През тази година започва изграждането на нови над 25 километра от автомагистрала "Хемус".

Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройство Николай Нанков във Варна, където инспектира Аспаруховия мост и квартал "Аспарухово", цитиран от БТА.

Той добави, че финансирането е осигурено и ще бъде от държавния бюджет.

Нанков коментира и други теми.

Нанков изрази оптимизъм, че тол таксите за използване на пътищата могат да бъдат въведени до края на годината.

По отношение на ремонтирания участък от моста той поясни, че са вложени 1750 тона асфалт.

Над 712 м мантинели и ограничителни съоръжения с цел безопасност на движението са изградени по ремонтирания участък от Аспаруховия мост. Изляти са над 560 куб. м. бетон и над 1750 тона асфалт. Общата стойност на приключилите ремонти по съоръжението, което беше пуснато за движение на 15 юни, е 1,3 млн лв., каза той, информираха от ведомството.

Нанков заедно с кмета на града Иван Портних извършиха и оглед на двата отводнителни канала в квартал "Аспарухово", изградени със средства по фонд "Солидарност" след наводненията през 2014 г.

"Необходими са над 20 млн лв, по предварителни разчети, но реконструкцията на Аспаруховия мост трябва да бъде напълно завършена", отбеляза министърът.

Затова и трябва да работим максимално бързо да внедрим системата за тол-таксите. Бюджетът на Агенция "Пътна инфраструктура" в момента е крайно недостатъчен, добави той.

"В сравнение 1 млрд лв ще бъдат събирани чрез системата за тол-таксите, като това няма да ощетява обикновения гражданин по никакъв начин", обясни Николай Нанков.

Министърът допълни, че това е справедлив модел на заплащане на база на изминато разстояние и на тегло на моторното превозно средство и този, който уврежда повече пътното платно, ще плаща повече. А системата е с фокус към транзитно преминаващия тежкотоварен трафик.

"Тогава ще имаме достатъчно ресурс пътният сектор да бъде устойчив, самофинансиращ се, без да разчитаме на европейско финансиране и заемни средства. Ще се опитаме до края на годината, с всички процедури, които ни предстоят, да имаме класиран участник. За да стартира внедряването на системата още през 2018 г.", каза още министърът.

"България е крайно време да започне да печели от географското си положение. Отбелязвам нещо много важно - финансово ще бъде натоварен тежкотранспортният трафик. Няма да е за сметка на гражданите, за тях няма да е по-скъпо", изтъкна Нанков.

Той се позова на данни за миналата година, когато са били продадени общо 6,8 млн. винетки с обща стойност 327 млн. лв. От тези 327 млн. лв., 192 млн. лв. са приходи от винетките за леки коли - годишни, седмични и месечни. От всички продадени 6,8 млн. винетки, 1,4 милиона са еднодневни, които струват едва 21 лева - това са винетките за транзитния трафик. Простата сметка показва, че тежкият трафик плаща по-малко от лекия, това не е справедливо.

По повод предоставената вчера пред медиите експертиза от разследването на Окръжната прокуратура на град Варна за бедствието в кв. "Аспарухово", министър Нанков категорично коментира, че Министерството на регионалното развитие и благоустройството не отговаря за наводнения, а за свлачищата.

"Наводнението може да предизвика свлачище, но свлачището не може да предизвика наводнение", заяви той. Сред ресорите на министерството се включва анализ, оценка и картографиране на геоложкия риск.

"Наводнението не е геоложко понятие, а е природно бедствие", допълни още министърът.

След извършения оглед на изградените със средства по фонд "Солидарност" охранителни канали в квартал "Аспарухово", министърът констатира със задоволство, че дерето вече се отводнява и проектът е успешно реализиран от общината.