Интерактивна карта представя плановете за развитие на транспортната инфраструктура на България и свързаните региони до 2040 година, съобщиха от МРРБ. В картата е включена информация за обекти от пътната и железопътна инфраструктура, интермодални терминали, летища, пристанища, вътрешни водни пътища, нови мостове и тунели, които ще бъдат реализирани поетапно през периода.
Тя визуализира плановете на държавата за проектите, които ще бъдат реализирани в районите за планиране на страната, както и проекти от основната и широкообхватна TEN-T мрежи, които са в експлоатация през 2022 година или ще бъдат завършени до 2030 г., а също и стратегически обекти, които се очаква да бъдат пуснати в експлоатация до 2040 година.
В периода 2022 - 2025 г. трябва да завърши цялостното изграждане на участъка от автомагистрала "Струма" между Благоевград и Крупник и трасето на "Хемус" от Боаза до Павликени. Ще бъде пусната в експлоатация и цялата автомагистрала "Европа" - от ГКПП "Калотина" до София. За периода се предвижда и бъдат модернизирани и отсечките Видин - Монтана и Враца - Ботевград от трасето между Видин и Ботевград.
До 2025 г. предстои да бъдат реализирани инвестиции и за модернизиране на инфраструктурата и подобряване на условията за работа на пристанищата в Видин, Лом, Русе и Силистра на река Дунав, както и черноморските - Варна и Бургас. Работата по тях ще продължи и през следващия период - от 2026 г.
До 2030 г. се предвица да завърши строителството на участъка от АМ "Струма" между Крупник и Кресна, отсечката по АМ "Хемус" между Павликени и Шумен и участъка на бъдещата магистрала "Рила" между Кюстендил и Дупница.
Ще се работи също за завършване на трасето между Монтана и Враца от пътя Видин - Ботевград и магистралите "Черно море" и "Русе - Велико Търново", за улесняване на връзките по направлението север - юг. Предвижда се работата по подобряване на условията за придвижване в това направление през централната част на страната да продължи в посока юг чрез поетапно модернизиране на трасето между Велико Търново и Хасково през Габрово и Стара Загора. Очаква се то, както и тунелът под връх Шипка, също да бъдат завършени до 2030 г. В този срок правителството ще се работи и по модернизиране на пътния участък Монтана - София с тунел под Петрохан, както и за изграждане на тунел на АМ Черно море". До края на периода се очаква да бъде изграден "Дунав мост 3" при Русе, който е обвързан с изграждането на магистралата "Русе - Велико Търново".
В интерактивната карта са представени и стратегическите инфраструктури проекти във фаза на подготовка за предпроектно проучване. Предвижда се работа по изграждането на още 4 моста на Дунав - при Оряхово, Никопол, Свищов и Силистра. Започва подготовка за построяването и на още един тунел под Стара планина, при с. Вонеща вода, съчетано с модернизиране на пътя Велико Търново - Димитровград през Прохода на Републиката.
Посочени са и градовете, които могат да участват с дейности по проект "Зелена мобилност", който цели да насърчи устойчивата градска мобилност чрез развитие на екологичен, безопасен, функционален и енергийно ефективен транспорт. 40 общини ще могат да кандидатстват за средства по Националния план за възстановяване и устойчивост за подобряване на състоянието на обществения градски транспорт и насърчаване на "зелената мобилност".
Отделните обекти са означени с пиктограми или линии, а с различни цветове са маркирани пътните и железопътни проекти, които ще се реализират в периода до 2040 година. Картата разполага с легенда и с възможности за опериране, като може да се избира каква част от информацията да се вижда на екрана. При избиране на елемент се показва описанието на съответния проект, а където описанието е дълго, е предоставена възможност за отваряне в jpg файл.
Картата е публикувана на интернет страницата на МРРБ.
Тя е разработена от междуведомствена работна група под ръководство на доц. д-р Васко Василев - съветник на министъра на регионалното развитие и благоустройството, и Стоян Новаков - заместник-министър на транспорта и съобщенията, и технически оформена от Агенцията по геодезия, картография и кадастър.