Ремонтът на пистата в авиобазата "Граф Игнатиево" трябва да приключи до юли 2023 г. Това заяви служебният военен министър Димитър Стоянов пред журналисти, след като инспектира строително-монтажните дейности в 3-та авиационна база в Граф Игнатиево във връзка с придобиване и експлоатация на самолет F-16, Block 70, осъществявани на територията на авиобазата.
Пет различни проекта се осъществяват на територията на пистата на летището. Единият е за удължаване на пистата, която в момента е 2536 метра, а ще стане 3090. Другите са за изграждане или разширение на различни площадки, сред които за зареждане на самолетните системи, за съхранение на гориво и за товарни самолети, реконструкции на пътеки за рулиране. По тези обекти няма изоставане, материалите са поръчани и само минусовите температури могат да забавят работата.
Военният министър обясни, че самолетът F-16, Block 70 е определен за основен боен самолет на българските военновъздушни сили още през декември 2018 г., а договорът - сключен през август 2019 г. По думите на Стоянов оттогава до 2022 г. няма открита строителна площадка. Първата е открита през октомври миналата година. Към момента има сключени 36 договора, като всички са с директно възлагане и със 100 процента авансово плащане - общо 202 млн. лева. През 2019 г. се посочи, че сумата, необходима, за да се трансформира авиобазата, е над 300 млн. лева, коментира Димитър Стоянов.
Той посочи, че през октомври миналата година в авиобазата са открити 16 строителни площадки, от които три - служебно. Това означава, че са открити без присъствието на изпълнителя и договорът ще бъде прекратен, каза Димитър Стоянов и даде даде за пример договор, който първоначално е бил за 300 хиляди лева, авансово платени, а предоставената сметка след проектирането е за 10 млн. лева. Предстои откриването на 21 строителни площадки, четири от които до края на февруари, а останалите до месец май. За девет проекта ще се обявяват обществени поръчки. При откриване на процедурите търсим конкурентност, възможно най-ниските цени и залагаме 30 процента авансово плащане, за предпочитане с банкова гаранция, акцентира Димитър Стоянов.
Той отбеляза, че линейният график е за всяка отделна строителна площадка, там забавяне няма, то е при започването на процесите и е повече от три години. Като причини той открои възлагането, слабото проектиране, обществените поръчки, авансовото плащане и инфлацията.
Димитър Стоянов се надява до края на 2024 г. авиобазата "Граф Игнатиево" да има сертификат от американска страна, за да приеме изтребителите F-16. Очаква се първите самолети да дойдат в началото на 2025 година. Ако инфраструктурата не е сертифицирана, самолетите ще останат в САЩ и ще трябва да се плаща за това, уточни министърът.
Той даде да се разбере, че България никога не е отстъпвала бойното дежурство по "еър полисинга" си. До края на годината еър полисингът ще се осъществява с МиГ-29.