Отворени са ценовите оферти на допуснатите кандидати в обществената поръчка за изработване на технически проекти и строителството на първите 75,6 км от автомагистралата "Русе - Велико Търново". Тръжната процедура е за две обособени позиции, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
Позиция 1 обхваща участъка от Русе до Бяла, с дължината малко над 40 км. Тази отсечка ще започва на 3 км източно от Дунав мост при Русе при пътен възел с път ІІ-21 Русе - Силистра и ще завършва непосредствено след пътния възел с път І-5 Русе-Велико Търново.
Втората позиция включва обхода на Бяла, с дължина малко над 35 км. Той ще започва непосредствено след пътния възел с път І-5 Русе-Бяла и ще завършва след пътния възел с път I-3 Гара Бяла - Плевен.
Отворените оферти са на три дружества.
ДЗЗД "Хемус-16320" предлага цена от 876 525 100,64 лв. за първата обособена позиция и 762 914 306,01 лв. за втората.
"ХВП - Ябланица" ДЗЗД иска 927 033 586,80 лв. за изграждането на първия участък и 709 025 644,85 лв. за втория.
За участъка Русе-Бяла ДЗЗД "АМ Русе Търново" иска 985 106 768,65 лв., а за обходния път на Бяла - 660 425 563,84 лв.
Проектното трасе на автомагистралата е общо 132,84 км и е разделено на три участъка: Русе - Бяла, обход на град Бяла и Бяла - Велико Търново. АПИ е предложила на Управляващия орган на Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" проектът за изграждане на АМ "Русе - Велико Търново" да бъде включен за финансиране от програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г.
Автомагистралата ще започва на 3 км източно от Дунав мост при Русе, при пътния възел с път II-21 Русе - Силистра, и ще достига до град Дебелец, където трафикът се разделя на две в посока Прохода на Републиката и прохода "Шипка". Обществената поръчка е обявена въз основа на изработен и одобрен идеен проект, според който проектният габарит на автомагистралното трасе е Г27, с две активни и една аварийна лента за движение в посока, средна разделителна ивица и банкети. Предвидени са необходимите пътни възли и връзки, за да може хората от отделните населени места да имат бърз и удобен достъп до трасето на аутобана. На цялото трасе от 132,84 км се предвижда изграждането на редица големи съоръжения - 22 моста и виадукта, с обща дължина близо 15 км и 3 тунела по лявото платно и 2 по дясното в участъка Бяла - Велико Търново. Връзката на републиканските и част от общинските пътища ще се осъществява чрез 18 пътни възела. Достъпът до земеделските земи ще е чрез 12 селскостопански надлеза и 9 селскостопански подлеза. Ще се изградят и 8 площадки за отдих, разположени двустранно на трасето. След изработване на техническите проекти ще бъде прецизирано местоположението, броя, вида и дължината на големите съоръжения.
Строителните работи ще започнат от участъците с най-интензивно движение, каквото е трасето Русе - Бяла. В момента първокласният път е един от най-натоварените и с висока концентрация на тежки пътни инциденти. С изграждането на магистралата броят на катастрофите по направлението ще намалее, тъй като движението ще бъде разделено в две отделни пътни платна, а транзитният трафик ще бъде изведен от населените места.
Изграждането на автомагистралата от Русе до Велико Търново е сред приоритетните обекти. С построяването й це предвижда да се подобри транспортното обслужване на международния и вътрешния трафик, да се повиши безопасността на движението и транзитният трафик да бъде изведен извън населените места. АМ "Русе - Велико Търново" ще бъде основната връзка, свързваща моста над Дунав при Русе с Велико Търново, с път I-4 Коритна - Севлиево - Велико Търново - п. в. "Белокопитово" на АМ "Хемус", с път I-3 Гара Бяла - Плевен - Коритна - Ботевград и бъдещия участък от АМ "Хемус" край Велико Търново.