Единственият ефект от промените в Закона за движение по пътищата е, че ще бъде упражняван по-голям тормоз върху шофьорите и ще се засили корупцията. Това алармираха от сдружение "Обществен съвет за пътна безопасност" и Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка по време на пресконференция в БТА.

"Пътният полицай ще пита да ви въведе ли ЕГН-то в таблета. Това е същото като въпроса: "Какво правим сега?", обяви Христо Радков. Той уточни, че присъства като шофьор, притежаващ всички категории и пътувал в България и чужбина.

Той изтъкна, че не толерира това хората да пият и шофират. Поясни обаче и че при проверка с дрегер, ако устройството отчете 0,5 промила и нагоре на водача, номерата на автомобила се свалят на място, взима се шофьорската книжка, прекратвява се регистрацията и няма как шофьорът дори да стигне до болницата, за да опровергае резултата от дрегера.

"Дрегерът не дава точно количество алкохол", подчерта Радков и изтъкна, че сега вече, той ще се взема предвид, ако не бъде направен кръвен тест. По думите му, единствено в Гърция се свалят номерата, а в момента броят жертви на сравнени към 1 млн. човека там е близък до броя жертви на 1 млн. човека в България. Значи това не е променило нещо особено, отсече Радков.

Той засегна и друга тема - за затъмняването на стъклата на автомобила. В цяла Европа нямало проблем със затъмняването на страничните стъкла и задното, при наличие на две странични огледала.

Недомислени били и текстовете, касаещи т.нар. "гонки". Радков изтъкна, че гонка може да се докаже, единствено ако участниците декларират, че са участвали в такава.

От сдружението "Обществен съвет за пътна безопасност" подчертаха, че прекалено много български граждани загиват или остават инвалиди за цял живот заради сериозни недомислици в този "толкова кърпен закон". Първи сме по брой загинали на милион жители, изтъкна той. Вместо промени на парче, можело депутатите да напишат направо нов закон, призоваха от сдружението.

Трябвало да се наложи и "правилото за 2-те секунди", което се прилага в цяла Европа. У нас го има, но е в наредба, а не е вкарано в закон. Това правило касае дистанцията между нас и автомобила пред нас, която гарантира безопасността. С други думи, трябва да караме на две секунди времева разлика от колата пред нас.