Има разлика между съобщенията за намаления и действителното намаление на цените, предупреждават от Асоциацията за защита на потребителите.
От организацията предупреждават да внимаваме за подвеждащи оферти и през "Черния петък".
Според статистиката в този ден стават най-много сделки в годината, защото голяма част от потребителите смятат, че тогава ще намерят подходящите стоки на по-ниски цени, а търговците масово правят намаления.
Когато има повече сделки обаче, има и по-голям риск от нарушения и измами, предупреждават от Асоциацията и обясняват, че според закона, за да може да се смята, че дадена стока е намалена, цената й трябва да не е променяна поне месец преди това.
От Асоциацията подчертават, че е важно цената да бъде обявена, защото самото съобщение за намаление е просто начин за привличане на потребителя.
На българския пазар обаче контролният орган няма механизъм, с който да гарантира, че съобщенията за намаления се прилагат коректно, заявяват от организацията и дават пример с многото на брой съобщения за намалени стоки, които стоят по витрините на магазините с месеци и дори с години.
Извън "Черния петък" и сезонните разпродажби всяко съобщение през останалия период от годината трябва да ни предупреждава, че този търговец ще се опита да ни продаде нещо, което не се търси на пазара, твърдят от Асоциацията и обясняват, че всеки търговец иска да продаде стоката си на най-високата възможна цена, а щом съобщава за намаление извън обичайния за това период, най-вероятно е закупил неконкурентна стока за пазара. Не се изключва и възможността да иска да притъпи вниманието на клиента и да продаде стоката на по-висока цена от съседните търговски обекти, привличайки го със съобщение за намаление.
От Асоциацията изтъкват, че търговецът може да променя цената свободно, но когато поставя съобщение за намаление, то трябва да бъде обявено поне един месец, след като цената е била прилагана без промяна. Освен това намалението не може да бъде по-кратко от един ден или по-дълго от един месец.
Това, че в даден търговски обект има съобщение за намаление на цената обаче не означава, че същата стока не може да бъде намерена на по-ниска цена в друг обект, и то без съобщение за намаление, твърдят от организацията.
Те съветват да не се пазарува от непознати сайтове и предупреждават, че най-големи измами се очакват в ценовия сегмент между 10 и 20 лв., защото там преобладават социално слабите потребители, които нямат финансова възможност да предявят рекламация с успешен край.