Всички деца обичат анимациите, но далеч не всички обичат историята. С оригинален подход, творческо вдъхновение и правилни напътствия уроците по история могат да се превърнат във вълнуващо приключение, още повече ако са направени от деца за деца.

В това са убедени от Центъра за демократично учене в София, когато стартират проекта "Първо българско царство" и кандидатстват пред програмата на Лидл България "Ти и Lidl за по-добър живот". След първите два анимационни филма - за хан Кубрат и хан Аспарух, през 2019 г. решават да заснемат и трети клип в поредицата - филма "Хан Тервел". Сюжетът разказва за ученик, който с машина на времето се пренася в древна Плиска преди повече от 1300 години и става очевидец на историческите събития по времето на хан Тервел.

"Като цяло децата имат по-негативно отношение към историята, смятат я за скучна, безинтересна и проблемът не е в тях" - разказва Милен Димитров, преподавател по история в Центъра за демократично учене. Идеята на проекта е да популяризират историята по интересен за децата начин и те да участват в самото създаване на филма - т.нар. проектно-базирано обучение в среда на самонасочено учене. "Всеки от трите клипа в поредицата е сполучлив, защото е правен от деца - между 6 и 13 години. Ние с режисьора Иван Николов сме просто техни ментори" - споделя Милен, който ръководи сценарийния екип на филма и консултира децата при изработването на декорите и външния вид на персонажите.

Учениците в групата по творческо писане заедно с Милен създават сюжета и когато се налага, пренаписват сцената или сменят декорите. Децата имат разнообразни задачи - писане на сценарий, изработка на декори - като корабчета от стиропор за флота на арабите или тухли за крепостната стена на Константинопол, работа с камерата, монтаж на компютър, както и всякакви допълнителни подпомагащи функции, които позволяват и по-малки деца да се включват. С популярните фигурки лего, декори от пластилин и различни подръчни материали децата създават персонажите, а за заснемането прилагат техниката stop motion. Монтажът също се прави от деца. Най-трудни се оказват баталните сцени, особено в края на филма, когато участват десетки лего човечета, изобразяващи българската конница, нападаща арабите. Ако само една фигурка падне, събаря останалите и сцената трябва да се подреди отначало, и то без нелогично изчезване на фигурки от сцената и без да се допускат анахронизми.

"Децата изработиха 31 декора и заснеха 10 744 кадъра за създаването на анимацията, което е голям труд. Но те преодоляват умората от усилията, защото сами решават да работят по такъв проект, сами си разпределят задачите и сроковете. Това е филм, който е важен за децата, защото е техен. Ние сме просто, за да ги подпомагаме и да удържаме рамката и порива, ако някоя идея е прекалено смела", споделя Милен. "Децата научиха много - не само за историята, но и например как се пише сценарий, как се аргументира дадена идея и как се следва историческата правдивост, а също и как се спазват сроковете и се проявява отговорност към другите в групата."

Заради пандемията работата по проекта продължава по-дълго от предвиденото, част от децата в екипа се сменят, но остава безспорен възроденият интерес към историята. И резултатът не закъснява. Премиерата на филма се посреща толкова добре и от младата, и от по-възрастната публиката, че се налага да направят две прожекции на филма. Уважавани историци споделят в социалните медии трейлъра като нагледен пример как се прави интересен филм за деца, който ангажира вниманието на учениците.

"Това е подход, който изисква по-индивидуално внимание към децата, което стандартното образование трудно дава", споделя Милен. "Двама възрастни с малък екип деца успяхме да осъществим тази идея. Представете си какво би се получило, ако се заеме голям екип от възрастни, професионалисти в сферата, с голям екип от деца! Според мен би се получило нещо невероятно!"

"Ти и Lidl за по-добър живот" е най-голямата социално-отговорна инициатива на Лидл България, която компанията стартира през 2017 г., в партньорство с фондация "Работилница за граждански инициативи" и Български дарителски форум, и има за цел да помага на хората в различните региони от страната да водят по-качествен и пълноценен начин на живот, като подкрепя проекти в три ключови области: образование, култура и историческо наследство и околна среда.