналисти, след като инспектира строително-монтажните дейности в 3-та авиационна база в Граф Игнатиево във връзка с придобиване и експлоатация на самолет F-16, Block 70, осъществявани на територията на авиобазата.

Пет различни проекта се осъществяват на територията на пистата на летището. Единият е за удължаване на пистата, която в момента е 2536 метра, а ще стане 3090. Другите са за изграждане или разширение на различни площадки, сред които за зареждане на самолетните системи, за съхранение на гориво и за товарни самолети, реконструкции на пътеки за рулиране. По тези обекти няма изоставане, материалите са поръчани и само минусовите температури могат да забавят работата.

Военният министър обясни, че самолетът F-16, Block 70 е определен за основен боен самолет на българските военновъздушни сили още през декември 2018 г., а договорът - сключен през август 2019 г. По думите на Стоянов оттогава до 2022 г. няма открита строителна площадка. Първата е открита през октомври миналата година. Към момента има сключени 36 договора, като всички са с директно възлагане и със 100 процента авансово плащане - общо 202 млн. лева. През 2019 г. се посочи, че сумата, необходима, за да се трансформира авиобазата, е над 300 млн. лева, коментира Димитър Стоянов.

Румен Радев пак заговори за нальота

Румен Радев пак заговори за нальота

Той настоя да се търсят дългосрочните решения за ВВС

Той посочи, че през октомври миналата година в авиобазата са открити 16 строителни площадки, от които три - служебно. Това означава, че са открити без присъствието на изпълнителя и договорът ще бъде прекратен, каза Димитър Стоянов и даде даде за пример договор, който първоначално е бил за 300 хиляди лева, авансово платени, а предоставената сметка след проектирането е за 10 млн. лева. Предстои откриването на 21 строителни площадки, четири от които до края на февруари, а останалите до месец май. За девет проекта ще се обявяват обществени поръчки. При откриване на процедурите търсим конкурентност, възможно най-ниските цени и залагаме 30 процента авансово плащане, за предпочитане с банкова гаранция, акцентира Димитър Стоянов.

Той отбеляза, че линейният график е за всяка отделна строителна площадка, там забавяне няма, то е при започването на процесите и е повече от три години. Като причини той открои възлагането, слабото проектиране, обществените поръчки, авансовото плащане и инфлацията.

Охраната на въздушното ни пространство вече е от летище Пловдив

Охраната на въздушното ни пространство вече е от летище Пловдив

Авиобаза Граф Игнатиево ще отговаря на изискванията за приемане на новите самолети F-16

Димитър Стоянов се надява до края на 2024 г. авиобазата "Граф Игнатиево" да има сертификат от американска страна, за да приеме изтребителите F-16. Очаква се първите самолети да дойдат в началото на 2025 година. Ако инфраструктурата не е сертифицирана, самолетите ще останат в САЩ и ще трябва да се плаща за това, уточни министърът.

Той даде да се разбере, че България никога не е отстъпвала бойното дежурство по "еър полисинга" си. До края на годината еър полисингът ще се осъществява с МиГ-29.

Димитър Стоянов не може да проследи пътя на продадените Су-25

Димитър Стоянов не може да проследи пътя на продадените Су-25

Самолетите са продадени на четири фирми в периода 2005-2012 г.